muffientje Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Hallo allemaal, Zojuist heb ik me aangemeld bij dit forum Ik ben Melanie en ben 36 jaar een woon in Den Haag. Verleden jaar zomer heb ik voor het eerst een setje bij de action gekocht met een potje voor tomaat en een potje aardbeien, ik heb deze gezaaid en ik moet zeggen dat de tomaat aardig groeide, ook kwamen er tomaatjes aan alleen denk ik dat ik het te laat heb gezaaid want de tomaatjes kregen de kans niet meer om rood te worden, ik denk dat ik ze gewoon te laat heb geplant. Toen het rot weer werd heb ik de plant weggedaan Ik weet wel dat ik het heel leuk vond om het zo te zien groeien en bloeien en besloot om me er dit jaar meer in te gaan verdiepen.Ik ben via via op dit forum terecht gekomen en ik heb dan ook een aantal vraagjes waar ik hier denk ik wel mee terecht kan.Ik wil een vierkante meter tuin op balkon gaan maken en wil nu dan alvast wat gaan voorzaaien in een potje in een kweekbakje ( van de action ) Ik ben echt een leek, weet helemaal niets en vraag me dus veel af.Ik denk dat ik maar gelijk van wal steek en de vragen op jullie af ga vuren Verleden jaar had ik dus een potje van de action met een zakje zaad ( heb ik nu ook wel weer ), heb toen al die zaadjes in 1x in dat potje gedaan en dat werd dus die plant. Nu heb ik ook al echte zaad zakjes gekocht zoals Tiny Tim tomaatjes alleen zitten daar natuurlijk veeeeeeeel meer zaadjes in zo'n zakje. Hoe moet ik dat nou doen ?? Hoeveel zaadjes plant ik voor 1 plant ? In zo'n action zakje zitten 25 zaadjes heb ik geteld, moet ik dat ongeveer aanhouden of is dat ook nog te veel ?Dan zie ik bijvoorbeeld veel over pluksla, ook daar heb ik zakjes van gekocht. Nou daar zit helemaal veel in, hoeveel van die zaadjes worden nou bijv 1 zo'n krop sla ? Ja ik weet dus echt helemaal niets hoor ( sorry daarvoor ) en moet ik die ook eerst binnen gaan voorzaaien of als de bak af is, gewoon in 1x in de volle grond ?Ik heb natuurlijk al veel gelezen over wat er in de makkelijke moestuin kan, en wat er eventueel ook in potten zou kunnen.Zo heb ik oa al zakjes gekocht van : Tiny Tim tomaatjes ( en de action tomaten )AardbeienPlukslaMini komkommerAugurkenRadijzenWortelOok ronde wortelEn dan nog wat kruidenEigenlijk gaat mee er het meeste om, wat moet ik nou voorzaaien ja of nee en hoeveel zaadjes doe ik dan per potje Ik neem toch wel aan dat bijv wortels gelijk in de grond moeten, zo ook radijzen en ik denk de sla ook of niet ?Ook heb ik laatst gelezen dat voorzaaien niet nodig is en dat je er vaak juist minder sterke planten door zo krijgen ? Nou ik het hier maar even op, er zullen ongetwijfeld nog wel meer vragen komen, maar dit is toch wel even wat ik moet weten voordat ik ga beginnen Hoop dat het niet te veel vragen zijn. Fijne zondag, Groetjes Melanie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 18, 2012 Share Posted March 18, 2012 Welkom! Verleden jaar zomer heb ik voor het eerst een setje bij de action gekocht met een potje voor tomaat en een potje aardbeien, ik heb deze gezaaid en ik moet zeggen dat de tomaat aardig groeide, ook kwamen er tomaatjes aan alleen denk ik dat ik het te laat heb gezaaid want de tomaatjes kregen de kans niet meer om rood te worden, ik denk dat ik ze gewoon te laat heb geplant. Dat heb je goed gezien. Tomaatjes zaai binnen, van half maart tot eind april. Ze hebben veel warmte nodig maar ook veel licht.Pas na half mei mogen ze naar buiten toe, dan is er geen kans meer op nachtvorst. Van zoveel kou gaan ze dood.Ook plant je de tomaat niet van warm binnen gelijk buiten. Je laat ze eerst 'afharden' , dus je laat ze wennen aan de koelere temperatuur. Eerst alleen op de dag, later als het 's nachts niet te koud islaat je ze ook 's nachts buiten staan. Dit doe je ongeveer een week tot 2 weken. Ik weet wel dat ik het heel leuk vond om het zo te zien groeien en bloeien en besloot om me er dit jaar meer in te gaan verdiepen. Haha dát is ook geweldig leuk. Zo'n klein zaadje wat een hele plant wordt vind ik ook een wondertje. Sommige gewassen zijn moeilijk, andere zijn gewoon heel makkelijk. Houd het in het begin ook een beetje eenvoudig, door de ervaring ga je vanzelf leren wat voor jou de fijnste en beste manier is. Ik wil een vierkante meter tuin op balkon gaan maken en wil nu dan alvast wat gaan voorzaaien in een potje in een kweekbakje ( van de action ) Heel leuk! En goed te doen!Wel belangrijk is om even te weten hoeveel zon er op je balkon komt.Er zijn planten die het heel goed doen in juist wat meer schaduw maar de meeste willen wel lekker veel zon. Aardbeien en tomaten bijv.beeld Verleden jaar had ik dus een potje van de action met een zakje zaad ( heb ik nu ook wel weer ), heb toen al die zaadjes in 1x in dat potje gedaan en dat werd dus die plant. Nu heb