Saffier Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 Deze lente wilde ik ook beginnen met het aanplanten van wat fruit in de tuin. Ik had graag een druif gehad maar heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel soorten dat ik door de struiken het bos niet meer zie. Natuurlijk is het meeste van belang dat ze gezien de standplaats zich goed kunnen ontwikkelen. Kwaliteit boven kwantiteit dus (als dat al kan in ons natte kikkerland). Het liefste zou ik er drie willen, van elke kleur een. Het liefste meeldauwresistente rassen. Iemand wat tips?Ook over de standplaats. Hebben ze liever ochtendzon of avondzon? En dan tegen de schutting of een pilaar van de schuur?En waarom lees ik veel meer over 'handdruiven' die in tuinen geplant worden dan over wijndruiven? Degene die ik gegeten heb van de struik waren minstens net zo lekker (al groeiden die wel in frankrijk). Verder las ik nog iets in het andere draadje van de framboos wat me op ideeen bracht. Deze zou ik ook graag een willen planten maar weet niet welke het meest geschikt is voor mijn situatie. Had goede recensies gelezen over de rassen; 'Glen Clova', 'Malling Delight', 'Autumn Bliss', 'Himbo top' en 'Tulameen'. Welke zou hiervan het meest geschikt zijn voor in mijn tuin? Nog even voor de beeldvorming. Dit is mijn tuin:Foto geknipt in de namiddag. De grond is doorgaans wat vochtig en heeft een zware compacte structuur. Als laatste wilde ik nog ergens een kiwibes planten als ik er de ruimte voor over heb. Quote
hansm Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 Beste kun je eigenschappen googlen en wat je aanspreekt plant je, iedereen denkt toch anders over watze graag willen bij een ras.Handdruif in Nederland is wel slim, de wijn druiven worden hier gewoon minder zoet en zijn voor wijn Quote Players only love you when they're playing.
Saffier Posted March 13, 2012 Author Posted March 13, 2012 Beste kun je eigenschappen googlen en wat je aanspreekt plant je, iedereen denkt toch anders over watze graag willen bij een ras.Handdruif in Nederland is wel slim, de wijn druiven worden hier gewoon minder zoet en zijn voor wijn Ja snap ik, had voorheen bij mijn ouwelui ook een keer druiven geplant voor ze, en die hebben het helaas niet gehaald. Waarschijnlijk dus de grond waar ze niet op konden 'aarden'. Vandaar dat ik me het jaar wachten wil besparen door gelijk de goede keuze te maken.Als wijndruiven minder zoet worden is het inderdaad geen slim idee. Quote
sugar Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 Druif wil zoveel mogelijk zon. Verder zijn het makkelijke planten (maar ze houden niet van teveel vocht) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Bit Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 Idee zou misschien zijn, om op zeg 20cm onder de dakgoot, tussen de blauwe palen van je schuur, een nette dikkere staaldraad strak te spannen tussen de staanders. 2 staanders een druif geven, en die omhoog leiden , en langs de draad opzij. De trossen hangen ahw vaar beneden daar ( ? ) Waar de schuur staat was toch richting noorden ? Dan staan de druiven daar op volle zuiden met ochtend en middagzon samen. Toch nog redelijk veel lucht rondom het blad van de druif, maar ook wel beschut.Kunnen lekkere druiven worden hoor ! Velen zijn geschikt. Zou niet te moeilijk doen over het soortje. Een rode en witte buiten druif ( geen kas druif dus ) pitloos of niet. Modern ras nemen.ow ja. en jaarlijks wat kalk geven . en voor goede afwatering zorgen ( stenen onder in je diepe plantgat ) Quote
hansm Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Wat heb je trouwens een toffe schuur met dat doorlopende dak in veranda, leuke raampjes enzo. Quote Players only love you when they're playing.
Saffier Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 @Bit: Een hele goeie tip van je! Denk dat ik ze ipv tegen de schutting gewoon lang een paal en draad laat groeien. Krijg je een soort tweede goot met druiven eraan. De schuur staat in ieder geval pal op het noorden dus daar bij het plafond krijgen ze geheid veel zon. Hoop alleen dat ze niet te natte voeten hebben. Die stenen ga ik dus zeker gebruiken.Over de soort; Ik heb gelezen dat er witte, rode en blauwe zijn. Hoe weet ik welke soort een 'kasdruif' is en welke niet? En wat is een modern ras? @hansm: Dank je hans . Ben er ook erg blij mee. Ik wilde perse dat mijn gereedschap droog zou liggen en een houten tuinhuis van de gamma vond ik nix. Ik had nog nooit een steen in mijn hand gehad (ben ook absoluut geen bouwvakker) dus heb een pdf over metselen gedownload. En voila! (alles 360° geisoleerd dus de spade roest niet Doorlopende dak en veranda was zo'n laatste moment idee. De bovenverdieping was namelijk te klein voor de BBQ. is gelukkig goed uitgepakt.Heeft me wel wat kruim gekost. Quote
Menph Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Met de schuur op het noorden zou ik het zonde vinden om niet beide zonnige schuttingen te gebruiken voor druiven/leifruit. Een druif langs de veranda is idd een leuk idee. Kies dan wel voor een kleiner blijvend ras zodat je niet onnodig veel snoeiwerk hebt. De nieuwetuin.be heeft wat voorbeelden op de website. Wijndruiven zijn in ons land minder populair. Veel rassen rijpen te laat af. Omdat de trossen compacter zijn als die van tafeldruiven komt er met onze hoge luchtvochtigheid snel schimmel in de trossen voor. Toch zijn er ook wel rassen die voor ons klimaat geschikt zijn. Denk aan vroege rijpers en tafeldruiven met veel sap. Kijk eens op fruitlent of wijndomein achthuizen Quote
hansm Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Knap dat je zelf gemaakt heb, extra leuk Quote Players only love you when they're playing.
Recommended Posts