jootje Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 Hier gaat het maar zozo met de pompoenen. drie butternut van de 6. heb 11 zaden van Amoro F1 gezaaid, in twee etappes. De eerste 6 werden snot, denk eigen schuld, teveel water gegeven. de andere vijf, daar van is er 1 goed opgekomen. En twee raar, met bruine vlekken en gaten. Of dat wat word? toen voor de zekerheid nog pompoen Victor gezaaid. Daarbij zit ik nog te wachten tot ze opkomen….vorig jaar lukte dat niet. vriendin gaat nu nog wat zaaien in haar kas, kijken of dat beter gaat. al met al, niet zo heel happy. De amoro daar had ik veel van verwacht, een kleine pompoen die in struikvorm groeit. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 @jootje die amoro F1 heb ik ook gezaaid ik zal eens kijken wat die 6 planten gaan opbrengen dit jaar ten opzichte van de kruipers Quote
jootje Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 Daar ben ik wel benieuwd naar, Kevin. De beperkte ruimte die een pompoen in struikvorm nodig heeft was voor mij het belangrijkste puntje. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 9 mei 2023 Auteur Geplaatst: 9 mei 2023 Hier ook een tweede zaaironde. De Honey Boat Delicata zaailing bleek door larven van de rouwmug te zijn opgevreten. Alleen het steeltje, dat in een boog boven de grond uitstak, vonden ze blijkbaar niet lekker. Ik heb een dag naar dat steeltje zitten kijken voordat ik me realiseerde dat er iets mis was. Toen ik ging graven, krioelde het van de larven waar ooit de kiemblaadjes zaten. De tweede zaailing Honey Boat Delicata heeft ook gaten in het blad van die stomme larven, en de blaadjes vouwen niet open dus ik vrees dat de wortels voer voor de larven zijn geworden. Daarom vandaag opnieuw 2x Honey Boat Delicata gezaaid, en verder wat zaden uit een pompoen van vorig jaar. Het is een Maxima en hij kan dus gekruisd zijn met alle andere Maxima-pompoenen in de tuin maar ik neem het risico want deze zaden zijn er niet meer. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Vandaag mijn 2 rije gezet, 1 rij van pompoen[rankend] en courgette, 1 rij met pompoen[ranked] en niet rankende pompoen golden nugget en Amoro F1. De courgette en niet rankende pompoenen die laat ik klimmen aan een stok met hulp. De rankende pompoenen hebben een stuk van 50-75 vierkante meter om te kruipen. Voor courgette ben ik gegaan voor: Diamant F1, Partenon F1, Zephyr F1, Dunja, Striato d Italia, Costata Romanesco, Long White Sicily. Bij rankende pompoenen zijn dit geworden: Crown Prince F1, Porcelain Doll F1, Sweet Mama F1, ButterBaby F1, Uchi Kuri, Honey Nut. Heel benieuwd wat dit seizoen gaat brengen, vooral benieuwd welke soorten het meesten gaan bevallen bij het gezin dit zullen dan de soorten zijn die volgende jaar gekweekt worden. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Ik ben benieuwd wat je van de Costata Romanesco vindt. Het is al een paar jaar mijn favoriet. Smaak is prima en ook nog goed eetbaar als ie wat groot is ( ik kom niet elke dag op de tuin). Groeit ook snel en groot, dus ik hoop dat je hem ruim gezet hebt. En pas op voor de stekels. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 (aangepast) @woldistel ik ben vooral heel benieuwd naar de long white sicily die zo heel lekker moeten zijn, de Diamant F1 want die zou zo goed als geen stekels moeten hebben en de Partenon F1 is zelfbevruchtend. Vondt de vorm van Romanesco wel heel mooi dus wij gaan het zien. Vorig jaar had ik ook gele rassen maar die vondt ik dan niet zo lekker, werden naar mijn mening snel melig, maar ook veel zachter van textuur waar ik persoonlijk courgette kort gewokt in een gerecht lekkerder vindt net iets knapperiger maar zuigt wel het smaak op van andere ingredienten. 11 mei 2023 aangepast door Kevins Moestuin Toevoeging Quote