ik ook al echte zaad zakjes gekocht zoals Tiny Tim tomaatjes alleen zitten daar natuurlijk veeeeeeeel meer zaadjes in zo'n zakje. Hoe moet ik dat nou doen ?? Hoeveel zaadjes plant ik voor 1 plant ?In principe wordt 1 zaadje 1 plant. Nu kan het altijd zijn dat er een zaadje niet kiemt. Tomaten zaden kiemen bijna altijd wel.Ik zaai in plastic bekertjes voor. Dus 1 beker voor 1 zaadje.Je kan er ook 2 per beker doen en dan de grootste laten staan.Maar ook bakjes van de chinees, wc-rolletjes gevuld met grond, boterkuipjes etc. kan je allemaal gebruiken.tomaten willen warmte en door dat je het afdekt met een kweekkasje of gewoon plasticfolie met een paar kleine gaatje erover heen doet maakt niet zo heel veel uit, het zorgt ervoor dat het niet uitdroogt. Op het moment dat de zaden kiemen, dus er plantjes boven de grond piepen moet het zo licht mogelijk zetten en mag het ook iets koeler. Als het warm staat en niet genoeg licht krijgt worden het hele iele sprietjes...das niet de bedoeling!Ik zou nooit een heel zakje zaaien en zorgen dat ieder beginnend plantje wat de ruimte heeft. Ook als het dan mislukt heb je nog zaad om een 2e poging te wagen! En als je ze droog en niet te warm bewaard kan je ze ook volgend jaar nog prima gebruiken. Tomaten zaad is geloof ik wel 4 jaar kiemkrachtig maar dat weet ik niet helemaal zeker. Pas als je plantje echte bladeren krijgt ga je ze verspenen. Verspenen is dus in een ruimer potje zetten. De eerste blaadjes, 2 stuks, zijn de kiemblaadjes. daarna groeien er weer ander blaadjes aan en dat zijn de ECHTE blaadjes. Eerder verpotten is geen goed idee. Vandaar dat de ruimte ook belangrijk is met zaaien Dan zie ik bijvoorbeeld veel over pluksla, ook daar heb ik zakjes van gekocht. Nou daar zit helemaal veel in, hoeveel van die zaadjes worden nou bijv 1 zo'n krop sla ? Ja ik weet dus echt helemaal niets hoor ( sorry daarvoor ) en moet ik die ook eerst binnen gaan voorzaaien of als de bak af is, gewoon in 1x in de volle grond ?Pluksla is wat anders dan een kropsla. Kropsla wordt uiteindelijk een krop, pluksla ziet eranders uit maar is erg makkelijk te kweken, heerlijk om te eten en vrij snel te oogsten! Ik zou ze gelijk in je bak zaaien. Weet niet wanneer je gaat beginnen, in een balkonbak of bloempot gaat het ook goed!Niet te veel zaden bij elkaar, gelijkmatig gespreid zaaien.als je teveel op elkaar zaait dan blijven de blaadjes wat kleiner. De keer dat ik heel netjes gezaaid had zat er denk ik ongeveer 2 cm tussen ieder zaadje.Na een week of 5 kon ik al de eerste blaadjes oogsten en als je dat doet zonder de binnenkant (hart) te beschadigen groeit het gewoon weer door en kan je zeer snel weer blaadjes plukken! Tiny Tim tomaatjes ( en de action tomaten ) Binnen voorzaaien, verhaal staat hierboven al! 1 per vak.Aardbeien Nu binnen voorzaaien, 1 a 2 per vak, welk soort heb je?Pluksla Buiten gelijk op de juiste plek!Mini komkommer Zelfde als augurk hieronder, zet ze niet bij elkaar, 2 per vak.Augurken Worden heel hoog, hebben veel water nodig, dus je moet ze tegeneen klimrek laten klimmen. Je kan ze laten kruipen maar dan pas jezelf niet meer op je balkon.zaaien: binnen, half tot eind april, veel warmte en zon nodig.Radijzen Niet moeilijk, nu is een hele goede tijd, niet voorzaaien en ook niet binnen, gelijk op de goed plek buiten. Laat zich niet verplaatsen.16 in een vakWortel kan nu buiten, gelijk op de goede plek, laat zich niet verplaatsen. 16 per vakOok ronde wortel Zelfde als bij de wortel hierbovenOok heb ik laatst gelezen dat voorzaaien niet nodig is en dat je er vaak juist minder sterke planten door zo krijgen ?Dat klopt. maar soms is het wel leuk om gwoon wat te proberen. Tomaten, pepers en paprika's moeten echt heel warm gezaaid worden, tegen de tijd dat het buiten warm genoeg is heeft de plant geen tijd meer om vruchten aan te maken als je dan past zaait. Die ervaring had je al met de tomaten. Je kan ook bij tuincentra plantjes kopen, ben je ook goedkoper uit dan als je van veel soorten zaden gaat kopen. Je krijgt echt veel te veel en zeker als je maar ruimte hebt voor 1 bak.Bietjes zijn trouwens ook erg leuk, snijbiet is heel mooi, kruiden zou je ook in potjes kunen zetten. Andijvie doet het ook meestal erg goed. Nu zou je ook Sugar Snaps kunnen zaaien. Ze moeten wel iets hebben om tegen te klimmen maar zijn erg leuk! En een afrikaantje is een gezellig bloempje en werkt tegen aaltjes in de grond. Dus zet er eentje gewoon ergens tussen. bij mij hebben ze in een vak onder de broccoli gestaan en dat ging goed! Zag er ook erg leuk uit Mocht je wat willen kopen maar niet gelijk zoveel hebben dan zou je eens moetenkijken op http://www.hobbyzaden.nlKan je ook een kleine hoeveelheid proberen en is niet duur. Succes, hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts