Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mijn moestuin is omringd door een schelpen pad en een hek en de slakken komen nog steeds met tientallen. Schelpen lijkt mij dus geen optie. Over ecologisch gif weet ik niets daar begin ik liever niet aan, ook i.v.m. hond. Mijn tactiek is geen sla kweken en voor de rest elke avond een kwartiertje slakken rapen. Dit jaar ga ik wel proberen een tunnelkas aan te leggen, ben benieuwd of ze daar in komen.....

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
23 uren geleden, EelcoKruijff zei:

Over ecologisch gif weet ik niets daar begin ik liever niet aan, ook i.v.m. hond.

Escar-Go is een slakkenkorrel op basis van ijzerfosfaat, is niet gevaarlijk voor zoogdieren of vogels. Zoogdieren zijn onderandere mensen, huisdieren zoals honden en katten. Ijzerfosfaat zorgd bij de slakken ervoor dat deze geen honger mee hebben, dus ze stoppen met eten waardoor ze doodgaan.  De stof ijzerfosfaat komt ook in de natuur voor, vandaar dat het niet schadelijk is voor planten, en dus ook de mens die het daarna consumeerd.

Voor 2005 waren de werkzame stoffen in Escar-Go metaldehyde, of methiocarb. en deze stoffen zijn giftig en dodelijk voor zoogdieren en vogels. Gelukkig mogen deze stoffen dan ook sinds 2005 niet meer verkocht worden. Waardoor er dus alleen nog maar slakkenmiddel te koop is met ijzerfosfaat en die kan je gerust gebruiken.

aangepast door rorror
Geplaatst:
6 uren geleden, rorror zei:

De stof ijzerfosfaat komt ook in de natuur voor, vandaar dat het niet schadelijk is voor planten, en dus ook de mens die het daarna consumeerd.

Dat klopt niet helemaal.

In de natuur komen vele stoffen voor die dodelijk zijn voor (zoog)dieren.

Bijvoorbeeld cyanide verbindingen zijn niet bevoordelijk voor je gezondheid. Denk aan bittere amandelen en de pitten van abrikozen. 

De groene knolamaniet kan je beter ook maar niet eten.

• Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

@rorror, ik ga komend jaar toch ook iets voorzichtiger omspringen met korrels op basis van ijzerfosfaat. Blijkbaar kan ijzerintoxicatie voorkomen bij honden en katten, in tegenstelling tot de mens wordt dit nauwelijks uitgescheiden door hun en kan dit over een langere periode opgebouwd worden indien zij op een of andere manier dit binnenkrijgen (bv ook meststoffen)   https://nl.maychola.com/ijzertoxiciteit-bij-honden-en-katten/

Dit jaar wordt het terug de bierval.

"

Pet-Safer Poisons to Get Rid of Snails and Slugs

• If you want or need to use poison, choose the pet-SAFER baits, which contain iron phosphate. These iron-phosphate-containing baits have been shown to be as effective at killing snails and slugs, yet they are safer than the traditional metaldehyde-containing baits.

NOTE: It’s important to note that they are still dangerous for cats and dogs when eaten, it just takes quite a bit more to cause problems, and the problems they cause aren’t nearly as widespread and devastating as those caused by metaldehyde. Hence “pet-SAFER,” rather than “pet-SAFE!”

"

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:
Op 8-2-2023 om 18:02, Peter Groen zei:

Hebben jullie ervaring met een knoflook aftreksel? Ik gebruikt het geregeld en dit middel werkt perfect tegen de slakken. Hier staat het recept hoe je het zelf maakt.

Neen, ik heb hier geen ervaring mee maar ziet er wel interessant uit! Ik heb in het verleden nog niet veel last van gehad maar wanneer er langdurig regenweer voorspelt wordt, gebruik ik wel eens No-slug te om slakkenplagen te voorkomen. 

• Like 1
Geplaatst:

@redzebra Volgens de website:

● 20-60 mg / kg ioniseerbaar ijzer kan klinische symptomen veroorzaken.

Hoeveel korrels moeten honden en katten dan eten van slakkenkorrels om op 20-60mg/kg ge-ioniseerbaar ijzer binnen te krijgen?

Op de verpakking van de eco-style korrels staat:

Werkzame stof: Ijzer(III)fosfaat 1% (10g/kg)

Ben zelf een beetje een scheikunde leek. Maar ioniseerbaar ijzer is denk ik niet het zelfde als Ijzer(III)fosfaat?

