Kevins Moestuin Geplaatst: 27 april 2024 Geplaatst: 27 april 2024 Foto's van enkele variteiten, wel mooi om ook de verschillen in groei te zien, de Honey Bun f1 groeit een stuk compacter ten opzichten van piel de sapo, vielle de france, cantameloen zaad uit frankrijk en de dino meloen die gaan al sneller de hoogte in. Ook de watermeloenen staan er voor zover ik kan zien goed bij voor nu maar het wortelgestel groeit niet zo hard had gedacht dat ze al wel uit deze 40 cell trays gegroeid zouden zijn, want wou ze daarna overpotten naar p9 potjes maar ze zijn dus nog niet zover 🙈 4 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 29 april 2024 Geplaatst: 29 april 2024 De Sugar babys die nog in 40 vak tray stonden nu verpot naar 28 deep zaai tray en of naar een p9 potje waar deze nog een maand kunnen groeien, dan gaan ze naar de kas. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 mei 2024 Geplaatst: 2 mei 2024 Ik heb dit jaar alweer een zaailing weg kunnen gooien door eenzelfde probleem als wat ik vorig jaar had na het uitplanten alleen dit keer waren ze dus nog niet uitgepland maar de hoofdsteel droogt ineens in en verkurkt waardoor de plant sterft, oorzaak? geen idee, genoeg vocht in bet p9 potjes Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Ik wil even een leuk verschil laten zien in groei doormiddel van de volgende fotos, het gaat om allemaal sugar baby zaailingen, allemaal begonnen binnen op een warmtematje in een 40 zaailingen tray. Bij de fotos heb ik een tekst gezet om welke het gaat. Gezaaid op 2 april de 3 zaailingen die in de tunnel staan hebben 2 kleine echte bladeren. Gezaaid 6 april de overige zaailingen, 22 april overgepot, 2 zaailingen naar p9 potjes de overige zaailingen naar deep 28 tray. Degene die naar p9 zijn gegaan hebben veel groter blad en groeien een stuk vlotter. 5 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 @Lia56 klopt dat gaat de rede zijn dat ik volgend jaar ook even de diepe 15 zaai tray ga bestellen en dan de groei vergelijken met p9 potjes. In de diepe tray 28 gaat 210 cm3 in de diepe 15 gaat 500 cm3 dat is direct 2,5x zoveel potgrond en vermoed dat de groei dan dichter in de buurt komt van de p9 potjes 😇 Quote
Roland Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Ik heb vandaag de volgende Honingmeloenen gezaaid: Kazakh F1 Ha-On x Kazakh (eigen kruising) Ik ga proberen de meeldauw resistentie van Ha-On bij Kazakh in te kruisen. Over een week zaai ik onderstammen omdat de meloenen in mijn kas last hebben van verwelkingsziekte. Een bodemziekte die veel voor komt bij meloenen. Zodra de vruchten bijna rijp zijn, verwelkt de gehele plant. Hopelijk kan onderstam Ardito F1 dit voorkomen. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 @Roland vraagje ik wil proberen mijn eigen watermeloen kruising te gaan maken tussen golden midget en petite yellow en dan de gele buitenkant van golden midget met de gele vruchtvlees van petite yellow is dit haalbaar? Of zou dat een heel langdurig project worden met 100e zaailingen waar daar heb ik dan de ruimte niet voor 🙈🙈 of hopen op een spontane kruising 😇 Quote
Roland Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 Als het om 1 gen gaat dan heb je ongeveer 5 planten nodig, je hebt dan 95% kans om het gen tussen een van deze vijf planten te vinden. Je zou moeten achterhalen of geel vruchtvlees dominant is over rood vruchtvlees (ik gok van wel omdat van oorsprong watermeloenen geel vruchtvlees hadden) Indien het gele vruchtvlees dominant is kun je als volgt te werk gaan. - kruising F1golden midget x petite yellow (1 plant nodig) - Backcross BC1 golden midget x F1 [golden midget x petite yellow] (5 planten opkweken en degene met geel vruchtvlees weer kruisen met golden midget) - Enz. tot F7 generatie en dan zaden zelfbestuiven om een gele golden midget te krijgen. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 @Roland super dankjewel dat is wel heel leuk en dan de moeite waard om dat te gaan proberen als meerjarig project 😇 Quote
Roland Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 Ja het is een leuk project, en tijdens de selectie kun je natuurlijk prima meloenen oogsten. Misschien is je F1 al superieur aan beide ouders. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 @Roland ben heel benieuwd, ik zal de vorderingen hier delen😇 Quote
Roland Geplaatst: 6 mei 2024 Geplaatst: 6 mei 2024 @Kevins Moestuin, Het ziet ernaar uit dat geel vruchtvlees recessief is aan rood vruchtvlees: https://cucurbitbreeding.wordpress.ncsu.edu/watermelon-breeding/breeding-watermelon-for-human-nutrition/ Dit maakt het wat lastiger maar niet onmogelijk. In 2024 maak je de kruising golden midget x petite yellow, de zaden hieruit zijn F1. In 2025 heb je 1 F1 plant nodig en golden midget. Je kruist de F1 met golden midget dit zijn BC1 zaden (terugkruising 1). BC staat voor Back Cross. In 2026 kweek je 5 BC1 planten op. Minimaal 1 hiervan zou drager moeten zijn van het gele vruchtvlees (>95% kans bij 5 planten dat 1 drager is) maar allen zullen rood vruchtvlees vertonen. Hierom kruis je alle 5 de BC 1 planten met golden midget. De zaden hieruit zijn BC2. Echter hoe kom je erachter welke van de BC1 planten de drager is voor geel vruchtvlees? Hiervoor kruis je een andere bloem van alle 5 de BC1 planten met petite yellow. In 2027 kweek je dus van elke kruising met petite yellow 5 planten op, dat zijn er dus 25. Wanneer je een plant met geel vruchtvlees aantreft dan weet je welke van je BC1 planten de drager was. Van deze BC1 plant x golden midget kweek je in 2028 de BC2 generatie op. In 2028 kweek je dus 5 planten BC2 waarvan elk weer een bloem bestoven wordt met golden midget en een andere bloem met petite yellow. 