Tjitte Geplaatst: 25 maart 2012 Geplaatst: 25 maart 2012 Beste tuinders.Vorige week hebben wij onze moestuin (kleigrond) met een aantal kruiwagens compost opgehoogd.Nu is mijn vraag: Moet ik nog bijmesten? Ik weet dat bepaalde gewassen meer mest nodig hebben. Of zit er in de gemiddelde compost voldoende voedingstoffen.Als ik extra mest moet gaan gebruiken, wat is dan de meest geschikte mest? Of is dit afhankelijk van het gewas?Groet ut Fryslân Quote
Sanderpaarswit Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Hallo, Onze grond is ook zeer klei-achtigIk heb er een zak TURF enkele zakken Potgrond en koemestkorrels bij gedaan. GroetenSander Quote
Zaadje Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Even bodemmonster nemen en laten testen...Zonder kennis van de bodem bemesten is niet verstandig!Als je weet wat erin zit en wat je erop wil, kun je pas echt een passende bemesting toepassen!!! Quote
rubo Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Daar ben ik het mee eens.Tuincentra die DCM verkopen kunnen ook grondmonsters analyseren. Wel er bij zeggen dat het voor de moestuin is.Compost geef je meestal als grondverbeteraar. Het zorgt voor humus in de bodem en maakt het luchtiger en houdt het vocht beter vast. Voor een siertuin zou je het eventueel nog kunnen aanvullen met bijv. Culterra of koemestkorrels. Omdat bij een moestuin de onttrekking van de voeding in de bodem veel groter is zal bijmesten daar dan ook noodzakelijk zijn.Bij bonen echter geen stikstof.Laat ook gelijk even de pH controleren. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.