Moet de ijzer(III)fosfaat dan niet ergens mee 'reageren' om ioniseerbaar ijzer vrij te laten komen? Vraag is dan hoeveel % van ijzer(III)fosfaat vrij komt in ioniseerbaar ijzer?

Iemand een idee, want dan kan ik berekenen hoeveel van de inhoud van de verpakking opgegeten moet worden voordat een hond of kat er last van heeft?

Geplaatst:

Als je je afvraagt hoeveel van dat spul je kunt strooien tot er dieren ziek van worden, kun je dan niet beter overwegen helemaal niks te strooien? 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Arja zei:

Als je je afvraagt hoeveel van dat spul je kunt strooien tot er dieren ziek van worden, kun je dan niet beter overwegen helemaal niks te strooien? 

Mijn mening is dat het een stof is wat in de natuur al van nature voorkomt, en als er een paar korrels opgegeten worden dat het niet schadelijk is voor huisdieren. Mijn kat eet het ook niet, dus maak me daar geen zorgen over. Maar adviseer soms wel dit product aan andere, en dan is het handig om te weten, wat de grenzen zijn.

Ik vraag me ook meer af hoevere het artikel klopt en of hoe de verhouding zit, hoeveel je moet binnen krijgen.

Als een dier er 5 kilo moet van opeten om er ziek van te moeten worden. Dan valt het eten van een paar korreltjes wel mee.

Maar als 1gram slakken korrels, meteen al 50mg geioniseerd ijzer bevat, dan is het eten van een paar korreltjes dus uitermate schadelijk. 

Zoals je af en toe leest, raad ik het mensen die problemen hebben met slakken het wel aan, maar dan volgd er vaak een discussie over dat het schadelijk is. (de oude korrels van voor 2010 in iedergeval wel)

Zoals ik op andere websites lees, is het niet schadelijk voor dieren. Dus wil weten of die blog hierboven van toepassing is op dit product, aangezien ze het over andere ijzer termen hebben, dan IJzer(III)fosfaat.

• Like 1

https://www.hostalibrary.org/firstlook/RRIronPhosphate.htm,  Als het ijzer niet kan vrijkomen om opgenomen te worden is het ook ongevaarlijk voor slakken, er zit blijkbaar nog iets bij om dit te bewerkstelligen. Het probleem bij een hond en een kat is dat deze dit ontzettend traag afbouwen en een kleine voortdurende intoxicatie over een langere periode ook voor problemen kan zorgen.

Wat @Arja hier stelt, deed me beslissen om het niet meer te gebruiken.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@redzebra Dank!

Kan onderstaande vraag door middel van de nieuwe link beantwoorden.

2 uren geleden, rorror zei:

Moet de ijzer(III)fosfaat dan niet ergens mee 'reageren' om ioniseerbaar ijzer vrij te laten komen? 

Er zit dus nog een stof in wat niet op de verpakking staat, volgens die website: Door mensen gemaakte chemicalië genaamd EDTA en dat reageerd op ijzer(III)fosfaat waardoor de ijzer opgenomen kan worden in het lichaam.

Als het dus alleen ijzer(III)fosfaat was, was het niet schadelijk geweest. Wel raar dat dat niet op de verpakking vermeld wordt.

Wel opmerking over de webpagina: https://www.hostalibrary.org/firstlook/RRIronPhosphate.htm  Persoon heeft pagina geschreven op basis van onderzoeken, die offline gehaald zijn. Dus lastig te verifieren of hij juist is. Van de 14link werken er minstens 7 niet. In iedergeval missen juist de weterschapelijke onderzoeken.

We gaan nog even verder zoeken en lezen.

Geplaatst:

Inderdaad @rorror, die webpagina is ook wat eenzijdig beschreven en niet werkende links maken het er ook niet beter op.  Ik zou ook ijzer(III)fosfaat aanraden als het veiligst, daarom gebruikte ik dat ook altijd, alleen zou ik wel die werking op een slak  in detail eens beschreven willen zien, hier heb je bv een onderzoekje https://www.nature.com/articles/s41598-019-39585-5 met ook heel wat referenties en alhoewel ze alleen over ijzer(III)fosfaat spreken :

Only together with the chelating agents EDTA (ethylene diamine tetracetic acid) and EDDS (ethylene diamine succinic acid) iron-III-phosphate was found to negatively affect earthworms. So, we suggest that a different chelating agent was used in formulations we tested, however to verify this, further studies seem imperative.

