Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2012 Auteur Geplaatst: 9 mei 2012 Het volgende nestje zal allicht groter zijn. Mij staat bij dat bijv. honden hun 1e nestje vaak ook maar een paar puppies krijgen. Ik denk dat Kune's ook niet vaak de 8 of 10 halen, maar dat weten we nog niet uit ervaring Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2012 Auteur Geplaatst: 9 mei 2012 Dan..? Die van een 'normaal' varken? Of dan die van het andere varken? Je kunt ze nu zo ongeveer in 1 hand houden. Tenminste, de kleinste 2 dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Sorry idd, in vergelijking met een " normaal "varken.Maar als ze op je hand passen dan zijn ze niet zo heel veel kleiner. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Die van een 'normaal' varken groeien daarna zeker keihard? Want als ze nu ongeveer even groot zijn, dan moeten ze in een week of 8 echt veel meer groeien dan deze Kune's. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Oef, de 2 zwartste biggen zijn erg klein en drinken niet zo goed. We zijn er vannacht alweer een keer uitgeweest, om ze nog een keer te laten drinken (ze liggen 's nachts onder de lamp, niet bij hun moeder. Alleen de 1e paar dagen...) De andere 2 biggen doen het fantastisch, die zijn een stuk groter en veel levendiger. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 oh wat vervelend, kun je ze niet voor erbij een flesje geven totdat ze wat meer op krachten gekomen zijn, doe ik bij zwakkere lammeren eigenlijk direct, doe er dan ook wat druivensuiker bij in, daar knappen ze enorm van op.Zodra ze wat sterker zijn hebben de lammeren geen interesse meer in de fles en neemt moeders het weer over.Laat ze overigens wel gewoon bij de ooi.Weet niet hoe dat gaat met biggen maar lijkt me het proberen waard Quote
hansm Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Ja dat druivensuiker ken ik ook van fles-beesten om ze een oppepper te geven.Zet hem op Jo, vast even wat moeilijkere start en dan gaan ze straks vlotjes mee met de rest Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Ik vind dat getuttel met 1 of 2 beestjes niet zo erg, dus we hebben vanmorgen wat biest gehaald bij de boer aan de overkant. Wel koeienbiest dus... Druivensuiker..? Doe je dat dan door normale koeienmelk? Of in water? Â 1 van de 2 drinkt wel wat bij moeders, maar niet veel. Zeker niet zoveel als de sterkere 2. Ze probeert wat, wil dan weer een andere speen, etc. Ze zijn op zich vrij levendig. Lopen heel wat rond. Maar zijn iel en slapen veel. En de mooiste (die bruine) drinkt eigenlijk helemaal niet bij moeder. Met de fles gaat nog niet echt, maar we houden vol. Daar moeten lammetjes ook altijd even aan wennen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Anders kun je misschien een klein spuitje proberen, gaat meestal makkelijker dan de fles.De druivensuiker kun je gewoon door de biest doen, of anders aangelengd met warm water.Hoop dat het gaat lukken, het is de investering in tijd en energie dubbel en dwars waard.Heb dit op levende have gevonden. Help zwakke biggen met het vinden van een tepel. Het is onverstandig biggen te voeden met koeienbiest, omdat zeugenbiest 4,5 keer zoveel eiwit bevat als koeienbiest. Vanaf week 2 bevat zeugenmelk twee keer zo veel vetten en eiwitten als koeienmelk en vanaf week 5 twee keer zoveel eiwit en ietsje meer vet. Biggen die gevoed worden met koeienbiest en/of koeienmelk kunnen dus tekorten oplopen. Overleg daarom met de dierenarts wat te doen als de biggen niet willen of kunnen drinken bij hun moeder. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Thanks Yola, dat zei de boer ook al, maar het is voor nu even beter dan niets 1 van de 2 heb ik net weer even bij moeders gedaan, ze drinkt wel wat. Maar die andere kan ik helpen wat ik wil, maar ze wil maar geen speen pakken. Ze gaat aan de wandel en loopt dan steeds naar hele gevaarlijke plekken (net onder een poot, achter de kop van moeder, etc.)Met een spuitje loopt het er zo weer uit, met de fles gaat al iets beter. Maar echt lurken doet ze niet Straks de dierenarts maar eens bellen, die moet sowieso komen voor castratie. Dus die heeft vast wel de juiste biest? Bij bijv. de Welkoop heb ik dat nog niet gezien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Ah, net even de dierenarts gebeld, ze hebben niets voor biggen. En dat terwijl het toch echt een boeren/landelijke dierenarts is Ze raad aan om dan mensen 'biest' (heet dat ook zo bij mensen? Haha) te kopen. Dus gewoon nutrilon bij bijv. Kruidvat. En dan hopen dat ze snel zelf gaat drinken bij haar moeder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Oke best slim om mensen melkpoeder te gebruiken, als er 1 echt geen tepel wil pakken of nep speen zou ik in de bek even kijken/voelen of dat oke is.Als ze maar steeds wat melk proeven dan zal toch op gegeven moment wel gaan drinken.Gelukkig zijn ze nog tierig, denk dat je lamp ook heel goed is. