Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal! Ik heb vorig jaar een gemetselde bak leeggemaakt, de planten eruit getrokken. En de grond gebruiksklaar gemaakt voor een moestuin want het lijkt me heel leuk hier veel over te leren. Ik heb ook wat verschillende boeken aangeschaft maar vind het niet altijd even duidelijk beschreven.

Ik heb hier een paar zakjes namelijk radijs, brocolli,spinazie (winterreuzen) en veldsla

en peterselie.

Wat kan ik nu alvast planten?

Wat ik zelf begreep kun je rucola nu planten buiten. Er staat in het boek dat je breedwerpig moet zaaien. Wat wordt hiermee bedoeld? Doe je meerdere zaadjes op 1 plek of verdeel je de zaadjes per stuk en hoeveel cm laat je ertussen?

Geplaatst:

Breedwerpig zaaien betekent dat je niet netjes op een rijtje met onderling zoveel cm een zaadje legt, maar meer een beetje subtiel uitstrooit op een stukje grond.

Rucola kan nu inderdaad, en van je bovenstaande lijstje heb ik zelf ook al een rijtje radijs erin zitten.

Spinazie kan nu ook heel goed, maar niet het ras dat jij hebt. Dat is een ras dat laat in de zomer gezaaid wordt. Ik heb zelf Vroeg Reuzenblad dat vorig jaar vroeg goede oogst gaf.

Geplaatst:

Dank je wel! En hoeveel ruimte moet ik tussen de zaadjes houden ongeveer Hier op t zakje staat 15 a 20cm. Dus betekent dat dat ik rond 1 zaadje een straal van 15 a 20 cm vrijhou?

Sorry weet echt nog bijna niks!

Geplaatst:

Als er op het zakje staat dat de plant/zaaiafstand 15 cm is dan hou je in de rij deze afstand aan. (Het zou ook betekenen dat de rijen 15-20 cm uit elkaar moeten liggen als je alleen getalletjes ziet staan, maar dat staat meestal wel goed aangegeven met een tekeningetje.) Slazaadjes zijn heel klein dus ik zaai altijd gewoon vrij dun en ik kijk niet echt naar de afstand. Als de plantjes wat groter zijn, dun ik ze uit en verspeen ze (d.w.z. ruimer zetten). Dit geldt trouwens alleen voor kropsla of andere slasoorten die kropjes maken. Veldsla/pluksla kun je breedwerpig zaaien of in rijtjes.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar een gemetselde bak leeggemaakt, de planten eruit getrokken. En de grond gebruiksklaar gemaakt voor een moestuin want het lijkt me heel leuk hier veel over te leren.

Je topic staat in SFG. Wil je het gaan doen volgens de SFG/MM manier of juist niet? Dus werk je met vakjes?

Ik heb hier een paar zakjes namelijk radijs, brocolli,spinazie (winterreuzen) en veldsla en peterselie.

Wat kan ik nu alvast planten?

Radijs zaai je gelijk op de juiste plek. Je kan dat in een rijtje doen, en er moet zo'n 4 tot 5 cm tussen ieder plantje zitten. Zaai je er meer, dan kan je als de plantjes opkomen gaan uitdunnen. Uitdunnen betekend dat je dus het teveel aan planten weghaald. Voorzichtig eruit trekken maar als ze heel dicht op elkaar staan misschien beter afknippen dan beschadig je de worteltjes van het plantje wat blijft staan niet.

Broccoli is afhankelijk van welk ras, op het zakje staat vast wel wanneer deze gezaaid moet worden.

Spinazie, is nu prima te zaaien maar er zijn rassen die echt voor het najaar bedoeld zijn om te zaaien en je winter kan oogsten. Ik denk dat je zo'n soort hebt, dus kijk even op het zakje wat er staat.

Peterselie heeft wat meer moeite met kiemen, kan je nu zaaien maar je moet heel goed opletten dat de bovenste laag grond niet uitdroogt. Eenmaal goed opgekomen is het geen moeilijke plant.

Veldsla is dacht ik ook iets wat je in het najaar/eind zomer zaait en je in de wintermaanden van kan oogsten, dus weer, lees de beschrijving op het zakje.

Op dit moment kan je buiten zaaien:

Wortels, andijvie, bietjes, snijbiet, radijsjes, andijvie, pluksla, kropsla, peulen, erwten, tuinbonen, spinazie, raapstelen, rucola, plantuitjes, uien zaaien, knoflook (najaar is beter, krijg je grotere bollen maar het kan nu ook prima)....

Succes!

Geplaatst:

Hoi allemaal! Dank je wel! Hier kan ik wat mee.

Ik werk niet op de MM manier. Ik had er al grond voor gewone planten ingegooid.

Vorig jaar in het voorjaar had ik er gewone planten ingedaan namelijk. In het najaar heb ik ze eruit getrokken. Ik heb de grond af en toe besproeid met gewerveld water met zeemineralen. En het onkruid enzo eruit gehaald.

Ik wil in de toekomst wel met de MM manier gaan werken. Ik heb ook een boekje gekocht: Je eigen groentetuin op 1 M2.

Ik ga eerst maar een beetje speels op deze manier experimenteren.

Geplaatst:

Succes ermee!

Dat boekje ken ik nog niet, ik heb het boek van SFG en van de makkelijke moestuin en verder veel van het internet geplukt!

