Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloenen in 2024


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Bij deze open ik het Meloen topic voor dit aankomend seizoen.

 

Zelf begin ik pas eind maart aan ons tweede seizoen met de Sugar Baby watermeloenen maar we beginnen wel al eerder de tunnel kas in orde te maken voor de Sugar Baby’s waarover ik ook het één en ander zal plaatsen.

 

Na een eerste succesvol seizoen afgelopen jaar kijk er naar uit om dit jaar de puntjes op de i te zetten.

 

Ben natuurlijk ook heel benieuwd naar jullie successen!👍

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 soorten die ik voorlopig gekozen heb:

1. Petit gris de rennes 

2. Kazakh

3. Vieille de France

4. Kajari

 

Ik lees alleen dat Kajari toch niet zo bekend staat om de lekkere smaak, dus ik twijfel of ik daar wel aan ga beginnen, vooral omdat ik m’n enige PgdR zo lekker vond vorig jaar. 🤔

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Vorig jaar heb ik de Sugar Baby geprobeerd, eigenlijk voor de lol in een zeer kleine pot om gewoon eens te kijken. Maar tot mijn grote verbazing kwam er heel gemakkelijk een kleine watermeloentje aan (en dan bedoel ik uiteindelijk ter grote van een golfbal) Ik had niet de ruimte om de plant serieus te laten groeien, maar ik dacht wel wauw, dat ging best gemakkelijk. 

 

Welke succes hebben jullie gehad met de Sugar Baby? Hoe groot werden ze en hoeveel meloenen per plant?

 

De outdoor wonder F1 (kleine suikermeloen) doet het trouwens ook wel redelijk goed. 

aangepast door Gallox
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Dit jaar ga ik weer proberen om meloenen te kweken. Ik faal bijna elk jaar, maar ik ben niet van het opgeven. Tenacious F!

Dus voor dit jaar staan er weer een aantal gepland. Kiku chrysanthemum melon,Tigger melon en Charleston grey watermelon staan op het programma. Waarschijnlijk faal ik weer grandioos, maar niet geprobeerd is nooit geproefd 😁

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde verhaal hier, ik ga het ook weer proberen.

Het is een buurvrouw wel gelukt met mijn opgekweekte plantjes dus zal het mij ook moeten gaan lukken lijkt me.

Probleem is: mag niet te vroeg zaaien want dan worden de planten te lang en onhanteerbaar, kunnen echt niet tegen koude dus gaan dan snel verleppen.

Te laat is ook een probleem.

Moeilijk moeilijk.

 

Heb die SugarBaby van de Lidl en de Kazakh van Tuinlent.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het gewoon eigen schuld. Ik eet zelden meloen uit de winkel, maar krijg ze wel eens voorgeschoteld. Lekker, denk ik dan, moet ik zelff ook eens doen.

Zaaien en tot het goede planten zijn hou ik ze wel in de gaten, een beetje zoals courgette en komkommer. Eenmaal geplant zakt mijn aandacht snel weg. Want er is zoveel te doen op de tuin en in de kas etc. Oh ja, meloen en als ik ga kijken zit er ergens ineen hoekje een sneu plantje te pruilen. Op een dag leer ik wel, heus 😁

aangepast door woldistel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het dan te koud om ze buiten te hebben, dus staan ze dan nog onder de TL's. Zijn dan al wel wat lang. En dan gaan ze opeens afsterven... 1 voor 1. Niet te nat, niet te droog.

 

Ander jaar had ik ze al mee naar de tuin, per ongeluk die nacht buiten laten staan ipv in de koude kas, was het 7 graden en dat vonden ze te koud. Gingen ze ook dood.

 

in 2022 op 15-3 gezaaid

in 2023 op 10-4 gezaaid

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erny hier:

30 april 2022 gezaaid en dat ging goed.

18 mei 2023 gezaaid en dat ging goed.

 

Ik zaai ze in de woonkamer en zodra het plantje wat groter is plant ik hem uit in de kas.

 

Dit jaar wil ik iets eerder zaaien omdat ik ze wil enten op een onderstam hoop dat ze daardoor beter weerstand bieden tegen bodemziekten en meer vrucht zetten.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ernyze zijn wat fragiel, maar met één nacht 7 graden meteen dood is wel heel straf. Dat plotseling afsterven heb ik ook gemerkt als ze dan al 1 of 2 vruchten hebben gegeven. Sowieso krijgen ze een groeistilstand bij het uitplanten omdat ze dan moeten wennen. Die periode kan gerust een week of 3 zijn voordat ze weer lekker aan de groei gaan. Nu twee jaar meloenen geteeld en twee jaar kunnen oogsten. Jaar 1 echt veel en jaar 2 was matig, maar ben ik ook te gierig geweest en teveel vruchtzetting toegelaten waardoor het snel over was. Dit jaar wat meer aandacht en liefde bij het opkweken en dan ga ik hopelijk toch weer een meloen of 3 per plant kunnen oogsten. De smaak is onovertroffen en dat zeg ik als voorheen ‘meloenhater’. 😉

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ook al een aantal jaren aan het proberen, maar ook nog nooit iets geworden, zelfs niet met kas.

Behalve 2 jaar geleden (vorig jaar heb ik niks in de tuin gedaan) toen had ik een matig succes met meloen Oranje ananas, en ook erg lekker.

Dus die ik ik zeker weer planten dit jaar.

ik heb er al voor gezaaid, maar dat is waarschijnlijk te vroeg, dus in april nog eens voor zaaien, en dan ga ik na de ijsheilige ook rechtstreeks op plaats van bestemming zaaien, en dan eens kijken wat het beste werkt.

Want ik denk dat rechtstreeks zaaien het beste is voor meloenen, komkommers, courgettes en pompoenen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat jullie met meloenen cantaloupe meloenen bedoelen? Ik heb eerder Luneville gekweekt, dit zou een ras zijn uit Noord-Frankrijk, en dus redelijk voor ons klimaat geschikt zijn. Ik had 2 planten en 1 vrucht eraan krijgen was al bijzonder, ook bij mij stierven ze ineens af. Ik heb dit toen gewijd aan teveel water, blijkbaar mogen meloenen niet of nauwelijks water krijgen, lastig als ik de moestuin beregen. Maar met 1 keer proberen, is mijn ervaring minimaal. Dit jaar probeer ik watermeloenen van Haal meer uit je tuin.

 

Mijn ervaring met tomaten en pompoenen is dat je niet altijd direct na ijsheilige moet uitplanten, als het weer niet heel zonnig en warm lijkt, kun je alles beter nog binnen laten tot het echt goed weer wordt, al is dit een week of 2. Soms krijgen ze zo'n klap van die uitplant dat ze stil staan, met meloenen zal dit waarschijnlijk zeker het geval zijn.

aangepast door MH95
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, MSDG zei:

Watermeloenen zijn mij in 3 jaar tijd nog niet gelukt 

 

Mij ook niet, zelfs de tennisbal-size niet. Dus ik denk, doe eens gek en ga een flink grote proberen 😄 Vandaar de Charleston grey.  Ik moet de zaden nog krijgen, trouwens.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, MSDG zei:

Nee, het zijn niet alleen Cantaloupe meloenen. Sowieso is cantaloupe een lastige typering, want het is niet echt een ras en ook niet echt een specifieke ondersoort.

 

Watermeloenen zijn mij in 3 jaar tijd nog niet gelukt en laat ik nu even voor wat het is.

 

weleens sugarbaby geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vorig jaar de sugarbaby gezaaid, gewoon als grap en ze niet veel aandacht gegeven en in mini potjes gelaten. tot mijn verbazing groeide er heel makkelijk mini watermeloentjes aan. dus waarschijnlijk kan het met wat zorg en aandacht best wel iets leuks van komen. deze zaden zijn trouwens ook heel goedkoop bij de lidl te vinden, bij de zadencollectie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontdek net dat ik ook nog zaden heb van Golden Midget mini watermeloen en Far North ook een mini meloen. Kan ook in pot. Benieuwd of er nog leven in die zaden zit.

Die Far North is mijn enige gelukte meloen 😂 Was wel lekker

 

Screenshot_20240311-1716392.thumb.jpg.41f170b0d00ac4f464b7c84ebd9d8044.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...