Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

beste allemaal, ben net lid van dit forum, maar hoop hier met men vragen terecht te kunnen, zelf ben ik  chef kok en heb een passie voor kruiden , sinds een half jaar werk ik, als chef, voor de Koninklijke maatschapij voor Dierkunde, heb een kruidentuin, oa dropplant, saliebloesem, huyacatay enz, niet direct de meest gebruikelijke kruiden... deze week had ik een babbel met onze dierenverzorgers over mest en mocht gerust mest mee nemen naar huis... maar... wat kan ik best gebruiken, we hebben giraffen (eten luzern, rozeblaadjes, theeblaaadjes, ...) olifanten eten hooi en stro (maar 1 kilo per drol, dus drogen) we hebben okapies, antilopen, bizons, hoefdieren, apen,.... wat lijkt jullie het meest geschikt? klinkt mss raar, maar hoop echt wel het juiste te kunnen vinden...

Geplaatst:

Olifanten en tijgerpoep werd gebruikt om katten te weren, maar dat mocht toch niet meer? Alles is goed, maar sommigen zijn 'hot' en enkele  cold', konijnenkeutels kunnen dus direct bij planten, de rest moet je laten afbreken. Kies je favoriete methode. Zoek uit welke dieren nog meer 'cold' mest uitscheiden en gebruik dat direct. Mocht je het hebben.

Luzern in Amerikaanse literatuur Alfalfa, kun je ook gebruiken in je bodem, of een aftreksel van maken of aan je (wormen)compostbak toevoegen. Bevat niet alleen stikstof, maar ook veel plantmineralen. Oplossing te gebruiken als bladvoeding, ter versterking (afweer) plant.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik denk niet dat het de meeste planten uitmaakt of er een olifant of een antiloop op hun zaadje poept. Zolang er maar voldoende NPK in zit redden de meeste planten zich wel. Ook die uit verre oorden.

De meeste mest moet sowieso een tijdje ligggen (m.u.v. konijnenmest, wat donaldk al zei).

Geplaatst:

Je zult je een beetje moeten verdiepen in de originele groeiomstandigheden van je kruiden om te bepalen of en zo ja, welke mestbehoefte ze hebben. Kruiden uit Zuid-Europa (rozemarijn en tijm) gedijen in arme, droge, kalkhoudende grond en hebben een lage mestbehoefte. Agastache is een prairieplant uit Noord-Amerika en heeft een heel ander groeiklimaat en dus andere behoefte aan grondsamenstelling. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op je vraag!

Belangrijk is om mest te gebruiken van dieren die geen medicijnen gebruiken, er blijft namelijk altijd residu achter en dat wil je niet verder verspreiden. Dan zou ik vervolgens ook geen uitwerpselen van primaten gebruiken omdat die genetisch toch wel dicht bij ons mensen liggen en qua ziektes e.d. ik niet weet of dat risicovol kan zijn. Keutels van hoefdieren lijken me prima mest, giraffemest o.b.v. hun dieet ook wel. Het moet vooral ook een beetje praktisch zijn.

Ter info, ik heb een klein kruidentuintje voor de mediterraanse kruiden en die bemest ik met een gewone koemestkorrel twee keer per jaar, staan in arme, standaard tuingrond tegen een schutting op het zuiden. Dat gaat dus prima.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic