Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb al jaren mollen en spitsmuizen in de tuin. Af en toe vangen onze honden een muis, maar dat is het dan. Is ook geen probleem, we wonen landelijk en dan hoort dat erbij. Dit jaar hebben wij een andere bewoner (of bewoners) erbij gekregen in de voortuin. De keutels lijken mij geen rattenkeutels, voor zover ik die in herinnering heb, maar ik weet het niet zeker.

31_keutels.thumb.jpg.961f5ac01af5d2751af0de67531d4b0d.jpg

Deze keutels liggen bij de ingang van hun hol in de voortuin. 

Daarnaast heeft dezelfde, of een andere, bewoner ook nog mijn bleekselderij van de MTF opgevroten. Geen wonder dat die niet groeide! De restanten worden in een gat getrokken, maar dat gat is niet met een gangenstelsel verbonden. Al zitten die er wel, maar dat kan ook van de familie mol zijn die daar ook molshopen heeft.

40_ongedierte_MTF.thumb.jpg.3044e6d44758cd8ac3ee65ead7ddc27c.jpg

En ik vind dit er ook in de buurt:

39_ongedierte.thumb.jpg.626cb0afa12f9ad166afcbc8d20994b9.jpg

Welk dier veroorzaakt dit? En helpt het als de tuin wat kaler wordt? Nu is alles dichtbegroeid ivm de hitte, maar dat geeft ook meer schuilplekken voor dit ongedierte.

34_goudsbloem_bleekselderij.thumb.jpg.3c35e0b03da2c1659c611cb5350bf175.jpg

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ik denk verschillende diertjes.

Volgens mij zijn de keutels van een ree. Kenmerkend, lijken op dropjes, en hebben verschillende maten.
Herten keutels hebben een beetje een puntje op het dropje wat lijkt op het puntje van de eikel (van eikenboom).

Konijnen lijkt me niet, want keutels zijn kleiner en de geur is heel herkenbaar. Zal ook niet direct voor de ingang liggen, maar niet ook niet ver uit de buurt, zeg een meter of 4 a 6verder.

Hoef afdruk?

image.png

• Like 2
Geplaatst:

Een ree in de voortuin kan, maar die leggen nooit zoveel keutels is mijn ervaring. In de achtertuin kan niet, die is met 1,75 meter hek afgeschermd. Maar zeg nooit nooit natuurlijk. Die hoefafdruk ga ik nog beter bekijken in ieder geval. Vlakbij die plek was ook een molshoop met een gat wat misschien ook een pootafdruk kan zijn:

38_bleekselderij_molshoop.thumb.jpg.bc1e2bf452ac782946ef2afe80f578bc.jpg

In het verleden (voordat we de achtertuin helemaal met schutting dicht hadden), hebben we wel reeen in de tuin gehad. Die vreten dan de planten op, maar trekken ze niet de grond in. In de voortuin hebben we in de winter nog wel eens een ree, maar die geven een ander plantenschadebeeld.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. 👍

Geplaatst:

De vraat lijkt me woelmuis of misschien nog sterker op woelrat. Dit herken ik wel zo deden ze dat met mijn prei bijvoorbeeld. Hele preien het gat in.  En duidelijke gang is niet te zien maar is er denk ik wel. Als er een nest is dan is de vraat groot

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Das minder, een woelrat of familie woelrat. Dank voor het meedenken allemaal, ik ga mij nu eens inlezen hoe ik de tuin woelratonvriendelijk kan maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...