Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

^_^ inderdaad

Geplaatst:

Ziet er leuk uit, Juna. En helemaal niet rommelig. Ik knip ook geen slakken, je kan ze desnoods verzamelen en in een park dumpen... ha, ha... Leuk om te zien dat je ook een aubergine kindje hebt. Die van jou ziet er lekker vol uit. Heb je al een aanzet van een bloemetje? Iemand bij mij op het volkstuincomplex heeft al twee héle kleine aubergines... gewoon buiten de kas... Zo leuk.

Geplaatst:
  • Auteur
Shit.... zit ik met Bob de Rooy in mn hoofd de rest van de avond.

Jasmin, wat leuk! Hier nog geen bloemetjes maar het geeft wel hoop! Ik bleef me maar afvragen of dit Nederlandse weer wel ok was voor een Aubergine plant. Maar als die ene plant al kleine vruchten maakt ^^ dan gaat het vast wel goed.

De plant hier heeft wel 1 van de warmste plekken in de tuin, en ik bescherm hem van alle kanten tegen slakken, want die eten er wel van heb ik gemerkt.

Dus misschien word het wel wat

Geplaatst:

Zooooo Juna,

Ik ben nieuw hier, geloof het of niet, maar ik heb alle 41 pagina's gelezen. Ik zit nu op mijn werk, ben psychiatrisch verpleegkundige. Ik werk voor een detacheringsbureau. Momenteel een opdrachtje in Utrecht, het grappige is, er zijn helemaal geen patienten, allemaal op verlof, hoe fijn is dat!

Erg leuk om te volgen hoe het jou vergaat. Ik heb zelf een volkstuintje gehad met een tuinhuis. We waren m.n. druk met het opknappen van het tuinhuisje, daardoor alleen maar wat radijsjes, sla en boontje geplant. Ik woonde toen nog in een appartement. Inmiddels, sinds mei vorig jaar woon ik in een vrijstaand woonhuis, erg luxe alleen moeten we er veel voordoen waardoor het betaalbaar was. We wonen in de middenbeemster zijn zijn beland in een grote verbouwing, maar het wordt een juweeltje. Omdat we in de polder wonen waait het behoorlijk in onze tuin, daarom durf ik mijn plantjes die ik binnen heb opgekweekt eigenlijk niet buiten te zetten. Daarbij is onze tuin ook nog geen prioriteit daar we eerst het huis af willen hebben, Alleen kon ik niet wachten en ben ik in huis begonnen. Ik heb komkommer, aubergine, tomaat, paprika, peper, mini pompoen (pompoenWindsor) etc. Ik vind het bewonderingswaardig te lezen hoe ernstig jij je in alles verdiept, respect, ik heb daar het geduld niet voor, vandaar dat ook niet alles naar wens verloopt al mag ik niet klagen. Aldoende leert men. Bedankt voor je verhaal, ik zal je zeker blijven volgen.

Geplaatst:
  • Auteur

Wauw ^_^ Jongekweker, wat een leuk bericht. En respect voor het lezen van al m`n berichten en af en toe m`n gezwam

Ik verdiep me er graag in omdat ik er gewoon een enorme passie voor ben gaan voelen. Vroeger had ik ook nooit geduld met dingen, focus ook niet. Het komt door ADD, ik heb 'juist' moeite met verdiepen in dingen en daar de tijd voor nemen. Maar hierbij dus wonderbaarlijk genoeg helemaal niet. Misschien is dat de hyperfocus waar men het wel eens over heeft, je bent er door je achtergrond vast wel bekend mee.

En daarnaast vind ik het ook logisch dat je geen geduld hebt nu, met het verhuizen enzo. Er zijn zoveel andere dingen te doen dan. In zo`n soort periode zou ik een enorme chaoot zijn denk ik.

En hier loopt ook niet alles precies goed hoor, er zijn ook dingen die minder gaan. Ik heb een zieke komkommerplant bijvoorbeeld, en ik heb nog geen manier gevonden om potplanten helemaal zelf van voeding te voorzien (niet kopen, maar maken met andere planten/compost ed). Ze reageren er nog niet goed op. Zo zijn er nog wel meer dingen die nog niet helemaal goed gaan.

Wel echt super gaaf dat je nu in een vrijstaand woonhuis woont, het is m`n droom om ooit ook zoiets te hebben met lekker veel ruimte voor het hebben van een moestuin. Echt een eigen domeintje ^_^

Bedankt voor de leuke reactie

Ghaha, ik heb meteen een kleine (grote) primeur

CIMG8171.JPG

De allereerste courgette ^_^

Geplaatst:

leuk Juna, ziet er mooi uit daar moet een lekker maal van te maken zijn

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur
Weet je zeker dat je geen meloen had geplant, Juna???

