Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tijm op een heel ondiep smal stukje?

Rantje

Recommended Posts

Had vanmiddag een creatieve ingeving

De rand bij de buitendeur is een kaal strookje, tegelsnijder deed het niet dus er ligt niets. "t is heel smal en er zit nu zand van het bestraten. Zou daar tijm kunnen staan? Of een andere laagblijvende soort?

Heb niet een hele duidelijke foto maar hier kan je het een beetje op zien...

img7262-b-21-3-hond16151332354457.jpg

Er liggen schuin van die baksteentjes, die moeten daar weer weg maar het zou best leuk zijn om daar een laagblijvend kruip iets te hebben

Op dit moment staat er tot 2 uur volle zon op, later in het seizoen is dat iets langer...

Een laagje potaarde eroverheen zou niet mis zijn. Da's van dat grauwgrijs cementzand vermoed ik?

Ideaal zou kruiptijm of woltijm zijn, die wordt maar een cm of vijf hoog. Citroen- en gewone keukentijm gaan tot zo'n dertig cm.

Het geultje is goed afgewaterd?

Verdikkie die tijm heb ik niet...

Water loopt naar de stoepkant, daar ligt altijd een flinke plas dus bij de deur valt het wel mee denk ik. Er lagen al grindtegels en die hebben we weggehaald, maar dat zand wel laten liggen en een beetje toegevoegd om te egaliseren. Zo ongeveer, opa heeft het gemaakt En daaronder zou wel gewon de oude tuingrond zitten maar denk dat dat wel aardig diep zit.

Maar ik peuter met een lepel wel wat zand uit en dan doe ik er grond in en meng het een beetje...

Potgrond, compost, turfstrooisel, tuinaarde of zaai&stekgrond

Of een mengseltje maken?

Kalkachtig dacht ik te herrinneren?

Rantje,

Alle losse zandgrond is goed maar niks met turf erin, dus ook geen stek&zaaigrond want dat is ook turf.

Tijmsoorten die je vrij makkelijk in tuincentra aantreft zijn Doone Valley, Citriodorus Bertram Anderson en zeer mooi maar wat moeiljker te vinden zijn alle "Praecox" varieteiten: Creeping Red, Coccineus, Purple Beauty enz.

Allemaal schitterend bloeiende bodembedekkers waar je geen omkijken naar hebt.

Overigens is steentijm geen tijm maar een soort op zich met enkele cultivars (Calamintha nepeta enz.) die trouwens eerder naar munt ruikt dan naar tijm....

thumbthcocc90081332367337.jpg ( Praecox Coccineus)

thumbthpbea26211332367338.jpg (Praecox Purple Beauty)

thumbthpalb29371332367338.jpg ( Praecox Albiflorus)

thumbthdval19211332367338.jpg (Doone Valley)

Tijmsoorten die je vrij makkelijk in tuincentra aantreft zijn Doone Valley, Citriodorus Bertram Anderson en zeer mooi maar wat moeiljker te vinden zijn alle "Praecox" varieteiten: Creeping Red, Coccineus, Purple Beauty enz.

Allemaal schitterend bloeiende bodembedekkers waar je geen omkijken naar hebt.

Nou dat moeten we maar eens op pad, ik vind het een super leuk idee!

En geen omkijken naar klinkt ook goed! Bloempjes die in tijm komen vind ik erg schattig en is ook leuk voor de bijtjes enzo.

Overigens is steentijm geen tijm maar een soort op zich met enkele cultivars (Calamintha nepeta enz.) die trouwens eerder naar munt ruikt dan naar tijm....

En ik maar denken dat het tijm is, zaailingen zien er al zo anders uit...

thumbthpbea26211332367338.jpg (Praecox Purple Beauty)

thumbthpalb29371332367338.jpg ( Praecox Albiflorus)

Deze 2 vindt ik echt erg leuk, kan natuurlijk ook 2 soorten zetten...

Hoeveel ruimte heeft een plant nodig?

@Marinus: Heel erg bedankt weer voor het meedenken, altijd onder de indruk van je kennis over al die kruiden!

Hoeveel ruimte heeft een plant nodig?

Als je een P9 potje uitplant kan dat bij sommige soorten op een seizoen al verdrievoudigen. Heeft het niet veel ruimte dan blijft het gewoon wat kleiner of ze gaan wat boller staan.

Sommige van die tijmsoorten dek je bij strenge winter best wat af. Tegen de huismuur aan zal dat echter wel geen punt zijn.

Zelf gebruik ik daar witte kiezel voor daar houden die tijmpjes van en het zorgt voor een mooi contrast met de plantjes.

@Rantje: Graag gedaan.

Okido!

Het kiertje is wel erg krapjes hoor, maar misschien maak ik dan wel een klein schotje die ik vul...de drempel van de buitendeur is best hoog dus daar heeft niemand last van!

Dus waar de bestrating begint een stuk hout zetten op zijn kant...en dan mix ik wel wat oude aarde uit de tuin van opa met zand....

Nu nog zien waar ik een kruipende variant kan vinden

Nou ja, 2 want dat is best een leuk gezicht denk ik

Die steentijm, hoe groot wordt die dan?

Steentijm kan topt 40 a 45 cm hoog worden en neigt tot woekeren.

Allerlei minder bekende tijmsoorten kan je vinden bij Bastin.nl (Daar bestel ik ook wel wat gezien het enorme sortiment).

Er zijn wellicht nog adressen in NL waar ik geen weet van heb....