Jump to content

Moestuin in potten

Recommended Posts

Ik heb besloten een paar potten met moes in mijn tuin te zetten dit jaar. Ben begonnen met opkweken in de zonnige vensterbank, courgette (2 stuks, bijzonder groot NU AL), aubergine (2), tomatenplantjes (2), paprikaplantjes (2) en pepertjes (heleboel, foutje, ga veel stekken weggeven en 1 uitplanten). Nu vraag ik me af wanneer de hele boel naar buiten kan, en waar ik op moet letten bij het aanschaffen van potten (formaat voornamelijk, en of ik bijvoorbeeld courgette en aubergine in 1 pot kan zetten)... Iemand tips en eventueel foto's zodat ik wat inspiratie op kan doen?

Welkom!

Ik heb besloten een paar potten met moes in mijn tuin te zetten dit jaar. Ben begonnen met opkweken in de zonnige vensterbank, courgette (2 stuks, bijzonder groot NU AL), aubergine (2), tomatenplantjes (2), paprikaplantjes (2) en pepertjes (heleboel, foutje, ga veel stekken weggeven en 1 uitplanten).

Hartstikke leuk! Voor de courgette ben je wel erg vroeg. Peper en paprika hebben de aanloop wel nodig want die groeien minder snel.

Voor tomaten is het advies eind maart als je een kas hebt en in april zaaien als je ze buiten in de volle grond zou willen zetten.

Als je erg veel zaailingen op een beperkte plek hebt staan zou ik wat uitdunnen of de plantje verspenen. De wortels groeien anders door elkaar en ze hebben wel iets ruimte nodig om te kunenn groeien natuurlijk.

Nu vraag ik me af wanneer de hele boel naar buiten kan, en waar ik op moet letten bij het aanschaffen van potten (formaat voornamelijk, en of ik bijvoorbeeld courgette en aubergine in 1 pot kan zetten)... Iemand tips en eventueel foto's zodat ik wat inspiratie op kan doen?

Pas na de half mei mag het naar buiten. De kans op nachtvorst moet weg zijn. Maar als het in mei al lekker warm is kan je in pot best buiten zetten en dan met koude nachten het binnen zetten.

Nu staat alles warm en beschut binnen dus vanaf (half) april moet je gaan afharden. Dus ze laten wennen aan het buiten zijn. Niet de hele dag in de volle zon, dan kunnen ze verbranden, rustig opbouwen. En na een paar dagen en als het 's nachts niet koud is kan je ze ook in de nacht buiten laten staan.

In potten kan best.

Maar wat voor courgette heb je, dit zijn best grote planten die ook aardig wat vocht en voeding nodig hebben.

Zeker geen aubegine erbij zetten

verder ligt het een beetje aan welk ras je hebt. Van alle planten heb je kleine varianten, dus kunnen in een pot die rond de 10 liter zit. Maar wordt het een behoorlijk struik/plant dan is een grotere pot wel aan te raden.

Je hebt ook weer mini tomaatjes, echt kleine plantjes, die kunnen best met een paar staan.

Hoe groter de pot, des te minder water je hoeft te geven. Komkommers zuipen ook behoorlijk en het is denk ik niet handig om met warm weer 4x per dag water te moeten geven.

Op zich als je zoekt via google naar het soort wat je hebt rollen er vaak wel goede antwoorden uit. Zo leer je ook gelijk wat je wel enniet moet doen.

Je kan dan ook op afbeeldingen drukken en dan zie je een hoop foto's.

Dus zonder te weten welke rassen je hebt is er niet echt een duidelijk antwoord te geven

Maar hoop dat je er wat aan hebt!

Succes