Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Appelvrouw: heb je de wijn al geproefd? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2013 Auteur Geplaatst: 2 januari 2013 Nog niet..ik hoop er deze week aan toe te komen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Die van mij was flink sterk (alcohol) maar wel heerlijk zoet. De volgende batch maak ik met een gist die minder alcohol maakt (ik neem aan dat hij na 8 of 10 % dood gaat?) En dan gaat er wel wat minder suiker in, anders wordt ie nog zoeter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2013 Auteur Geplaatst: 2 januari 2013 Heb je het percentage kunnen meten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Ja, al voordat we het in flessen hadden gedaan. Ik zou het nog even moeten nameten om weer te weten hoeveel het precies was. Maar het gaat richting likeur volgens mij Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 Ff het topic weer omhoog halen.De paardenbloemen staan weer in bloei,en dat betekende dus dit jaar de wijn maken.Vanmiddag op een mooi verlaten veldje een emmer vol paardenbloemen geplukt,we gaan wijn maken!Morgen nog weer even wat plukken voor de gelei,want ik heb nog 1 potje van vorig jaar.Ik had dus vorig jaar daarvan genoeg gemaakt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Geplaatst: 29 april 2013 Ja mijn boomgaard staat ook vol!Ik ben helaas nog tot niets in staat, dus als er iemand een veld met bio-paardenbloemen wil plukken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 Ik had hulp,dat scheelt weer. Jammer dat je zo ver woont,dan hadden we een paardenbloemwijnmaakdag er van kunnen maken.Of gelei,voor wie dat wil. Quote
Piroska Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Ik ga komende week voor het eerst paardenbloemwijn maken, die op de MTF-dag was heerlijk! (Jorieke? Appelvrouw?) Ik pluk dagelijks wat bloemhoofden en gooi ze in zakjes in de vriezer tot het genoeg is voor een liter of 20, ik ben benieuwd. Nu staat er paardenbloembier te fermenteren, ook spannend Over 2 weken weet ik het resultaat. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Danuta Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Ik heb nog nooit wijn gemaakt, wel vaker likeur natuurlijk van verschillende bessen en of kruiden met toevoeging van wodka and friends en van plan dit jaar een mini ditelleerdingetje te kopen maar nog nooit wijn van iets...lijkt mij leuk om te doen. Hier ook vlakbij alles te koop wat daar voor nodig is. Vraagje, als je alles in die grote fles gooit werk je dan met een waterslot of gewoon een dop met een minigaatje etc?Ik heb een beregrote kelder met als toptemp in een warme zomer van 14/15˚ maar meestal koeler. Ik moet mij nodig eens ergens inlezen geloof ik ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
appelvrouw Geplaatst: 30 april 2013 Auteur Geplaatst: 30 april 2013 Ik ga komende week voor het eerst paardenbloemwijn maken, die op de MTF-dag was heerlijk! (Jorieke? Appelvrouw?) Dank, die was van mij inderdaad. Uit 2006 nog, het was de laatste. Kan je niet een onbespoten veld vinden zodat je in een keer kan plukken? Danuta, ik sluit altijd af met een driedubbel gaasje vastgezet met een elastiekie... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Danuta Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Hi Appelvrouwtje, bedankt, dat is een simpele manier om eens een proef te draaien zonder meteen onkosten te hoeven maken, ik ga dus maar eens voorbereiden op de grote pluk...volgende week voordat de schapen op die weide komen anders zijn ze zo op denk ik ) Misschien ook wel een goed idee om er in te vriezen en dan in het echte sinaappelseizoen wat verschillende soorten sinasappels uit te proberen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
appelvrouw Geplaatst: 30 april 2013 Auteur Geplaatst: 30 april 2013 Het invriezen lijkt mij persoonlijk zonde van de smaak van de paardenbloem..die verliest heel wat van zijn kracht als je dat invriest. Wat mij betreft beter iets mindere sinaasappelen dan paardenbloemengeur/smaak. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Ik gebruik nu altijd watersloten,maar ik heb ook wel eens een ballon over de flessehals gedaan,wel met een speld een gaatje er in geprikt.Door de gisting zwelt de ballon,en als ie uitggegist is ,is het weer een slap ballonnetje Quote
