Jump to content

Palingkruid/Edelmunt

dennislp

Recommended Posts

PALINGKRUID OF EDELMUNT

MENTHA GENTILIS VARIEGATA

4556.jpg

Bontbladig blad. Een stimulerend kruid met een pittig, fruitig aroma, vooral gebruikt bij de bereiding van paling in ‘t groen. Bloeit tijdens de zomer met lilaroze bloemen. Geschikt voor zon en halfschaduw. Hoogte 50 cm.

Iemand ervaring mee, wat smaak betreft? Want bereiden van paling doe ik niet... dus vroeg ik me af of hij verder ook gewoon lekker/bruikbaar is en of er toevallig iemand ervaring heeft met dit plantje

Hoi,

Wordt ook wel gembermunt of edelmunt genoemd.

Ook salie wordt al eens in de volksmond palingkruid genoemd en ook als dusdanig in het gerecht gebruikt.Sommigen vervangen deze muntsoort dan weer door origano om paling in 't groen te bereiden. (Merkwaardig als je weet dat origano zijn smaal totaal verliest als je het mee laat koken, broodje aap volgens mij)

Je zou kunnen stellen dat palingkruid eigenlijk niet bestaat, voor de een is het dit, voor de ander dan weer dat maar ik ben geneigd om het bij deze muntsoort te houden.

Mentha gentilis hoedanook als palingkruid verkocht. De toevoeging "Variegata" wijst op het bonte blad. Geen idee of er nu een verschil in smaak is tussen beide.

Ik heb de gewone staan die me overigens ook als palingkruid is verkocht.

Vermoedelijk wordt dit door sommige chefs aan paling in 't groen toegevoegd, ik kan me moeilijk voorstellen dat al dat "groen" enkel en alleen die munt zou zijn ?

Ook deze munt staat graag op kalkrijke, vochtige doch goed doorlaatbare, rijke bodem.

Als ik me goed herinner hebben de blaadjes een frisse smaak maar niet echt uitgesproken pepermuntachtig zoals sommige andere muntsoorten.

Overigens wordt ie best wel 80 cm hoog en woekeren doet ie ook als de beste als ie het naar zijn zin heeft.