Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil vandaag of morgen als het lukt qua tijd, een compostbak maken. Ik heb me al een beetje ingelezen en zie dat er veel manieren zijn voor kleine tuintjes. Ik wil natuurlijk weer lekker goedkoop doen maar wel zo goed als ik kan. Dus wat is een goed formaat compostbak voor een tuintje als de mijne? (+/- 32/36 vierkante meter denk ik) Ik heb nu al best een aardige berg plantenresten/bladeren/graszoden liggen door de veranderingen die ik in de tuin aanbreng.

De materialen die ik eventueel al heb om er eentje te maken is stenen en kippengaas. Zou ik er eentje van steen kunnen metselen (ben toch al aan het metselen) of is dat vreselijk onhandig? Ik kan dan gaten openlaten, en een stukje onderkant ook, zodat ik de onderste laag eruit kan halen.

Ik zag op internet ook een ander idee dat me wel aansprak, dat waren mensen die een oude regenton/grote prullenbak gebruikten. Ze haalden de bodem eruit en boorden er gaten in. Op zich lijkt dat me ook handig omdat ik de regenton er dan zo vanaf kan trekken, er naast kan zetten en het geheel makkelijk kan mixen om het er vervolgens weer in te doen. Ook kan dan makkelijk de bovenste lagen eraf halen en makkelijk de compost die al klaar is bereiken. En als het te klein is, kan er een tweede komen zonder veel moeite.

Maar het is wel plastic, geen idee of stenen of hout de beestjes die we er zo graag in willen beter helpen?

Kippengaas kan ook, maar het lijkt me wat onstabiel.

Verder moet de bak op de aarde staan toch? (open onderkant) de plek waar ik hem kan maken is nog betegeld, dus ik neem aan dat het beter is als die eruit gaan?

Geplaatst:

Ik zag dat jorieke een foto topic heeft aangemaakt voor compostbakken, daar kun je misschien ideeën uit halen: https://www.moestuinforum.nl/foto-s-van-compostbak-t502.html

Met kippengaas kan ook prima, zie bijvoorbeeld de klustip van gamma-belgie: http://www.gamma-belgie.be/Klustips/page.aspx/31?xd_itemId=45

De regenton is wat moeilijker, dan zul je van onder een luik moeten maken zodat je de rijpe compost er uit kunt halen.

Liefst wel contact met de bodem door middel van open onderkant of een bodem met gaatjes.

Geplaatst:

Bedankt

Ik heb reeds een tijdelijke compostbak gemaakt van opgestapelde stenen. Op die manier kan ik even testen of ik de maat goed vind en ondervinden wat handig is en wat niet. Hij zit al bijna vol trouwens dus misschien moet het groter dan.

Geplaatst:
Bedankt

Ik heb reeds een tijdelijke compostbak gemaakt van opgestapelde stenen. Op die manier kan ik even testen of ik de maat goed vind en ondervinden wat handig is en wat niet. Hij zit al bijna vol trouwens dus misschien moet het groter dan.

Zo'n hoop kan snel slinken, met wat warmer weer zeker. Je moet ( zeker als je er een vaste compostbak van maakt) er wel meer luchtgaten in creëren.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ja ik weet het 'eigenlijk', want ik las het al. Maar het was erg lastig om de stenen te stapelen met luchtgaten zonder het 'te' wankel te laten worden. Het valt op de foto niet echt op maar het is echt niet stabiel. Wel zitten er aan de kant die je niet ziet, meer luchtgaten. Maar als ik echt een compostbak maak, ga ik denk ik toch proberen het van hout te doen (tegen die tijd ben ik vast wel een stapel tegengekomen ergens) Of anders toch kippengaas. Een vaste bak lijkt trouwens niet zo handig, zeker als hij klein is. In zo`n grote vaste bak kan je gewoon gaan staan om alles door elkaar te halen.

Maar goed, voor nu is het helemaal prima ik ben er tevreden mee. Ik zal wel proberen morgen toch meer luchtgaten te maken.

Doen jullie er eigenlijk ook takken in? Vergaat dat niet heel langzaam?

Ik heb er takken van een duizendknoop in gedaan, en die leken me al behoorlijk stug terwijl die dan nog hol zijn.

Geplaatst:
Takken verteren niet snel genoeg geloof ik. Misschien wel als je er kleinere stukken van knipt. Maar dan nog zul je ze vast weer tegenkomen zodra je de compost wil gaan gebruiken.

Inderdaad kleinere stukken van knippen. Ik zeef de compost altijd voor dat ik hem gebruik en wat dan nog niet genoeg verteerd is gaat weer de composthoop op.

Geplaatst:

Ik heb ergens gelezen dat de takken beter verteren als je ze even plat slaat.. Misschien werkt dat wel beter dan er gewoon kleine stukken van knippen.

Geplaatst:

Zo'n zeef is ook gemakkelijk te maken met wat hout en gaas, hier een voorbeeld:200709161241-de+nieuwe+compostzeef.jpg

als je de zeef half schuin hebt staan, compost erop en er op tikken met je schep goede valt er door heen wat nog te grof is valt naar beneden, ik leg hem meestal op de kruiwagen en beweeg de zeef dan op en neer.

images?q=tbn:ANd9GcS7NF6UM097wLJjVmgmw4DYChDhJvgazQAVlxf7xrksA0zeJ3V2eA

Geplaatst:
Ik heb ergens gelezen dat de takken beter verteren als je ze even plat slaat.. Misschien werkt dat wel beter dan er gewoon kleine stukken van knippen.