henkg Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Vandaag paardenbloemen geplukt. Dat plukken is natuurlijk bukken, maar viel wel mee: een kilo bruto in een half uurtje.Met één ding moet je rekening houden: gele vingers: Bij thuiskomst begint het werk pas echt:- Knippen (ik kies ervoor om wel de groene blaadjes, maar niet de harde bloembodem te gebruiken)- Wassen met zo koud mogelijk water- Koken, 5 a 10 minuten - Suiker en andere additieven toevoegen- Laten afkoelen, en daarna de gist erbij Ik miste wel een paar ingrediënten, die ga ik morgen kopen en toevoegen:- Meer suiker- Een paar citroenen- Rozijnen of pruimen Mijn recept van vorig jaar (paardenbloemenwijn-vin-pissenlit-t5053-20.html#p92931) heb ik herhaald, alleen nu 2x zoveel, voor ca. 10 liter wijn. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 30 april 2013 Geplaatst: 30 april 2013 Ik heb ook de groene kroonblaadjes af geknipt.Er stond op het www,dat die een bittere smaak konden geven,dus na het plukken ook nog bezig geweest met knippen.Ik had al citroenen en heb altijd wel rozijnen in huis. Het staat in de ton,met deksel en waterslot.Ik zag bij Jorieke een kraantje er aan,zal dat ook nog even aan mn man vragen om dat er in te maken,scheelt een hoop denk ik. Quote
Danuta Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 Het bleek dat we hier 2 van de kunstoffen dingen hebben staan met een kraantje er aan dus ik moet even 2 watersloten gaan halen, die verkopen ze hier bij de plaatselijke bouwmarkt, misschien hebben ze hier ook wijngist..anders in ieder supermarkt hebben ze altijd verse gist en droge gist ehb ik altijd in huis.... Ik heb ook al een recept gevonden voor Vlierbloesemwijn (ben dol op vlierbloesem) en ik heb een berg onzelievevrouwe bedstro staan dus dat is misschien ook nog een smaakrichting om over na te denken, maak er normaal likeur of siroop van... Heel leuk om dit topic te hebben gevonden, altijd in voor wat nieuws om voorhanden zijnde planten te gebruiken om verder te verwerken MVG Danuta Quote MVG Danuta
Indy Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 Vlierbloesemwijn heb ik vorig jaar gemaakt,die is ook erg lekker.Ben dus benieuwd hoe de vin de pissenlit wordt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2013 Auteur Geplaatst: 1 mei 2013 Lieve mensen jullie moeten het zelf weten...van die groene blaadjes. Maak het anders eens met en zonder..juist dat vage tikje bittere maakt de wijn lekker..vind ik.Wassen doe ik ook al niet..maar ik pluk dan ook waar ik zeker weet dat er behalve stof (wat vast weer een ander lekker smaakje eraan geeft) geen andere troep opzit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 Hehe, het zit er voorlopig op. Alles wat ik erin wilde doen, zit er nu ook in. Ik heb wel mijn recept wat bijgesteld, voornamelijk op gevoel (aanpassingen wel gedocumenteerd). Nu maar eens afwachten. Over het wel of niet gebruiken van de groene delen: daarover verschillen de meningen, ook buiten dit forum.Ik heb een klein deel van de groene delen meegenomen, maar zeker niet de harde bloembodems. Wel als vervanging wat tannine toegevoegd, voor het "bittertje". Mijn 4 liter pan met bloemenprut, bijna kokend: Volgende stap: zeven van de hopelijk dan al gistende prut (de pulp), over een paar dagen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 1 mei 2013 Geplaatst: 1 mei 2013 Ik heb er een kop sterke thee bij gedaan toen ik het maakte. Wassen doe ik ook niet.Hij staat nu mooi in de ton,ernaast een rijstwijn,die nog 1x geheveld moet worden,dan moet die klaar zijn. Quote
henkg Geplaatst: 3 mei 2013 Geplaatst: 3 mei 2013 Over recepten voor paardenbloemenwijn:Op internet kom ik sterk van elkaar afwijkende recepten tegen. Dat varieert ruwweg van: A. een aantal minuten koken, en verder alleen aan het vocht de gist toevoegen en laten gisten.B. koken, een paar dagen de pulp laten staan. Daarna zeven, gist toevoegen en het vocht laten gistenC. koken, na afkoeling gist toevoegen en een paar dagen pulpgisting. Daarna zeven en het vocht verder laten gisten.D. koken, een paar dagen de pulp laten staan. Daarna gist toevoegen en nog 3 dagen pulpgisting (en pas daarna zeven en het vocht verder laten gisten)E. niet koken, direct gist toevoegen, en maar liefst 6 weken pulpgisting Heel verschillend dus, verwarrend ook.Er is wel een relatie tussen de bereidingswijze en het al dan niet ook toevoegen van groene delen: hoe langer de pulpgisting, hoe minder (of geen) groene delen. Wel logisch. Ik heb vorig jaar, en ook dit jaar gekozen voor de C. variant. Een dezer dagen zal ik mijn 2013 recept in mijn blog plaatsen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Sovreze Geplaatst: 3 mei 2013 Geplaatst: 3 mei 2013 Talloze paardenbloemen weer hier op de velden, inmiddels alweer 2 zakken geplukt. Van plan hier stroop van de maken, maar wijn lijkt me ook een leuke dit jaar. Ik ga nog even in de gaten houden hoe jullie dit doen en wat spullen ervoor zoeken, dan ben ik misschien ook van de partij Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 mei 2013 Auteur Geplaatst: 3 mei 2013 Ik ga dit jaar proberen de wijn met 1 kilo suiker minder te maken. Henk vroeg me hoe het met de paardenbloem 2012 is. Nog amper geproefd, maar dit is wel duidelijk...in dit recept is een kilo suiker minder geen verbetering..hij is wat bitterig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.