Ik ben natuurlijk met de MM begonnen dus veel verder dan dat gaan mijn ervaringen niet

Al blijft er zat andere info hangen in m'n hoofd!

Hoe dan ook het is gewoon geweldig om je eigen groenten te kunnen verbouwen!

Geplaatst:
Op dit moment kan je buiten zaaien:

Wortels, andijvie, bietjes, snijbiet, radijsjes, andijvie, pluksla, kropsla, peulen, erwten, tuinbonen, spinazie, raapstelen, rucola, plantuitjes, uien zaaien, knoflook (najaar is beter, krijg je grotere bollen maar het kan nu ook prima)....

hier nog een dummie..... bedoel je met nu buiten zaaien gewoon zo in de grond of nog wel met een vlies eroverheen? mijn slaplantjes hebben de nachtvorst niet overleefd dus nu twijfel ik of ik er al wel meer in moet doen of nog amar even wachten........

Geplaatst:

Ik bedoel gewoon buiten maar onder glas kan ook.

Heb zelf verschillende soorten sla, de een mag pas vanaf april de ander al vanaf februari. Meestal zijn de soorten die meer rood hebben gevoeliger.

Bij mij gaat het goed, vorig jaar heeft de pluksla wat nachtvorst gehad en ook niet echt schade gehad. Maar de afgelopen dagen heb ik ook geen nachtvorts gehad en een hoop andere wel. Maar met fleece afdekken moet voldoende zijn. In principe kan het t/m mei nog vriezen...en het ziet er naar uit dat het voorlopig aardig weer blijft dus ik zou het in de volle grond zetten

Geplaatst:

Hoe lang duurt het ongeveer voordat de rucola naar boven komt?

Ik heb ze ongeveer 2 cm diep gezaaid ik hoop dat dat goed is.

Geplaatst:

Hadden wel iets minder diep gemogen maar het is een taai spulletje dus er zal vast iets opkomen. (Kun je er een beetje aarde vanaf 'schrapen' misschien?) Volgende keer gewoon minder diep. Je kunt vaak de regel aanhouden dat je zo diep zaait als de grootte van het zaad. Rucola bedekt ik vaak maar met een klein laagje aarde. Het kan al snel kiemen (paar dagen) maar het hangt er ook een beetje van af waar je zaait en hoe het weer is. Kan dus ook wat langer duren. Vaak kun je binnen een maand al oogsten.

Geplaatst:

Ze moeste inderdaad ondiep gezaaid te worden, Als de rucola boven komt en je wil oogsten doe dat dan zo. dat er 2cm nog boven de grond afknipt,zo kan je nog een 2de keer oogsten. Ook het water geven in de gaten houden,warmte en droogte maken de plant scherp en bitter. succes

Geplaatst:

Twee centimeter diepte zaaien is zeker wel wat veel voor rucola. Misschien nog een keer bijzaaien op geringere diepte Mijn rucola is nu binnen een week opgekomen, buiten volle grond, half onder glas. Rucola is altijd erg snel met kiemen. Elk jaar de winnaar...

Geplaatst:

Ik leg er meestal een vliesdoekje overheen als ik in de vollegrond zaai. Blijft wat warmer en het water verdampt minder snel.

Geplaatst:

Op zich kan het geen kwaad hoor, het ligt eraan wat voor grond je hebt. is het rul en luchtig komt het makkelijk boven!

Is het keihard en slaat het dicht met regen dan moeten de zaadjes erg hard werken, rucola doet het echt wel maar bij moeilijkere gewassen heb je wel een probleem.

Dus even een dag of 4 à 5 wachten, denk dat je dan wel wat leven gaat zien!

Geplaatst:

Nog even over.. Je zaait zo diep als de grootte van het zaad... dat is nooit echt diep dus. Meestal een paar mm?

En je moet het aarde erop dus nooit har andrukken erop, gewoon losjes eroverheen?

Geplaatst:

Nogmaals het ligt ook aan de grondsoort. Mijn grond is rul en los en blijft ook zo. Dan is iets dieper zaaien niet zo'n ramp.

Maar de regel is idd. net zo diep tot 2x zo diep als het zaadje groot is. Een boon of zonnenbloempit is veel groter dan die van een wortel bijv.beeld.

Radijsjes mogen best iets dieper, 1 cm ofzo. Dan doen ze het veel beter.

Dan heb je ook nog lichtkiemers. Die zaden moeten dus iets aan gedrukt worden zodat ze goed contact maken met de grond en dus vocht. Maar hebben licht nodig om het ook echt te gaan doen. Sla en aardbeien zijn o.a. lichtkiemers.

Ik prik met m'n vinger een kuiltje, doe daar 2 zaden in, maak het voorzichtig vochtig met plantenspuit...anders spoelen de zaden weg!

Dan druk ik het iets aan. Niet heel stijf, wel losjes. Genoeg om zeker te weten dat de zaden vochtig blijven en in contact met de grond komen

De meeste zaden maken niet zo heel veel uit hoe ze in de grond liggen dacht dat bij pompoen zaden het belangrijk was dat ze op een kant liggen anders gaan ze rotten.

Bij de bieten komen er altijd 2 of meer plantjes uit een zaadje.

Dus daar doe ik er maar een de grond in per plekje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...