Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenbloemenwijn/ Vin Pissenlit


appelvrouw

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later ...

@Anna3 Ikke! Maar aan mij heb je geen drol hoor. Ben ook een first-timer. Ik wil dan eigenlijk een variant met een bubbeltje maken. Omdat ik van bubbeltjes houd.

Ik ga die mooie emmers van Wortel gebruiken voor het gisten en hevelen enzo. Goed dat je een seintje geeft trouwens Anna! In het moestuingewoel van de komende tijd, vergeet je nogal es iets!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anna, je wakkerschutberichtje: je wordt bedankt (?)

Ik wilde net, vandaag of morgen -voordat de paardenbloemen "uitvliegen"- mijn tuin opschonen, nou "moet" ik weer eens paardenbloemenwijn maken.

Zonet geplukt: ca. 6 liter, 900 gram, nog met kelkjes:

2018041912213783581524134668.jpg

2018041912211191401524134670.jpg

Morgen nog wat dan weer ontloken bloemen bijplukken.

 

Voor de hoeveelheid bloemen per liter wijn volg ik dit recept (link staat ook wel ergens eerder in dit topic), de rest varieer ik een beetje, weet nog niet precies hoe:

http://wijnmaker.blogspot.nl/2008/02/paardenbloemenwijn-dandelion-wine.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen dank Henk Je plukt morgen verder. Hoe bewaar je de bloemen van vandaag?

Gebruik je dan ook alleen het geel van de bloem zoals bij die link? Daar staan trouwens wel veel zuren en gistdingen die ik niet heb, denk dat ik maar op de Franse toer ga.

 

Ben ook wel benieuwd of Pestoman nog verschil kon proeven tussen de versie met bakkergist en die Bayanus (champagnegist?)?

 

Jorieke, jij gebruikt biergist las ik. Heeft dat een speciale reden anders dan dat je het toch al in huis hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussentijds direct in een plastic zak, en in de koelkast.

Vanavond knippen (ja, alleen het geel), en in de vriezer, totdat ik genoeg heb.

Gistdingen heb ik wel (alleen geen gist meer, straks even een buur bellen, misschien heeft die ...)

En een giststarter maken, dat doe ik niet: gewoon de korrelgist voor witte wijn erbij. Korrelgist begint binnen 12 uur al te bluppen, al helemaal met de huidige kamertemperaturen.

 

Edit: Na knippen:

2018041916562151711524150541.jpg

Op het kartonnetje ligt wat afval, dat dus niet meegaat.

Ik knip ietswat groen mee, makkelijker. En dat beetje groen zorgt voor een licht! bittertje, hoop ik. Of dit de ideale methode is, dat weet ik niet.

Van 900 gram bloemen bruto nu netto 400 gram over, ligt nu in de vriezer. Recepten gaan steeds uit van bruto bloemen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd weer paardebloemen oogsttijd, maar eens kijken hoe de bloemetjes erbij staan, en even melden bij de landeigenaar.

(houdt zich weer aanbevolen voor een proeverij)

De wijn is zeker voor herhaling vatbaar, en het verschil tussen verse bakkersgist en prof. wijngist is hoofdzakelijk het alc. percentage.

Met bakkersgist blijft de wijn langer troebel, en komt amper aan de 12 graden alc.

Met bayanus is dat 14 percent. En deze ga ik komende ronde zeker weer gebruiken. Verder ga ik zoveel mogelijk groen van de bloemknop

verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen die gaan plukken: wees er snel bij, en kom dagelijks terug.

Gisteren alles leeggeplukt, en nu, 24 uur later:

2018042013014499321524222983.jpg

Zo hard gaat dat dus. Nu, na plukken, is niks meer geel, en morgen zal alles weer geel zijn. Maar dan gaan ze eruit, met wortel en tak.

Nu weer 4 liter bruto, bij elkaar 10 liter bruto bloemen moet maar genoeg zijn voor 2 x 5 liter wijn.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die link van de wijnmaker staat dat je alleen de bloemen die helemaal open zijn moet plukken (geen compacte kern meer in het midden). Doen jullie dat ook?

Heb bij het plukken gemerkt dat sommige bloemen wel zoetig ruiken en andere niet, de ene bloem die helemaal open is geurt wel, de andere niet.

 

Pestoman, gebruik(te) je het Franse recept van appelvrouw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de tweede pluk, en ook het knippen ervan, is achter de rug.

Ik heb nu bij elkaar 700 gram geknipt, meest geel, heel klein beetje groen. Dat is ongeveer 1500 gram bloemen inclusief bloembodem en een klein stukje steel.

 

Maar nu: voor hoeveel uiteindelijke wijn is dat?

Het recept van Jet komt ongeveer neer op 5 liter bruto bloemen per 13 liter wijn (10 liter water, 4 kg suiker, en nog een beetje volume van vruchten).

