Gitta Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Vanmorgen in het donker met een zaklamp een courgette bevrucht. Het was lastig in het donker, dus geen idee of het gelukt is. En zojuist nog een paar tomaten geoogst toen ik thuis kwam. 3 1 Quote
Rookie Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Wat leuk, dat jij nog steeds bloemen hebt! Hier zijn de courgettes wel klaar, er komen alleen nog maar een paar kleine mannelijke bloemen in. Ik denk dat ik ze er binnenkort maar uit haal. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 @Rookieja, nog steeds. Maar nu het eind van de week flink af gaat koelen, zal het rap achteruit gaan. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 23 september 2024 Auteur Geplaatst: 23 september 2024 Een emmer tomaten ingekookt en in potten gedaan. Daarna twee campings af om te dumpster diven voor weer nieuwe lege potten. Er is hier iemand die de potten mechanisch opent en putjes in de deksels maakt. Deksels. Daarna nog een emmer blad van de tomaten gehaald en de eerste planten opgeruimd. Frambozen, Kaapse bessen en aardbeien geoogst en weer terug vanwege naderend onweer. 8 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 23 september 2024 Geplaatst: 23 september 2024 Patrijs: "Deksels! Er zitten gaatjes in mijn deksels!" Hier vandaag niets gedaan. En vanwege de vele regenval woensdag tot en met vrijdag, ga ik pas weer in het weekend. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 24 september 2024 Auteur Geplaatst: 24 september 2024 Opgeruimd, cosmea en het onkruid tussen de prei. Preien, bieten en andijvie mee toen het ging regenen. Nog maar wat tomaten wegwerken dus. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 24 september 2024 Geplaatst: 24 september 2024 Alle tomatenplanten opgeruimd, voordat het slechte weer toeslaat. De uien van het droogrek gehaald, schoongemaakt en opgeruimd: 16,1 kilo gele en 9 kilo rode. Altijd een beetje treurig, zo'n eind van het moestuinseizoen. Aan de andere kant markeert het wel het begin van een rustiger vaarwater. Ik heb wel wat herfst- en wintergroente gezaaid, maar de grootste drukte is geweest. De dagen worden korter, maar de kaarsjes mogen weer aan. Dat heeft toch ook wel weer wat. 5 Quote
Gitta Geplaatst: 24 september 2024 Geplaatst: 24 september 2024 Nog een paar tomaten geoogst en gecheckt op phytopthora. Verder toch nog een mannelijke bloem van de courgette in de koelkast gedaan. Er zijn nog vrouwelijke bloemen die zeer binnenkort (overmorgen verwacht ik) gaan bloeien. We zullen zien of dat nog wat wordt. Niet geschoten is altijd mis. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 25 september 2024 Auteur Geplaatst: 25 september 2024 De pioenrozen weggeknipt samen met het heermoes wat er tussen is komen groeien. De eerste zwarte bes gesnoeid en twee lagen op de composthoop gemaakt. Drie courgettes, een kropje sla en wat rucola mee naar huis. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 25 september 2024 Geplaatst: 25 september 2024 De oi-kers verwijderd, hij zag er steeds slechter uit en was zwart van de luizen aan de onderkant van het blad. Dus wel goed zijn werk gedaan. Veel vuldig van kunnen oogsten. Verder nog paksoi en bosuitjes geoogst en een lekker maaltje van gemaakt. Vanavond toch maar water gegeven aan de moestuin, alles was erg droog. De verwachte regen blijft tot nu toe uit. 4 Quote
Gitta Geplaatst: 26 september 2024 Geplaatst: 26 september 2024 De twee komkommer planten verwijderd. De pompoen geoogst en de plant verwijderd. Een vak rode uitjes en knoflook gepoot. Veldsla en wintersla gezaaid. Twee vakken met salanova Batavia pluksla leeggeoogst. 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 september 2024 Auteur Geplaatst: 26 september 2024 Eerst een emmer tomaten ingemaakt. Daarna alles zo goed mogelijk stormvast gelegd op de tuin. Alle blad en toppen van de tomaten verwijderd. Pompoenranken verwijderd en nog twee bosjes sperziebonen gemaakt en in de kas gehangen. Kaapse bessen, frambozen, een appeltje, aardbeien en kerstomaatjes gegeten. Met drie snackkomkommers naar huis. Nu komt er hier een flink onweer aan. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 27 september 2024 Auteur Geplaatst: 27 september 2024 Even bijna droog dus snel even naar de tuin. Het heeft hier flink gespookt maar gelukkig weinig schade. Wel is er 50 mm water gevallen, de sloten zitten bomvol en over de tuin heeft het ook gestroomd naar de greppels. De gemeente heeft op het laatste moment nog de grote greppels vrijgemaakt, maat op het complex ben ik zo'n beetje de laatste die het nog doet. Sommige tuinen staan nu dan ook half onder water. Snel wat ranken zanderige N-Z spinazie in een tas gepropt en na even schuilen voor weer een horizontale bui snel naar huis. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 september 2024 Geplaatst: 27 september 2024 Op 18-9-2024 om 13:15, Vrouwholle zei: ze zijn nu voordeliger in de mm shop Ik heb alle 4 de zakjes begin dit jaar aangeschaft, waren ook voodeliger en die zijn nog heel, gebruik ik volgend jaar en ze liggen in de koelkast. Maar die van juli afgelopen jaar deden het niet, tenmiste de meeste, dus dit jaar verbruikt. Ik ga niet nog een sejte kopen, want de Salanovas kunnen heel lang blijven staan. Zie deze fotos. 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 27 september 2024 Geplaatst: 27 september 2024 Wauw dat ziet er grappig uit Petra; een sla boom 😅 Afgelopen winter zijn ze bij mij ook heel goed onder de kappen vandaan gekomen en heb ik in voorjaar ook nog lang van diezelfde plant kunnen oogsten. Omdat die Salanova’s zo langzaam groeien zaai ik nieuwe zodra ik begin te oogsten van de al gezaaide plant. Zelf vind ik dat er van de “ slaboom” wel steeds kleiner formaat blaadjes afkomt….🤔😊 2 Quote