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 We hebben die 2 nu ook even onder een andere lamp. Niet bij de 2 drukste biggen, want die lopen steeds over die 2 kleintjes heen En elk uur of wat even proberen of ze al drinken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Heb de hele tijd aan je biggen moeten denken, hoop dat het beter gaat en ze goed drinken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 wat lief. Vooral die ene die blijft maar bij haar moeder denk ik. Ze is nog niet zo sterk en hebberig als haar broertje en zusje die groter zijn. Maar toch, ze drinkt wel aardig goed. De andere denkt dat ze niets kan met een tepel, en drinkt dus niet. Ik probeer van alles, geef haar de ruimte, druk de tepel in haar bekkie, maar nee hoor. Niets.Uit de fles gaat al iets beter, ik heb net een pak met zuigelingen melk gescoord. Dus de komende dagen krijgt ze sowieso de fles. En dan probeer ik haar nog steeds weer bij haar moeder te zetten. Ze is niet zwakker geworden, ook niet heel veel beter ofzo. Ze is wel echt ontzettend schattig, en al helemaal gericht op mij. De hond likt haar bekkie steeds schoon na het drinken uit de fles Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 10 mei 2012 Geplaatst: 10 mei 2012 Fijn dat het met die ene een stuk beter gaat en ach, die andere krijg je er zo te horen ook wel doorheen!Nu ben je dus varkensmoeder! Schwein hebben betekent hier geluk hebben, jij zit wel goed dus.Hoe heet het kleine ding?Bij http://www.kunekuneverenigingnederland.org staat een heel artikel over moederloze opfok. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2012 Auteur Geplaatst: 10 mei 2012 Ik heb het gelezen ja, staat me nog wat te wachten, wekenlang . Maar goed, ik ga er nu nog van uit dat ze straks wel gewoon weer bij haar moeder kan drinken. Ze heeft nog geen naam. Iets met choco denk ik, ze is zo mooi bruin. Maar echt namen-geverig zijn we niet. Tenzij ze ze echt verdienen (op een bepaalde manier). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2012 Auteur Geplaatst: 11 mei 2012 Het dametje doet het goed hoor Ze sliepen met zijn 2-en in een grote cavia/konijnenkooi in de badkamer . Direct naast ons bed zeg maar. En ze heeft vannacht de fles nog gehad. Die andere niet, die wil echt niet. Maar die zuipt zich elke keer lam bij haar moeder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 11 mei 2012 Geplaatst: 11 mei 2012 Wat fijn, is gelijk wel weer een lastig probleem wat je hebt, 2 biggen is beter dan 1, maar bij de moeder is natuurlijk weer beter dan de fles.In ieder geval heb je die kleine er doorgesleept en aan het drinken gekregen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2012 Auteur Geplaatst: 11 mei 2012 Als dit allemaal goed blijft gaan, hebben we straks wel een super varken! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2012 Auteur Geplaatst: 11 mei 2012 Een filmpje, net gemaakt. Echt te overbelicht, maar je kunt mooi zien hoe ze nu al rond stapt! Dat is de meest 'zielige' big... View My Video En een foto: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 11 mei 2012 Geplaatst: 11 mei 2012 Geweldig filmpje..die geluidjes echt heel knorrig En met de hand erbij zie je pas hoe klein ze is...Nu gaat het goed met de fles? En hoe vaak geef je die? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2012 Auteur Geplaatst: 11 mei 2012 Ze moet officieel om de 2 uur drinken ('s nachts om de 4 uur). Maar ik zet er geen 'wekker' voor hoor. De ene keer zal er dus 1,5 uur, en soms wat langer tussen zitten. Ze slaapt veel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 11 mei 2012 Geplaatst: 11 mei 2012 cool Quote Players only love you when they're playing.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.