Frank vwl Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Ik heb een aantal vraagjes over hazelnoten waarop ik niet het antwoord kan vinden via google. Kun je hazelnoten onrijp (wit) plukken en dan af laten rijpen? Zijn ze onrijp eetbaar?en zo niet, kan je ze plukken als ze bruin wordne of moet je echt wachten tot ze op de grond vallen?Zit er al olie in de noot als de noot kwa grootte helemaal gevormd is? Quote
Menph Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Ik heb een aantal vraagjes over hazelnoten waarop ik niet het antwoord kan vinden via google. Kun je hazelnoten onrijp (wit) plukken en dan af laten rijpen? neenZijn ze onrijp eetbaar?en zo niet, kan je ze plukken als ze bruin wordne of moet je echt wachten tot ze op de grond vallen?neen, ja, beterZit er al olie in de noot als de noot kwa grootte helemaal gevormd is?ja, ook in onrijpe toestand. Quote
symke Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 ik raap ze als ze gevallen zijn en dan smaken ze heerlijk! Quote
jos Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Frank wij aten als kinderen al hazelnoten die nog niet eens voor de helft gevuld waren. Dus zeker niet rijp. We konden gewoon niet wachten. Zeker niet onbeperkt hoor. Stroopten jaarlijks de bosranden af als ze rijp waren (bruine rand onder het groene hoedje).Dat doe ik trouwens 50 jaar later nog steeds, ben nog steeds een liefhebber van hazelnoten, tamme kastanjes en walnoten.Ken dan ook alle plekjes in de bossen rondom waar ze te vinden zijn. Als je weet wat je doet is niet alles verkeerd of giftig. Veel dingen leer je door overlevering en ik heb dan ook veel van mijn vader meegekregen. Samen zochten we die weilanden op waar de weide-champignon te vinden was, oude iepen waar soms morielles te vinden waren en last but not least (tot mijn latere verbijstering) hebben wij vroeger de rode vlezige vruchten van de taxus volop gegeten.Om een ons toen niet bekende reden spuwden we de zwarte pitjes wel uit. Achteraf leer je dat die net als alle andere onderdelen van de taxus zwaar giftig te zijn.En "we are still alive and kicking". Quote
Frank vwl Geplaatst: 22 maart 2012 Auteur Geplaatst: 22 maart 2012 Bedankt voor alle antwoorden allemaal En mooi verhaal Jos, leuk om te lezen dat je dat nu 50jr later nog steeds doet Quote
Menph Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Smaakt het ook, taxusbes? Ik heb het nooit gedurft. Quote
Erny Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Wij hadden vroeger familie thuis enorme taxus staan met megaveel oorwurmen en vooral veel waanzinnig veel prachtig aantrekkelijke besjes maar...mijn ouders hebben altijd gewaarschuwd dat die besjes zwaar giftig zijn.... Als ik iets weet dan is het dat dát giftig is... _(qua overlevering) Hoe giftig zijn ze dan eigenlijk Quote
sugar Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Wij hadden vroeger familie thuis enorme taxus staan met megaveel oorwurmen en vooral veel waanzinnig veel prachtig aantrekkelijke besjes maar...mijn ouders hebben altijd gewaarschuwd dat die besjes zwaar giftig zijn.... Als ik iets weet dan is het dat dát giftig is... _(qua overlevering) Hoe giftig zijn ze dan eigenlijk Het vruchtvlees zou niet giftig zijn, maar de zwarte pitten in de taxusbessen zijn dat wel ... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Frank Houweling Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Dat klopt helemaal. Maar ik ga ook niet proberen alleen het vruchtvlees te eten hoor! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
jos Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Kun je best proberen hoor Frank, wel op eigen risico natuurlijk. Vogels eten die bessen ook en de pitten komen er samen met de ontlasting weer uit.Het is natuurlijk ook weer niet zo dat het verschrikkelijk lekker is, het is een zacht vlezige substantie met geen aparte smaak.Het is werkelijk het enige aan de taxus wat niet zwaar giftig is. Volgens de overlevering. En wij leven nog.Ik heb een paar weken geleden een nat stuk taxus op de draaibank gehad, had de rest van de avond een brandend gevoel in het gezicht wellicht een reactie op het spetterende vocht.Bij droge taxus draag ik altijd een stofmasker. Quote
Menph Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Heb hier wat taxus kloofhout liggen. Zou ik dat zonder gevaar kunnen branden? Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Bij droge taxus draag ik altijd een stofmasker.Waar vind je tegenwoordig nog een mooi stuk taxus Jos Frank, hier in Frankrijk worden eind augustus op de markt altijd onrijpe hazelnoten verkocht. Tenminste ze zijn geplukt, én nog wit met een groen hoedje. Ik zal toch eens vragen wat ze er mee doen..vast voor de likeur Ik heb ook een hazelnootvraag..ik heb een rote zeller hazelnoot..die heeft zich uitgezaaid. Weet iemand of deze zaailing dezelfde eigenschappen heeft als de moederstruik? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Geen idee Jet dacht het niet omdat er bestuivers nodig zijn, maar je kunt een tak wel naar de grond toebuigen en een tak zo afleggen/vermeerderen,deze heeft in iedrgeval alle eigenschappen van de moederplant. Quote Players only love you when they're playing.