fre3ke Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 (aangepast) On 5/9/2023 at 10:52 PM, fre3ke said: vandaag opnieuw 2x Honey Boat Delicata gezaaid ..schreef ik op 9 mei. Feitelijk in deno, en dat ging super, er zit een kiempje aan. Ik heb ze een paar dagen terug voorzichtig tussen de tanden gekraakt zodat de onderkant opent. Het belangrijkste: 10 dagen is er geen rouwmug in de buurt geweest en nu heeft de pompoen de voorsprong. Heb een paar dagen later nog wat andere zaden op dezelfde manier behandeld, een kabocha en die kiemt ook. Verder staat in de tuin al Sweet Mama, Buttercup en Uchiki Kuri. Iedere plant in een omkasting gevuld met onkruid en in het midden een gat vol compost. 's nachts een vissekom erover tegen evt slakken. 18 mei 2023 aangepast door fre3ke 1 Quote
mus Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 Ik heb nog twee pompoen plantjes over, die ik graag over het dak van mijn tuinhuisje wil gaan leiden. Nu vroeg ik me af of dit kwaad kan voor het dak? Het zijn een flespompoen en een uchiki kuri. Weet iemand of dat de pompoenranken zich door het dak zullen wurmen? Quote
woldistel Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 Tenzij je een dak hebt met heel veel gaten. Pompoenen zijn (meestal) rankende planten. Ze klimmen met behulp van hechtranken. Als je hem over je dak wilt leiden, moet je zorgen voor iets waar de pompoen zich aan vast kan houden. Eerst om omhoog te klimmen en daarna voor het dak zelf. Zonder steun om zich aan vast te houden waait of valt alles er zo weer af. Quote
mus Geplaatst: 5 juni 2023 Geplaatst: 5 juni 2023 (aangepast) Mijn idee is inderdaad om een constructie te maken zodat het omhoog kan klimmen. Je zou denken dat het wel blijft liggen op het dak. Het worden toch flinke planten en zeker als ze vruchten krijgen waait dat toch niet zomaar meer weg? Het dak is maar licht hellend. Achter het huisje staat een berging met plat dak daar zouden ze dan ook omhoog komen als het plan door gaat. edith: de foto is van vorig jaar met de pompoenen van de grond 5 juni 2023 aangepast door mus 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 9 juni 2023 Geplaatst: 9 juni 2023 Omdat de courgette geen eigen topic hebben gooi ik de fotos even hier de volgende soorten heb ik geplant: Diamant F1 Partenon F1 Zephyr F1 Dunja Striato d Italia Costata Romanesco De fotos zijn van de vruchten van Diamant F1, Partenon F1, Zephyr F1, Striato d Italia. De rest heeft nog geen vrucht de pompoenen gaan ook al hard groeien, beginnen al te ranken nu en sommige al aan de bloei, zelfs al de eerst vrucht gezien wat wel heel vroeg is 😛 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 14 juni 2023 Geplaatst: 14 juni 2023 14 juni de eerste courgettes geoogst, een dunja, zephyr f1, Striato d Italia en partenon f1 de laatste 2 soorten hebben beduidend minder haartjes wat erg fijn is bijgevoegde foto is van de Amoro F1 pompoen leuk struik soortje die gaan goed nu al tussen de 2 a 3 vruchten erin =] had ook een gold nugget maar dat kan geen gold nugget zijn sinds die aan het ranken is en dus zeker geen struik type is. 4 Quote
fre3ke Geplaatst: 14 juni 2023 Auteur Geplaatst: 14 juni 2023 Wat gaat het snel bij jou @Kevins Moestuin. Bij mij nog geen bloemen, alleen wat knoppen. Jammer dat je Gold Nugget niet soortecht is. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Ik denk dat ik weer een prutjaar in cucurbitea ga hebben. Nauwelijks opkomst. Dat wat opkomt wordt continue door merels eruit getrokken of door slakken opgegeten. Heb nu 4 planten. In theorie zou dat ook genoeg moeten zijn… zo ver als bij jou ben ik dus nog laaaaang niet Kevin! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Dat is wel heel vervelend van slakken had ik ook wel wat schade gelukkig niet heel veel, maar die merels die complete plantjes eruit trekken is nog veel vervelender want dan is het in de meeste gevallen direct afgelopen, hopen dat de laatste 4 het wel gaan doen Ben zelf erg tevreden met de methode die ik dit jaar toepas, van dianasmooiemoestuin, mestheuvel gemaakt vorig jaar rond oktober, in mei heb ik daar gaten in gemaakt met een 12L bouwemmer dat opgevuld met potgrond zodat de planten niet direct in de mest staan en dat lijkt nu echt super te gaan. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juni 2023 Auteur Geplaatst: 15 juni 2023 (aangepast) Dat van de mestheuvel heb ik voorgaande jaren ook gedaan, maar dit jaar niet omdat ik even geen mest had. Gelukkig beginnen ze hier nu ook aan de groeispurt. Ook de kwakkelende Buttercup die steeds zijn blad verfrommelde, herstelt. 15 juni 2023 aangepast door fre3ke 1 Quote
Arie G Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Hoi, ook maar even wat delen hier. Dit jaar heb ik naast sierkalebassen en dahlia's voor het eerst eetbare pompoenen gezaaid. De Uchiki Kuri en Butternut. Misschien een beetje saai maar deze schijnen toch het populairst te zijn Ze zijn nu bezig met een enorme groeispurt, zie onderstaand. Ik heb wat jerrycans met gaten in de bodem op een hoop met compost/grond gezet om ze makkelijker water te kunnen geven. Het rare is wel dat mijn sierkalebassen het veel minder goed doen, die staan meer in de schaduw. Maar ondanks dat ze minder zon krijgen gaan ze juist erg slap hangen tijdens de paar uur in de zon, hoewel het weer nu ook wel redelijk extreem is. Hoe gaat dit bij jullie? 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Bij mijn sierkalebassen, pompoenen en courgette helemaal geen last van gelukkig, pas 1 keer water gegeven in de afgelopen 5 weken 😛 maar die pompoen staat er mooi bij, overigens is er helemaal niks saais aan aan uchi kuri of een butternut want dit zijn twee fantastische soorten die heerlijke vruchten geven waaruit je meerdere gerechten kan maken. Ik heb dit jaar als butternut variteiten dan de honeynut en butterbaby 😛 butternut is meer de verzamelnaam en daaronder heb je dan meerdere variteiten. Quote
fre3ke Geplaatst: 15 juni 2023 Auteur Geplaatst: 15 juni 2023 37 minutes ago, Arie G said: slap hangen tijdens de paar uur in de zon, hoewel het weer nu ook wel redelijk extreem is. Hoe gaat dit bij jullie Dat doen ze om verdamping tegen te gaan, had dat vorig jaar ook bij een muskaatpompoen. Het ziet er deprimerend uit, maar is geen reden voor paniek. Zolang ze weer opfrissen als de zon weg is, is er niets aan de hand. 1 Quote
Arie G Geplaatst: 29 juni 2023 Geplaatst: 29 juni 2023 (aangepast) Inmiddels lijkt de eerste pompoen te gaan groeien, en als de andere bloemen ook succes hebben kan ik al snel de hele straat van pompoen voorzien. De (Waltham) Butternut lijkt alleen een virus te hebben, mozaïekvirus? Hij groeit wel oké maar helemaal gezond zijn ze niet, alle butternuts hebben er last van dus het zat in het zaad. Volgens mij zijn de misvormde bloemen op de foto ook een symptoom. 29 juni 2023 aangepast door Arie G 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 (aangepast) Een vroege observatie m.b.t. mijn courgette ik heb 7 soorten gezaaid en uitgepland. De groene soorten lijken een stuk langer houdbaar, wanneer ze groter zijn zitten ze niet direct helemaal vol met zaad, maar blijven ook langer harder. De gele soorten maar ook de long white sically, costata romanesco en stria d italia hebben wel een andere smaak vindt deze wel erg lekker van smaak, zijn wat zachter, maar moeten daardoor ook sneller gegeten worden een groot nadeel is wel als je ze te lang laat hangen zitten ze helemaal vol met zaad 😮 2 juli 2023 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.