Impliceren ze hier dat ook bij hun gebruikte  ijzer(III)fosfaat een chelating agent zat.  Het is die onduidelijkheid en voorzichtigheid waarom ik het voorlopig niet gebruik. Het is nog even verder zoeken.

@woldistel het gaat niet over de doos, maar wat in de tuin ligt.

• Like 1

Water is ook een vergif in een bepaalde hoeveelheid zoals alle stoffen.  ijzer wordt ook gecontroleerd toegediend aan mensen met armoede, die link is een dooddoener ook letterlijk, een vergif of chemische stof kan ook levensreddend zijn.  Zie      "zodat ze er geen doos van leeg eten "  daar ging het niet om, bepaalde stoffen zijn giftiger voor 1 organisme dan een ander. bv een hond moet je ook geen chocolade of ajuin geven. Wat veilig voor jou en de natuur in je tuin is, ook in kleine hoeveelheden, hoeft nog niet veilig voor bepaalde dieren te zijn. Dus kinderen en dieren van huishoud/ genees/tuinmiddelen weghouden is vanzelfsprekend,  maar als die uitgespreid in je tuin liggen wil je toch wel zeker zijn, dat dat compleet veilig is.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
Op 8-2-2023 om 18:02, Peter Groen zei:

Hebben jullie ervaring met een knoflook aftreksel? Ik gebruikt het geregeld en dit middel werkt perfect tegen de slakken. Hier staat het recept hoe je het zelf maakt

Vorige moestuin seizoen geprobeerd en erg goed bevallen. Alleen maak ik geen tien liter in een keer.

Ik plet een bol op een liter. ( Ligt er aan hoe groot de tuin is natuurlijk) en gebruik het een maand en daarna maak ik nieuwe om de sterkte van het aftreksel te behouden.

Maar voor mij een echt wondermiddel na een gevecht tegen naaktslakken.

Wel nadat het geregend heeft alles weer bespuiten grond en plant. 

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:
Op 12-4-2023 om 17:08, woldistel zei:

Hier is de doos van de slakkenkorrel trouwens meer in trek dan de inhoud

Blijkbaar komen de slakken ook echt op de geur van de korrels af.

Nu vraag ik mij dus af, moet ik dan de slakken korrels stooien tussen de planten die ik wil beschermen? Want dan komen ze juist daarop af en trekken dus de tuin in? Is het dan niet beter om de korrels in de "border" van de tuin te gooien waar ze het minst schade kunnen doen. Of in het direct aangesloten groenstrook van de gemeente? Want dan zouden ze uit de tuin wegtrekken?

Geplaatst:

@rorror Volgens mij houden slakken ontzettend van papier en karton. In de doos zit geen enkele slak. Als ik een paar kartonplaten ergens neerzet  waar er slakken bij kunnen, duurt het niet zo lang voordat er hele stroken afgegraasd zijn. Prima opruimers, die slakken.

Ik strooi korrel zelf alleen als ik schade door slakken zie en dan nog zo weinig mogelijk rond de plant. En in potten of de kas. En alleen bij zaailingen. Als die groot genoeg zijn, hoef ik meestal niet zoveel meer te doen. 

Dus ik gooi niet preventief een hele tuin vol. Biervallen e.d. heb ik allang niet meer. Als ik op de tuin ben, raap ik de slakken die ik vind en ze gaan met een grote boog de boswal weer in. 

Geplaatst:

Ik vermoed een duidelijk verband tussen no-dig en ‘gebrek’ aan naaktslakken tov mijn tuinburen. 

Heb van iemand die ik nog weinig op verkeerde info heb kunnen betrappen eens begrepen dat het spitten in onze kleigrond ervoor zou zorgen dat naaktslakken worden aangetrokken. Vooral omdat er bepaalde stoffen reageren met zuurstof waar de slakken gek op zijn. Nooit verder onderzoek naar gedaan, en van alle planten heb ik alleen een afrikaantje verloren tot nu toe. En ik heb absoluut een rommelige tuin dus genoeg verstopplekken. 🤔

Geplaatst:

Deze mooie slakkenvallen kreeg ik vorig najaar van Jorieke. Ze stonden een half jaar op een kastje te pronken, vandaag heb ik ik ze met bier gevuld en in de bloementuin geprikt. Als ik vannacht wakker gehouden word door lallende slakken, zal ik het hier melden.

PXL_20230510_150308298.thumb.jpg.4bf02a1985bc5044a78731fa0bdfea69.jpg

PXL_20230510_150648811.thumb.jpg.47a18d7c26e3a3c6069b4ce5cfe315fe.jpg

• Like 9

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...