Het plat meppen werkt sowieso beter als je nog wat agressie tegen luidruchtige buren in je hebt

Geplaatst:

Het plat meppen werkt sowieso beter als je nog wat agressie tegen luidruchtige buren in je hebt

haha ik denk dat ik die vergeten ben als ik lekker in mijn tuintje aan het werk ben

die agressie komt wel weer als ik in bed lig en boven die muziek weer aangaat..

Geplaatst:

Haha, ik denk dat de buren bij mij juist geïrriteerd raken van m`n werk in de tuin, dat vinden ze maar raar. Het zijn vooral 'tegels in de tuin' buren.

Dat zeven is een goed idee, het stukslaan van de takken had ik al een beetje gedaan. Alhoewel ik er op een gegeven moment even geen zin meer in had en ook een deel in grotere stukken erin heb gedaan Misschien hak ik die later nog even in stukjes.

Geplaatst:

Niet iedereen heeft zo'n ding (misschien iets voor de volgende verjaardag), maar ik gooi al mijn snoeiafval door een hakselaar vaak met blad en al.

Prima spul voor op de composthoop. Ik had twee grote walnoten(bomen) en een hazelnootstruik staan die regelmatig in toom gehouden moesten.

Daarnaast gebruik ik ook (vuilnis)zakken vol met snippers en krullen van de houtdraaibank. Ik vul er ook de paden in de tuin mee tegen onkruid en modderschoenen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Duizendknoop...

Ik zou het niet op de composthoop gooien. Dat spul vermeerderd zich op drie manieren. Drie maarliefst!

Via de wortels, via het zaad en via afgebroken delen.

Ik denk dat als je de stukken in het midden van een hete composthoop legt je niet al te veel problemen zal hebben, maar kunnen ze ook maar iets voeding/licht/lucht e.d. krijgen gaan ze groeien.

Het is rotspul. Ik houd van alle planten en kan ook de duizendknoop waarderen om zijn groei en toppen. Maar het weerbarstigheid van deze plant is gewoon belachelijk!

Tenzij ze al gedroogd zijn natuurlijk. Dan kan het geen kwaad meer... Of toch misschien?

Geplaatst:

Ik dacht vorige week spontaan afrikaantjes-zaailingen in mijn tuin te vinden. Een prima vraag om eens naar een van de buren te wandelen om te vragen of dat klopte.

De buuf zei direct dat ik niet blij moest zijn met die gast: UITROEIEN!! Met wortel en al. En niet op de compost hoop.. maar VERZUIPEN!!

Ik dacht echt dat ze een grapje maakte. Niet dus. Ze had een aparte ton voor dit spul (en paardenbloem-pennen) en daar maakte ze gier van om weer te bemesten. Wortelgier dus, om de mineralen weer terug te geven aan de grond.

Ik had geen naam gekregen van het kruid, maar ik denk dat ik het door deze posten ondertussen wel weet...

Het gevolg was wel dat ik er achter kwam dat grote stukken van mijn tuin vergeven zijn van ondergrondse wortelstelsels, vooral rond de aardbeien bedden... en daarnaast....

Ik heb me wat afgehakt met mijn hand-hak.... Gelukkig ligt de tuin nog grotendeels leeg... het leek wel of er weer geploegd was... erger nog... heuvels, kraters...

Geplaatst:

Wat een ellende. Maar goed, je komt er nu achter en idd niet als alles al vol staat. Dan nog te gaan trekken en spitten is ook niet alles. Toch nog iets positiefs dus!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Sappige rood-paarse puntjes die je zonder enig probleem kunt afbreken?

Ziet er een beetje uit als een asperge als het uit de dikkere wortels komt?

Wortelstelsel is keihard en enkel met veel geweld uit de grond te krijgen? (ik heb zelfs een bijl moeten gebruiken op enkele wortelknopen)

Dat is hoe de duizendknoop zich bij mij voordoet.

Als je het laat groeien wordt het met gemak 2 meter hoog.

Ik heb gelezen dat het enkel door uitputting is uit te roeien. Telkens tien cm op laten komen en dan maaien. Maar ik geloof dat niet zo. Ik ben bang dat ik de rest van mijn tijd hier vast zit aan deze rotplant. Ik blijf wel pennen uitsteken.

Zorg ervoor dat nu je grond nog mooi leeg is je álles weg haalt wat je ziet. Zelf de kleinste rotstengeltjes kunnen nieuwe planten worden.

Geplaatst:

Even gegoogled: Jullie moeten het dus maar gewoon opeten........

Als voeding

Gewoon duizendblad werd vroeger, voordat de hop ontdekt werd, gebruikt bij de bierbereiding.

Ook was in de zeventiende eeuw een populaire groente. De jonge bladeren werden als spinazie klaargemaakt of in soep gedaan. De bladeren zijn zoet met een iets bittere smaak.

Medicinaal

Vooral de bloemschermen bevatten geneeskundige stoffen. De plant werd vroeger ook als opwekkend en versterkend middel gebruikt. Tegenwoordig wordt duizendblad gebruikt tegen verkoudheid en griep.

De groene bladeren hebben ook een bloedstelpend effect en werden voor de behandeling van wonden gebruikt.

Het innemen van sap van de plant stimuleert juist bloedingen.[1] Het kan de menstruatie bevorderen, maar ook bloedneus veroorzaken. In het Engels heet de plant daarom ook wel Nosebleed plant.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst: (aangepast)

letop met duizendblad en duizendknoop wordt een andere plant bedoeld,

daarom zijn er latijnse namen uitgevonden om vergissing te voorkomen.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

OK, eten koken en forummen tegelijkertijd is niet echt handig.

Sorry.

Toch nog een keer googlen...

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...