Geplaatst: 26 juni 20232 j Zie soms wel eens een vraag in net het verkeerde topic geplaatst worden omdat er toch onduidelijkheid over schijnt te bestaan wat nou een groente is en wat fruit is. In mijn ogen is het heel simpel. Groentes zijn voor mij de vegetatieve delen van de plant, inclusief onbevruchte en niet reproducerende voortplantingsorganen. Zoals de stengel, wortels, bladeren, bloemen en bloemknoppen. Bijvoorbeeld: Aardappels, eetbare Allium soorten, sla, spinazie, koolgewassen (waarvan blad, bloem(knop) en/of stengel gegeten worden), peen (wortels), pastinaak Fruit vind ik de volgroeide vruchten (bevrucht en levensvatbaar voortplantingsorgaan), waarvan het vruchtvlees of de complete vrucht eetbaar is (noten en zaden passen beter in hun eigen categorie). Bijvoorbeeld pitfruit, steenfruit, pepers, paprika, komkommer, meloen, tomaten, bonen (mits de hele peul gegeten wordt) et cetera. Dat groene vruchten zoals komkommer en peulvruchten tot groenten gerekend worden begrijp ik vanuit de kleur overigens wel. Bij tomaten en pepers vind ik het echter weer onlogisch om deze vruchten als groenten te beschouwen. Ben benieuwd naar de mening van verschillende moestuinforummers over dit onderwerp. 26 juni 20232 j aangepast door Stan W
Geplaatst: 26 juni 20232 j 25 minuten geleden, Stan W zei: Fruit vind ik de volgroeide vruchten (bevrucht en levensvatbaar voortplantingsorgaan) Wat bedoel je met levensvatbaar voorplantingsorgaan? B.v. pitloze druif kan zich niet voorplanten vanuit de vrucht. Wordt dat dan groenten? Heb in het verleden ook lopen zoeken waarom het soms wel fruit is en soms groente. De volgende drie onderdelen in de maatschappij zijn naar mijn idee het probleem... - Cultureel gezien is het verschil tussen groente en fruit is vaak cultureel en taalkundig bepaald. Hierbij vormt gewenning een belangrijk onderdeel. - Culinair gezien is het verschil tussen groente en fruit is in culinair opzicht niet zozeer welk plantendeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd dan wel als nagerecht of los van een maaltijd wordt gegeten. In het eerste geval spreekt men van groente, in het tweede geval van fruit. -Tuinbouwkundig Alles wat aan een kruidachtige plant groeit is volgens de tuinbouwkundige definitie groente, terwijl alles wat aan een houtachtige plant groeit volgens deze definitie fruit is. Dit is een belangrijk criterium om bijvoorbeeld de tomaat niet als fruit maar als groente te beschouwen. Deze definitie is echter niet eenduidig, omdat sommige vruchten van kruidachtige planten zonder houtachtige delen toch tot het fruit worden gerekend, zoals de aardbei en de banaan. Een ander voorbeeld is de ananaskers, die aan een kruidachtige plant groeit en verwant is aan de tomaat en de aubergine, maar die toch tot het fruit wordt gerekend. Wat ik niet als een probleem zie: - Plantkundig, Noch groente noch fruit zijn plantkundige termen. Wel is het zo dat "fruit" vrijwel uitsluitend betrekking heeft op vruchten en schijnvruchten, terwijl groente betrekking kan hebben op alle eetbare delen van een plant, zoals de stengels en bladeren. Dus ben het met jouw redenering eens. Vanuit plantkundig oogpunt bekeken. 20 jaar geleden toen ik nog nul planten kennis had, had ik een 'Cultureel/Culinair' antwoord geven lol.
Geplaatst: 26 juni 20232 j Auteur 19 minuten geleden, rorror zei: Wat bedoel je met levensvatbaar voorplantingsorgaan? B.v. pitloze druif kan zich niet voorplanten vanuit de vrucht. Wordt dat dan groenten? Daar had ik even niet bij stilgestaan, maar aangezien dat een parthenocarpe variant op een normale (Europese) druif is zou ik hem onder fruit scharen aangezien de kruisingsvoorouder dat ook is. Net zoals de wilde kool als kruid/groente gezien kan worden, maar wilde appels, peren of kersen (als wilde voorouder van de gecultiveerde vormen) ook fruitsoorten zijn. Bedankt voor je uitgebreide reactie rorror. Leuk om eens te zien hoe anderen daarover denken. Geeft ook vernieuwende inzichten.
Geplaatst: 1 juli 20232 j Daarom is de derde categorie ook zo belangrijk! Zowel fruit (voortplanting) als van een kruidachtige plant (groente). Vruchtgroenten! Persoonlijk ben ik van de culturele en culinaire divisie. Als ik boodschappen doe of iets zelf kweek, maakt het mij niet zoveel uit in welk hokje iets past. Aardbei stiekem een groente met een schijnvrucht? Prima, ik vind het nog steeds fruit (want zoet, in jam en allerlei zoetigheden). Culinair: als ik rijst met bessen maak is het een toetje. Rijst met aubergine word al snel hoofdmaaltijd Dus tomaat, papripeper, courgette? Vruchtgroenten , want hartige vruchten en groenten. Zoete vruchten zijn fruit. Ik kan me best vinden in de wetenschappelijke definities. Maar mijn persoonlijke marges zijn toch echt wat flexibeler. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.