bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Waarschijnlijk iets 2-jarigs. Zat in een bloemenmengsel. Het is inmiddels alweer 5 cm groter/hoger. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Volgens mij stinkende gouwe. Edit: Chelidonium majus Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 idd Jorieke. Breek maar een blaadje, komt oranje sap uit. en stinkt iets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Hmm, ik vind het maar een suf plantje. Had toch echt gehoopt op leuke bloempjes. Als het in de weg staat ruk ik het eruit. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Aangezien jouw plant in een zaadmengsel zit lijkt het me sterk dat het een stinkende gouwe is. Dat is zo'n ontzettend algemene en hardnekkige plant die komt ook wel op zonder dat je zaad koopt. En de bloemen zijn nou ook niet zo bijzonder dat ze in een mengsel thuishoren - maar da's persoonlijk. Zo op het plaatje heeft het er wel wat van weg maar als je de steel breekt dan weet je het zeker. Zit er een goud/geel/oranje sap in dan heb je inderdaad een stinkende gouwe. En die is volgens mij niet 2jarig. In mijn tuin niet in ieder geval. Ieder jaar weer duiken ze overal en nergens op met die belachelijke dikke en niet weg te krijgen wortel. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Ik heb me even in de regen gestort. Fel geel sap. Echt heel opvallend. Zal dus wel stinkende gouwe zijn.Jammer, het zag er zo veelbelovend uit. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Hmm, ik vind het maar een suf plantje. Had toch echt gehoopt op leuke bloempjes. Als het in de weg staat ruk ik het eruit. Hahaha, tijdens het typen is er al weer een hele conversatie voorbij. Nou van die handelaar zou ik nooit meer een mengseltje kopen En dat eruit rukken dat gaat dus niet zo maar even, maar dat zul je zelf wel merken Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Veuvedinges: dat was dus de lidle. Ik koop er noooooit meer wat Maar dat van die wortel: ik spit het ding er morgen uit. Ik ben na jaren van drama's echt allergisch voor alles wat zich stiekem in de tuin nestelt/wortelstokt/zaait. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Ik zit het plantje even wat verder te googlen. Grappig, toen het nog een klein plantje was dacht ik even dat het een papaver was. Niet gek gedacht want het is wel familie daarvan. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Maar dat van die wortel: ik spit het ding er morgen uit. Ik ben na jaren van drama's echt allergisch voor alles wat zich stiekem in de tuin nestelt/wortelstokt/zaait. Zo is dat! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Ik zit het plantje even wat verder te googlen. Grappig, toen het nog een klein plantje was dacht ik even dat het een papaver was. Niet gek gedacht want het is wel familie daarvan. Ja dat is het ergste, het is echt een doortrapt en vuil plantje. Maak je blij met een dode mus. Ik moet ook elk jaar heel goed kijken naar de ongewilde zaailingen. Die klaprozen mogen blijven maar die gouwe moet er zo snel mogelijk uit. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 bloemetjes zijn trouwens niet eens echt onaardig hoor.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 Heeft toch wel geneeskrachtige werking, heb je geen wrat ergens Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Hans toch, dat vraag je toch niet aan een dame! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 mijn stinkende gouwe gaat steeds dood...ik dus weer nieuwe zoeken ik vind ze namelijk mooi en nuttig! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 9 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2012 Zal ik hem mee nemen naar de mtd? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 9 april 2012 Share Geplaatst: 9 april 2012 nee, ik heb al een nieuw plekje waar ik ze vandaan kan halen.daarbij,ze moeten meteen na het uithalen verplant worden...ze verwelken razendsnel...maar bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 Er bestaat ook een dubbelbloemige vorm van stinkende gouwe. Deze is in alle delen wat fijner. Leuk in een wilde tuin. Mieren verspreiden de zaden. De zaden bevatten een zgn mierenbroodje, een olierijk aanhangsel. De mieren slepen de zaden naar hun nest en deponeren de van brood ontdane zaden vaak weer tientalle meters van hun nestholen. Hierdoor kan de plant plotseling overal opduiken. Ze reageerd op vrijkomend stikstof uit humusrijke grond. Na houtkap/snoei kan ze massaal aanwezig zijn. Stiekem vindt ik het een mooie plant, maar ze kan zich wel erg opdringen. Corydalis (ook verwant en even expansief) is leuker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
veuvecouderc Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 @Menph: Ik verdiep me nauwelijks in planten waar ik niets aan vind, maar als ik dit zo lees zou het toch verstandig zijn Mieren genoeg in mijn tuin, stikstof ook en we hebben afgelopen winter allerhande jonge pruimen gerooid! Ik kan dit jaar waarschijnlijk nog meer van die ondingen verwachten dan vorig jaar! Mmm, onder de noemer if you can't beat them - join them maar eens kijken of deze stinkerd ook iets in mijn voordeel kan doen. Wie weet kan ik met dat sap m'n zepen wel kleuren - alhoewel het ook licht giftig is..... De Corydalis Cava -holwortel- vind ik zeker leuker: kijk nou wat een kunstwerk van een bloem! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 Zeep kleuren? Nee joh, opium van stoken. Lekker relaxen na een dag hard werken in de tuin. Corydalis cava/solida is zeker leuk, subtiel ook. De cv 'Transsylvanica' vindt ik sprekender omdat ze niet zo snel dof word. Voor de voorjaarstuin, samen met stinkende gouwe vind ik Corydalis cheilanthifolia ook erg geslaagd. Net als de (ouderwetse) puntwederik ENORM veel gele bloemen. Typisch Ruysiaanse plant. In tegenstelling tot Corydalis lutea kan cheilanthifolia in het pikkedonker staan. Droge, donkere schaduw. Iemand hier ooit die blauwe Corydalis aan de groei gekregen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 jawel. Is al wel een tijdje terug. Rand heidegebied. Vochtig zand, Onder lichte struiken en een eik. Plant heeft het er zeker meerdere jaren uitgehouden. Ben de tuin uit het oog verloren. Veluwe.Dingetje kostte toen een vermogen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 Tot een paar jaar terug waren ze inderdaad erg prijzig. Niet teveel verwennen dus? Net als de andere corydalis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 ( dit gaat wel erg ver off-topic he ? ) Condities inschatten, planten ( maart ). Afblijven. Tuin zonder poezendingen en geen kinderen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 Haha, vindt je? We hebben het nog steeds over Papaveraceae. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2012 Share Geplaatst: 10 april 2012 De chelidonium maius is een geweldig mooi geneeskrachtig plantje. Veel mensen kennen alleen de werking tegen wratten, maar de plant wordt in de antroposofische geneeskunst gebruikt om een voortdurende galstroom te creëren bij mensen met galstenen. Zo verkrijgen deze geen galkolieken meer, en sommigen kunnen ze zelfs hun galstenen kwijtraken met druppels van deze plant.Je kunt de bloemen verzamelen en drogen om er thee van te zetten.Ik ga ze zeker deze zomer verzamelen en drogen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.