woldistel Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Eigenlijk alleen even geweest om wat uit de kas te oogsten, paar courgettes, fietstas vol met kweeperen ( die hebben het echt naar hun zin dit jaar). Ienimini beetje geschoffeld toen het even niet regende, mais en herrenböhnli geoogst. Snel weer naar huis en alles in de droger en stomer en diepvries. 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Vandaag onder mijn afdak raapsteeltjes in een vak gezaaid. op mijn zon slaapkamerbalkon de sweetie tomaat eruit en voorgekiemde Calibra doperwtjes erin.. deels voor de scheuten en midden bij klimnet laat ik groeien voor de erwten dan zijn ze hopelijk oogstbaar voordat in juni de tomaten weer op die plek komen….;kleding rek waar ik een klimnet in heb gespannen 👍😊 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 weinig, we zouden de straat BBQ houden vandaag, vanochtend meestal droog met wat zon, maar vanmiddag zijn we echt te "pletter" geregend dus ook niets in de moestuin kunnen doen 😒 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Wat veeeeel oogst uit jullie bakken zeg🤩🤩 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Patrijs Geplaatst: 28 september 2024 Auteur Geplaatst: 28 september 2024 De snijbonenstaken opgeruimd de laatste oogst daarvan ligt nog even in een kistje, die wil ik ook nog drogen. De staken op twee pallets op hun kant gelegd, zodat ze niet gaan rotten. Wil ook de tomatenhokken opruimen maar daar zitten nog veel oranje /groene vruchten aan. Dus maar een halve emmer tomaten mee terug om na te rijpen. Ook prei, de laatste boontjes en twee courgettes mee terug. Tijdens de buien appeltjes en tomaten gegeten. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 @lia56 grrrr balen zeg….Ik heb toen het eindelijk droog was, een sprintje getrokken naar de tuin om de tomaten nu definitief te verwijderen. Had al stapsgewijs steeds de slechte weggehaald. Maar had er nog wat weg te halen.Het zou uiteraard geen feest zijn zonder slakkenvraat. Bij gebrek aan de rijpe, knagen ze de groene weg. Pepers in de kas blijven opgegeten worden….Ook nog rupsen maar ondanks dat ik schud, valt er niets groens omlaag. Wel een bruine rups gevonden overigens. Bij de buren in de tuin gegooid ging achteloos, was niet bewust. Uit deze kroop een slak uit. Was zeker geschrokken van alle commotie. Ik zag al deze zonnebloempitten op de grond. Ik heb toen de laatste 2 zonnebloemen weggehaald. De halsbandparkieten vreten ook de hoedjes mee op. Of spugen ze erna uit, ik weet niet wat ze ermee doen, maar ze worden wel afgeknaagd. Ik had nog maar 3 zonnebloemen van de stuk of 60 over. Rest allemaal opgegeten door slakken. Maar deze ene zonnebloem heeft het verlies van de andere 57 wel goed gemaakt. Ik heb er bossen van afgesneden. Elke keer als ik een zonnebloem afknipte, groeiden er 4 terug. Onbegrijpelijk. Ik heb een paar hoedjes aan de kippen gegeven, een paar zelf bewaard en de mooie bloemen staan incl wat rozen, pepermunt, dahlia’s en laurier in een vaas te shinen. Zo. Zomer is over. 6 Quote
Gitta Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Vanmorgen de eerste tomatenplant moeten ruimen, de eerste blaadjes met phytopthora. Dus de laatste tomaten daarvan geplukt en die liggen nu met een banaan na te rijpen. De andere 2 zien er nog goed uit. Verder vanmiddag nog rode uien knoflook gepoot en rucola gezaaid. Dit zijn de tomaten die na na moeten rijpen. 2 Quote
Arja Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 @Lia56Dan had je gisteren toch beter naar Zelhem kunnen komen, daar was het tussen een paar flinke buien door lang droog. @Mellie Tof he, die troszonnebloemen! Bij mij komen er ook nog steeds nieuwe knoppen uit. Fingers crossed, het wordt een paar dagen herfstig, maar later in de week weer zon, dus ik heb goede hoop. Hier lekker alle dingen geplant die we gisteren gekregen hebben. Verder de bonen geruimd, de kruidentuin een kleine opknapbeurt gegeven, onkruid gewied en dat soort dingen. Het was zo'n lekkere dag met zon en een aangename temperatuur. 4 Quote
Gitta Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 @Arjaen @Melliehier ook zonnebloemen die telkens nieuwe bloemen geven. Hier vandaag weinig gedaan. Salanova eikenbladsla geoogst en hiervoor in de plaats de laatste voorgezaaide palmkool gepland. Verder nog de tomaten gecheckt op phytopthora, op de ene na die ik gisteren moest ruimen, gast het nog goed. 2 rode paprika's en nog wat knoflook bieslook geoogst. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 22 uren geleden, Gitta zei: met een banaan na te rijpen. Ik heb begrepen dat het met een appel beter gaat. Ik deed ook altijd een banaan. Maar zie maar een post bij iemand anders die dat heeft uitgeprobeerd. Lekker om te roosteren in de oven. Mijn man wil ze volgend jaar weer, maar dan moet ik kijken of ik ze bij mijn zadenhandel in Duitsland kan bestellen, want ik bestel liever niet meer bij de MM. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.