Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken


Juna

Aanbevolen berichten

Idioot hoeveel slakken er dit jaar zijn. Dit heb ik nog noot meegemaakt. Blij dat ik een hordeur in mijn kas heb.

 

Even een bloempot verplaatsen vanmorgen en dan zie je dit.  Een prettige verblijfplaats voor slakken zo te zien maar het beetje zout uit een strooibusje vonden ze daarna niet meer zo prettig. :mrgreen:

 

slakken.thumb.JPG.2174cdba44cf95ef2cba7cc1308337a3.JPG

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel op álle slakken zout leggen @Frans, anders helpt het niet! ☠️;-)

 

Hier valt het mee met slakken. Ze zijn er en ze maken gaatjes in het blad van sommige planten, maar een plaag is het gelukkig niet. Komt misschien doordat er nergens veel van hetzelfde staat en dat er veel tussen staat dat ze niet lusten. Gecombineerde achtertuin met bloemen, vaste planten, kruiden en wat groenten en fruit. De slakkenkorrels staan nog ongebruikt in de kast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

In een winkel kocht ik Luxan slakkenkorrels. Stond eerst met een ander pak in m'n handen, komt verkoper aan 'kan ik je helpen?', we hadden even praatje, hij zegt 'neem deze, dit zijn de beste.' Goed, ik denk: wel duurder maar hier ben ik al vaak goed geholpen. 

 

Kom thuis, toch even Google, blijkt het deze stof te bevatten https://nl.wikipedia.org/wiki/Metaldehyde?wprov=sfla1

 

Eigenlijk ben ik echt anti gifdingen. Er staat op de verpakking ook 'voor bedekte teelt'. Is opzich prima dan, maar dan heb ik voor buiten nog niets. Trouwens, dan die ik met deze verpakking volgens mij 15 jaar ofzo...

Het is genoeg voor 1500 M², maximaal 5x per jaar strooien, kas is 19 M²

 

Maar hoe zit het nu? 

Mag het nu verkocht worden of niet?

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze video deelt iemand een tip.

Fles, onderkant en bovenkant eraf, plat neergelegd half ingegraven, daarin (bio)logische korrels; beschermd tegen de regen.

 

Wie kent dit? Is het werkbaar? 

  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Wikipedia artikel over Metaldehyde zit een fout/onduidelijkheid. Daarin staat namelijk dat metaldehyde sinds mei 2015 niet meer verkocht mag worden als slakkenmiddel. Dit is echter onjuist. Het mag nog wel verkocht worden als slakkenmiddel maar mag alleen toegepast worden in de 'bedekte teelt' d.w.z. kas, folietunnel etc.

 

Over 'biologische slakkenkorrels' ben ik niet tevreden. Werken zeer matig en als ze vochtig worden verliezen ze snel aan werking. Bij dit soort middelen heb ik altijd de indruk dat die op de markt worden gebracht om het geweten van mensen te sussen ('biologisch'!) en om met een werkbaar alternatief te komen voor slakkenkorrels met giftige chemische stoffen. Ik heb de slakkenkorrels van Escargo een tijdje gebruikt maar ben daar al jaren geleden mee gestopt wegens onvoldoende werking.

 

Betere ervaringen heb ik met slakkenkorrels op basis van ijzersulfaat.

 

In de tuin gebruik ik geen slakkenkorrels maar wel bij zaailingen van pas gekiemde zeldzame planten. Deze worden na het kiemen buiten in een folietunnel gezet.

 

In het verleden heb ik weleens bij gevoelige planten in de tuin een plastic fles plat (dus niet rechtop!)  ingegraven waarbij de opening gelijk zit met de grond. Hierin wat biologische slakkenkorrels gedaan. Daar komen wel enkele slakken in die van de korrels eten maar als je veel slakken hebt zet het geen zoden aan de dijk.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

16 uren geleden, Vlietzicht zei:

beschermd tegen de regen

 

Toch wel een goeie tip; dan schimmelen ze niet zo snel.

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

😱ik ben nog altijd bezig met het bestrijden vd naaktslakken in mijn nieuwe tuinkasje...ik lijk wel een heks(er ligt ondertussen een hele cirkel die steeds breder word, schelpen, zout, koffiedik, knoflook,zaagsel,zelfs slakkenkorrels bekers met bier). Hoe meer ik probeer, hoe meer ze erom lachen, lijkt t wel😩. Vannacht een nieuw brouwseltje gemaakt van knoflook water, plantjes ermee ingespoten. Dit zou ook moeten afschrikken? Iemand hiermee bekend? In de openlucht heb ik nog nooit zoveel last gehad....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand met duizenden slakken in haar tuin, kan ik uit ruime ervaring zeggen dat biologische middelen nauwelijks werken. Slakken rapen helpt alleen als het een stroom slakken is die ook daadwerkelijk eindig is.
Ik denk dat wanneer je effectief op een biologische manier slakken kan bijbenen, je er waarschijnlijk te weinig van hebt.

Het is het enige wat ik bestrijd met niet bio middel, maar wel toegestaan in de bio tuin, zijn slakken en mieren. Ik heb er te veel van en als ik het overlaat aan ander spul, dan houd ik niets over.

Ter illustratie: ik zaai ongeveer zo’n 30 a 50 pompoenen. Hiervan houd ik er met mazzel 4 over. Dat is dus mét bestrijding. Het zijn er simpelweg te veel. Ook planten waarvan ze zeggen dat ze van afblijven zoals tomaat, look, prei, tijm, oregano… ze laten niets met rust. Een dag later is het foetsie. Het is een onmogelijke keuze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-3-2024 om 12:25, Inloggevens kwijt zei:

Ik heb de slakkenkorrels van Escargo een tijdje gebruikt maar ben daar al jaren geleden mee gestopt wegens onvoldoende werking.

 

Ja, klopt, ze werken maar matig. Maar ze zijn niet giftig voor de katten, deze talen er ook niet naar, en in combinatie met rapen in de schemering en na de regen kom ik er toch een heel eind mee. Ook ik ben bezweken voor korrels. Het zijn domweg teveel slakken en ze zitten overal, koperen tape haalt niets uit. 

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...