Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Had jij niet ooit een geitenboerderij waar ook nogal overschot aan manlijke dieren was,

beetje hypocriet of ik begrijp je weer eens helemaal verkeerd, want geloof niet dat wij ooit op dezelfde golflengte zitten

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nou, we hebben net een heerlijk geitenboutje uit de oven gegeten. Met lekkere gebakken aardappeltjes, en 2 tot moes gekookte appeltjes.

Erg lekker hoor! Omdat het een poot betrof, zaten er wat stugge pezen in, maar het vlees er omheen was superzacht.

Van het meeste vlees gaan we worst maken, geen idee hoeveel worsten we er van kunnen maken; zo heel veel vlees zit er niet aan niet-vetgemeste-bokjes

Geplaatst:

Als ik vlees zou eten lijkt me dit wel echt verrukkeluk! Volledig door jezelf gecontroleerd vlees, mooi hoor

Maar als je weet dat je geiten (of bokjes) uiteindelijk toch in de pan gaan, kun/mag je ze dan in de toekomst niet wat vetter mesten? Niet met hormonen ofzo maar gewoon met zelfgeteelde granen of groenvoer waar net dat beetje extra vleesopbouwende voedingstoffen inzitten. Ik weet niet meer precies welke granen het zijn maar onze buren vertellen vaak en graag over vroeger, dat de koeien bijvoorbeeld in de winter andere granen of grassen kregen omdat ze dan meer vet moesten kweken vanwege de kou.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Voortaan eten we vooral varken denk ik, geiten komen er hier niet meer in

En ik heb geen verstand van vetmesten, maar in zo'n korte tijd krijgen ze waarschijnlijk vooral meer vet idd, en niet persé meer vlees. Dus goed voor de winter, en de verdere vleesopbouw, maar daar zijn onze bokjes te vroeg voor geslacht.

We zijn geen grote carnivoren, maar lusten wel graag wat gehakt, spekjes, plakjes boterham beleg. Dus erg vaak zullen we niet eten zoals we vandaag hebben gegeten (groot stuk vlees naast de aardappels en groente).

Eens zien dat we hier mooie hamburgers (voor op een versgebakken broodje met sla, tomaat, augurk), droge worst (als snack, als broodbeleg, borrelhapje) salami (snack, borrelhapje, pizza!!) en gehakt (door pasta, ovenschotels, etc.) van maken.

Geplaatst:

Jammer maar dat zal nog wel vaker gebeuren, dat praktijk met iets niet werkt en ja wil je zelfvoorzienend zijn, moet je dan denk ik ook we beslissen om te stoppen, werk zat met de dingen die wel bevallen.

Players only love you when they're playing.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

ik heb onlangs ook een jonge leren kennen die zelfvoorzienend wilde doen wat zijn eigen vlees betreft

hij heeft al kippen konijnen 2 melkgeiten en wil nog verder uitbreiden .

zelf maakt hij ook wijn .van eigen fruit of wat hij kan krijgen ( ruilen ) ....

maar ik had een vraagje tussen door .

een bok die niet geholpen is stink daar het vlees nu wel of niet van als die geslacht is ??

en hoe zit het met een schapen bok die ook niet geholpen is .......

Geplaatst:

dan zou 6 of 8 maand ook een goede slacht tijd zijn

de muskus eenden doen we met plus- 6 of 12 maand slachten de woerden .de eenden mogen blijven lopen voor de ei produktie

Geplaatst:

als ik ze langer zou laten lopen moeten ze dus geholpen worden .om een goede smaak te behouden

3 maand is ook wel wat jong . ........mischiens zoals jij zeg wel te mals ......

Geplaatst:

bedankt voor de link .

geiten kaas geiten melk ik nutig het net zo als geiten vlees . vind de melk ook echt lekker

het zou eigelijk ook gewoon in de winkel moeten liggen het geiten vlees dan .....nu alleen te krijgen bij de speciale slachter

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...