Het recept van Luc Volders komt neer op ongeveer 25 liter bloemen op 25 liter wijn. Niet echt duidelijk is of dat het bruto bloemgewicht is, of het gewicht van alleen de gele bloemblaadjes.

 

Luc gebruikt dus -als we uitgaan van bruto bloemgewicht- bijna 3x zoveel bloemen per liter als Jet.

(en ruim 6x zoveel als Luc uitgaat van alleen de gele bloemblaadjes!)

 

Ik heb nu 700 gram gele bloemblaadjes (bruto zou dat ruim 1500 gram zijn).

Als ik daar 10 liter wijn van ga maken, dan heb ik 3x zoveel bloem als Jet, maar iets minder, of veel minder dan Luc.

 

Dit lijkt misschien allemaal nutteloos gereken (“meten is weten”), maar dat is het echt niet: het zou erg jammer zijn om veel toekomstig werk te steken in iets dat niet of nauwelijks, of aan de andere kant veel te veel, naar paardenbloemen smaakt.

 

Voor de zekerheid pluk ik morgen nog zo’n 300 gram netto bloemblaadjes erbij, maar:

WIE KAN hier iets zinnigs over zeggen?

 

O ja: die nog compacte hartjes. Als ze kleiner zijn dan een halve centimeter, dan pluk ik die ook mee. Goed / niet goed: weet ik niet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk alle bloemen die naar mijn mening goed open zijn. Maar als ik daar op mijn hurken zit dan glipt er ook regelmatig 1 mee die misschien niet voor 100% open staat. Boeie

 

Op gebied van gist pakken we wat we hebben en dat is vaak biergist. Volgens mij hebben we nog nooit een andere gebruikt nee. Maar dat zou ik na moeten zoeken in ons boekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, ik denk dat het recept van Luc Volders (wijnmakerblog) uitgaat van liters gele bloemblaadjes. Hij schrijft namelijk dat hij de bloemen moet bewaren om genoeg te hebben om wijn te maken. Bewaren doet hij door na het knippen de bloemblaadjes per 2L/150-170g in te vriezen om altijd dezelfde hoeveelheid te kunnen pakken. Bij dag 1 neemt hij 12 ziplockzakjes, dus 12x2L bloemblaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Anna (en alle andere paardenbloemplukkers). Luc gebruikt inderdaad heel veel bloemblaadjes per liter wijn. Per 25 L wijn ongeveer 4 kilo bloemblaadjes.

 

Ik heb nu 700 gram netto, daar komt straks nog een kleine 300 gram bij. Ik vind 1 kilo netto wel genoeg voor 10 L wijn. Ook omdat ik het plukken een beetje zat ben, en meer nog het knippen.

Morgen begin ik met het proces, want de buuv heeft nog een zakje witte wijn gist.

Heel misschien de eerste twee kleine proefflesjes in augustus, bij Jet.

 

Oeps: opschieten want dat plukken moet tussen 11:30u en 12:30 uur

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik kan er ook niks aan toevoegen. Het recept van buurvrouw is goed..de drank/wijn is goed op smaak, ietsje bitter, zoet genoeg. Iedere keer als ik er iets aan veranderde viel het tegen. Dus wel moet groen en idd de bloemen hélemaal open en geurend. Pas na 12 uur plukken zodat ze goed open zijn. Mag ook om 2 of om 3 uur hoor, ik deed niks anders...

Proefflesjes altijd lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spierballen trainen Charly

 

Mijn citrusprut (met 3,5kg suiker) staat al een dag langer (morgenmiddag klaar) en blijft maar uit twee lagen bestaan. Ondanks mijn stevige roerwerk zakt de suiker al snel weer naar de bodem en drijft het citrussap met de schillen en rozijnen daarbovenop. Hoort dat?

 

Ik heb stiekem op de dag 1 van het recept ook alvast bloemen geplukt, alleen te lange stelen verwijderd verder alle groen laten zitten, en gekookt. Wat een zwart (of heel donkergroen?) goedje zeg! Het ruikt naar gestoofde andijvie.. Net gezeefd en de bloemen niet uitgeknepen omdat appelvrouw dat ergens schreef, maar waarom is dat eigenlijk?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kristalsuiker lost goed, maar erg langzaam op in een koude vloeistof. Sneller: een volgende keer eerst suikersiroop maken. B.v. gelijke gewichtsdelen suiker / water tot heet verwarmen.

Laten afkoelen en dan het citrusfruit erbij. Of direct het citrusfruit erbij: betere extractie van smaakstoffen? In het recept staat niet dat je de mix even moet opkoken ...

Wel de hoeveelheid later toe te voegen water aanpassen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja het oplossen van de suiker in water zou een oplossing voor het beter mengen zijn. Denk wel inderdaad dat je daarmee een deel van het doel van deze stap onderuithaalt: het door osmose uit de citrusvruchten onttrekken van sap en smaak. Denk ik. Enfin.

Ik ga ook maar weer es ‘roeren’ (omscheppen meer ) Het ruikt heerlijk!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...