2029 hetzelfde als 2027. 2030 hetzelfde als 2028 alleen met BC3. Doordat je met een recessief gen werkt heb je steeds een tussenjaar nodig om te testen welke kruising drager is van het recessieve gen. Bij mijn tomaten doe ik dat door in de winter een extra generatie op te kweken maar dat is denk ik niet mogelijk met watermeloenen. Zodra je een plant vind die de bij rijping gele schil heeft van golden midget en drager blijkt van het gele vruchtvlees kun je er ook voor kiezen om met deze plant een zelfbestuiving uit te voeren. Hieruit zou je dan allemaal planten krijgen met gele schil en een enkeling met geel vruchtvlees. p.s. ik ga er even vanuit dat de gele schil niet dominant is en door meerdere genen bepaald wordt. Je zou dus elk jaar van elke plant 3 bloemen kunnen kruisen: 1 met golden midget, 1 met petite yellow en 1 zelfbestuiving. De zaden goed labelen en zodra je de juiste drager gevonden hebt, de zaden van 1 jaar terug gebruiken. 1 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 mei 2024 Geplaatst: 6 mei 2024 Dankjewel ronald voor de uitgebreide uitleg, ik ga ermee aan de slag ondanks dat het nu een grotere uitdaging gaat worden is dat des te leuker 😇 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 mei 2024 Geplaatst: 7 mei 2024 (aangepast) Vraagje weet niet of iemand dit uberhaupt weet maar hoe zou je een dwarf cantameloen moeten snoeien? Ik zelf heb op dit moment het gevoel dat deze het best met rust gelaten kan worden, vorig jaar gaf deze al 3 vruchten net na uitplanting toen was de plant nog heel klein. Zie foto ze staan in p9 potjes en hebben al 6 a 7 echte bladeren die niet allemaal zichtbaar zijn sommige verstoppen zich onder de andere bladeren omdat deze heel dicht op elkaar groeien. 7 mei 2024 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Roland Geplaatst: 7 mei 2024 Geplaatst: 7 mei 2024 Op 4-5-2024 om 20:25, Roland zei: Ik heb vandaag de volgende Honingmeloenen gezaaid: Kazakh F1 Ha-On x Kazakh (eigen kruising) Ik ga proberen de meeldauw resistentie van Ha-On bij Kazakh in te kruisen. Over een week zaai ik onderstammen omdat de meloenen in mijn kas last hebben van verwelkingsziekte. Een bodemziekte die veel voor komt bij meloenen. Zodra de vruchten bijna rijp zijn, verwelkt de gehele plant. Hopelijk kan onderstam Ardito F1 dit voorkomen. Ze staan op een warmtematje met 25 tot 27C en vandaag kwamen de eerste meloenen boven. Dit weekend Ardito F1 onderstammen zaaien. 1 Quote
sluipwesp Geplaatst: 11 mei 2024 Geplaatst: 11 mei 2024 @Roland bewaar je die Ardito F1 onderstam zaden in de vriezer of koop je ze ieder seizoen opnieuw? Quote
Roland Geplaatst: 11 mei 2024 Geplaatst: 11 mei 2024 Ik heb ze afgelopen winter voor het eerst besteld en ga deze maand voor het eerst enten. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 mei 2024 Geplaatst: 15 mei 2024 De honey bun f1 blijft een bijzonder variteit, begint al direct met het aanmaken van vrouwelijke bloemen en groeit als een echte dwerg met de bladeren heel dicht op elkaar. Vraag mij echt af hoe je deze variteit het beste kan snoeien of wellicht gewoon van af blijven Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 mei 2024 Geplaatst: 22 mei 2024 (aangepast) 15 mei hingen er 3 bloemen aan de honeybun F1 vandaag 22 mei zijn dit er al meer als 10, dit is toch wel heel bijzonder de plant is niet gesnoeid en heel compact. vraag mij dan wel meteen af hoeveel vruchten deze compacten plant echt kan dragen er staat online 3 tot 4 tegelijk en dan in een kans nog een kans op een tweede vrucht zetting. 22 mei 2024 aangepast door Kevins Moestuin 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 @Ruderalis de sugar babies gaan goed wel langzaam maar groeien wel gestaag, vandaag al de eerste mannelijke bloem gezien😇 4 Quote
MSDG Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 M’n meloenen groeien mooi door, alleen de Vieille de France is getopt door…je raadt het nooit…🐌 Ze groeit er wel doorheen. 😉 Binnenkort de eerste bloemetjes verwelkomen denk ik. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Erny Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 Met deze koude nachttemperaturen durf ik ze echt nog niet buiten te zetten. Afgelopen nacht zelfs 2,9 gr grondtemperatuur. Ben bang dat ze (Sugar Baby en Kazakh) dan echt bezwijken. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 juni 2024 Geplaatst: 7 juni 2024 Hier heeft de ene sugar baby plant al 3 meloenen eraan heb ze met de gand bevrucht zijn nog erg klein, de andere 3 sugar babys hebben nog geen vruchten gevormd ondertussen de petite yellow al wel en ook deze met de hand bestoven. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.