Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pluksla in trays gestapeld

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier: zowel op dit forum als in de moestuinwereld (hoewel ik het 30 jaar geleden als kind al erg leuk vond om met groenteplantjes bezig te zijn).

Ik heb niet erg veel ruimte in mijn tuin en heb nu al een aantal grote potten staan met o.a. tomaten, sperziebonen, komkommer en courgettes. Toen dit nog zaailingen waren, heb ik deze om af te harden in een compact kasje buiten gezet. Het is een ding van 50*70*160 cm. Zoiets als hieronder zeg maar.

Nu staat dit kasje leeg en ik vroeg me af hoe ik de ruimte toch goed kan benutten. Mijn idee is om op elke verdieping trays te plaatsen (zo'n 6cm hoog) en daar diverse soorten sla of bladgroente in te zaaien, zoals rucola, spinazie, veldsla, raapstelen en dergelijke. Van die makkelijke pluk-dingetjes. Ik begrijp dat het waarschijnlijk geen optimale omstandigheden zijn, maar dat is ook niet het doel. Ik wil gewoon graag die ruimte nuttig invullen.

Ik vroeg me af: denken jullie dat dit kan? Zowel de diepte van de trays als het verticaal stapelen zeg maar? Het zonlicht wat op de onderste verdiepingen valt zal daardoor ook beperkt zijn.

Hoor graag jullie mening en alvast bedankt!

91TVcx4wzbL._AC_SL1500_.jpg

Geplaatst:

De groentes die je noemt groeien in de zomer niet in de kas, veel te warm en ze zullen doorschieten. Je kan het rek buiten zetten en je genoemde groentes zaaien en dan erin zetten maar bedenk je dat ene plan in tray echt veel water en zorg nodig heeft want het is van zowel voeding als water volledig van jou afhankelijk. 😉

Geplaatst:

Voor sla idd niet zo handig. Die houdt helemaal niet van zo veel warmte. Wel super leuk dat je zo bezig bent! Misschien een aubergineplant of paprikaatje wat je nog ergens kunt kopen? Die vonden die hitte een stuk fijner.

Geplaatst:

Ik heb zelf ook zo'n ding hier achter het huis staan, maar dan vooral voor de koude nachten.

Als de zon erop staat wordt het bloedheet in zo'n kasje.

Dus totaal ongeschikt voor de door jou genoemde groenten.

Plastic eraf, dan kun je het rek wel gebruiken maar zit je dus, zoals je zelf al zegt, met het licht. Als je de trays dagelijks draait en verwisseld van plek zal het waarschijnlijk wel lukken.

Maar is niet optimaal.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga denk ik het plastic eraf halen en de trays een beetje roteren. Waarschijnlijk veel te arbeidsintensief voor de doorgewinterde moestuinier aangezien het maar wat sla is, maar ik heb niet zoveel planten om voor te zorgen en ik vind het juist leuk elke dag even wat te doen te hebben ermee. Ik ben ze nu al steeds groot aan het kijken zonder dat ik iets kan doen ☺️ Als het niet gaat zet ik er een aubergine in denk ik, bedankt voor de tip!

Geplaatst:

En? Zijn ze al wat groter gekeken? Ik hoop dat je binnenkort je eerste salade ervan kunt eten! Ik ben mijn nieuwe sla zaaisels ook groot aan het kijken.

Edit: ik dun de sla overigens niet uit. Slechts een handje vol die ik uitplant en tot een mooie krop laat worden. Rest laat ik in een kluwen opgroeien. Blijven ze veel langer mooi in deze hitte en dan kun je steeds wat slablaadjes afsnijden.

Geplaatst:
  • Auteur

Haha! Ja ik ga er meerdere keren per dag kijken, wellicht helpt het om ze te laten groeien 😁 Tot nu toe ziet het er goed uit, maar misschien dat ik wel nog wat aan uitdunnen moet doen (had geen idee hoe groot rucola wordt 😁). 

Bovenin staat wat baby romaine en een paar bloemen (oost-Indische kers, goudsbloemen en afrikaantjes).

Daaronder rucola, tuinkers en salie (nog niet zichtbaar).

En onderin spinazie en raapstelen.

Echt zo leuk om weer een te doen! Bedankt voor je tips! Pluk ze!

IMG_0752.thumb.jpeg.4abb601b0fe14040fc48c31c318a78ab.jpeg

Geplaatst:

Heerlijk hoor, klein feestje zo!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.