sugar Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Hazelnoten zijn volgens mij slechts gedeeltelijk zelfbestuivend, dus zaailingen zijn per definitie andere bomen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2012 Geplaatst: 26 maart 2012 Echt? Dat is best wel jammer want de moederhazelaar is vorig jaar dood gegaan door een combinatie woelmuis/droogte. Omdat er nog heel veel andere hazelaars in mijn tuin staan heb ik dus nu een ander boompje begrijp ik. Dat kan ook verrassend zijn Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 @ Jet. Dat van die likeur en onrijpe hazelnoten en 'natte' , groene, walnoten was mij ook bekend ja. Ik dacht zelf: laaaat maar. Ze willen tenslotte gewoon de hazelnoten eten denk ik. Wie trekt daar nou nog likeur van ( of koffie , thee, zalfjes etc etc )Vrijwel alle hazelnoten in N-Franse tuinen en boerderijen zijn geen speciaal op goede rassen geselecteerd. Hazelnoten zijn nutsstruiken die geen geld mogen kosten ( aanmaakhout en bonen staken , en noten ) Zijn allemaal in onze streek gewoon de inheemse hazelnoot. Althans, dikke kans. Streek is helemaal hazelaar/Essen- haagbeuk - verband he ? Vandaar de vele orchideën ! Quote
hansm Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Denk juist dat hier ""geitewollensokken'' zat zijn die juist zo'n likeur tof vinden, ik wel hoor.Voor mij is het nieuw, ik ken dat niet en ik kan straks wel aan onrijpe hazelnoten komen eind zomer, dus ga ik vast doen. Quote Players only love you when they're playing.
sugar Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ik eet mijn hazelnoten wel op als ze rijp zijn Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
hansm Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 mischien wel heel lekker likeur ervan Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Bit: Daar heb je gelijk in, maar deze hazelnoot was een gekochte..een Rote Zeller..en daar heb ik nu een roodbladige zaailing van...Hans ik hou zelf niet van hazelnoten..likeur heb ik wel eens van mijn rode hazelnoten gemaakt voor mijn buurvrouw. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Limoncello Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 (aangepast) Ik ben ook van plan om hazelaars te zetten. Heeft iemand de Webb’s Prize Cob en de Hallesche Riesen? 28 maart 2012 aangepast door Gast Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Frank Houweling Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ik denk niet dat je op mij doelde? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Is natuurlijk wel goed teken als je zaailing roodbladig is,zelf ben ik met sommige dingen gewoon makkelijk wat betreft ras, van een hazelnoot bv maakt het mij niks uit welk ras het is hazelnoot is hazelnoot, denk ik dan he.Ik vindt hazelnoot wel lekker, maar likeur is toch voor visite die dring ik elk eigen brouwsel op Quote Players only love you when they're playing.
sugar Geplaatst: 27 maart 2012 Geplaatst: 27 maart 2012 Ik heb vorige winter Webb's Prize Cobb, Cosford, Emoa 1 en Kwanten 29 geplant. Maar de zeer droge lente vorig jaar heeft ervoor gezorgd dat de planten niet echt gegroeid zijn vorig jaar. Ze staan nu allemaal in blad, ik hoop nu echt wel vooruitgang te maken dit jaar. Ik heb verschillende vrouwelijke bloemen gezien, maar de mannelijke bloemen zijn véél vroeger verschenen. ik denk niet dat ik veel vruchten ga hebben dit jaar.Maar ik heb nog wel een jaar geduld Is natuurlijk wel goed teken als je zaailing roodbladig is,zelf ben ik met sommige dingen gewoon makkelijk wat betreft ras, van een hazelnoot bv maakt het mij niks uit welk ras het is hazelnoot is hazelnoot, denk ik dan he.Ik vindt hazelnoot wel lekker, maar likeur is toch voor visite die dring ik elk eigen brouwsel op Er is echt wel een verschil hoor. Mijn schoonvader heeft enkele hazelaars staan, één daarvan heeft echt slechte noten, een straf om die te moeten opeten.Kwanten geeft aan dat bij Kwanten 29 quasi geen schade van hazelnootboorder op te merken is. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Frank vwl Geplaatst: 28 maart 2012 Auteur Geplaatst: 28 maart 2012 Ik ben inderdaad heel benieuwd Jet, de olie is er dus wel al uit te persen als ze nog wit zijn...Mooi zo'n rode hazelnoot, gelukkig heb je er nog een zaailing van maar het zal wel een paar jaartjes duren voordat er hazelnoten aan komen denk ik. @Limoncello, ik heb die 2 rassen bij de kwekerij van Frank Houweling gekocht gewoon op voorraad daar, heel handig Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.