Echt een mooi ding!!

Ghaha, nee, het is een leuke ronde soort ^_^

Hans, ja zekers ik ben er helemaal blij mee. Meteen opgegeten ook als je de kans hebt zo super vers te eten moet dat natuurlijk gebeuren.

Geplaatst:

Was natuurlijk heeeeeeeeeeerlijk

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Die heb ik ook in de tuin, alleen nog geen eetbare vruchten.

Was wat laat met zaaien, maar dat komt allemaal goed.

Geplaatst:

Wow Juna, wat goed al een courgette in de tuin, een ik vind die ronde toch echt wel leuk hoor

Hoe smaakte die?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Te gek zeg hey, wat n mooie vrucht!! Was hij lekker? Vanavond mijn eerste snackkomkommer geplukt, ook erg leuk en vooral lekker. Tis inderdaad heerlijk om vrijstaand te wonen, eindelijk geen invloeden meer van buren, zoals getimmer en geklop, nu alleen last van onze eigen verbouw geluiden. Ik heb vandaag even niet geklust, wel in de tuin druk bezig geweest. Mijn gojibes een mooie kist gegeven met een bamboe ombouw om ze wat ondersteuning te geven. Verder mijn kruidenbak afgetimmerd en volgezaaid. Zo gaaf om uit eigen tuin te eten. Er schijnt nu een run te zijn op komkommerplanten hahaha, wij hebben goud in handen, nu blijkt. Nu maar hopen dat jouw komkommerplant weer geneest. Heb je er nog wat op de achterhand staan? Ik heb 4 normale en 2 snackkommers. De 4 normale hebben het ook zwaar. Ik doe ook, net als jouw veelal alles in potten, is moeilijk om ze op een juiste manier te voeden.

Ik snap je probleem met het focussen, daarom des te gaaf dat je hiervoor wel alle aandacht en geduld hebt, misschien ook wel een goede training voor je. Een manier om je rust te kunnen vinden. Straks ben je een groot ervaringsdeskundige in de moestuin en zal je nog meer rust ervaren vermoed ik.

Geplaatst:

Oh, leuk, je eerste courgette!

Ik was vorig jaar zo trots als een pauw.

Dit jaar heb ik zelf gezaaid. Bij mij duurt het nog even. Volgend jaar ga ik eerder zaaien.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

JongeKweker,

Ja, ik heb nog wel wat nieuwe komkommerplanten gezaaid, 3 soorten haha, wel genoeg denk ik. Een citroenkomkommer, De ienie mini komkommers, zo groot als een druifje, en nog een soort half grote normale komkommer. Die citroenkomkommers gaan wel goed, ik heb er 2 buiten in de volle grond die goed stevig en mooi zijn. Nog 2 andere die wat minder sterk lijken te zijn. Maar ik ga het wel zien

De andere twee soorten heb ik kort geleden pas gezaaid dus die zijn nog erg klein.

Die Goji-bes kist heb ik gezien trouwens, hij is mooi!! Je bent duidelijk handig.

Bonnie, mja, ik heb dit jaar gewoon geluk gehad met het mooie weer. Eigenlijk was ik echt veel te vroeg met vanalles. Ik hoop wel dat het volgend jaar weer zulk weer is ^^

--

Ondertussen trouwens eindelijk de laatste paprika plantjes in de volle grond gezet. Ik heb er een kleine verhoogde bak voor gemaakt met bakstenen, waarin een laagje potgrond zit. Ik ben benieuwd naar hoe ze het gaan doen.

Binnen is een Cayenne-peper plant pepertjes gaan maken, die gaat dus goed in ieder geval. Ik was helemaal verbaasd want ik verwachtte van die plant niet zoveel. Het leek wel alsof het niet goed ging, maar blijkbaar viel dat erg mee ^_^

En er was ook weer oost vandaag ^_^ de 2de ronde courgette samen met 4 peultjes en 2 aardbeien als toetje ^_^

Geplaatst:

Zo dat gaat wel heel snel met je ronde courgettes

En wat ben je met deze van plan? Of is de 1e nog niet op?

Geplaatst:

Wat prachtig , die ronde cougettes! Is de smaak precies hetzelfde als de gewone? Daar kun je weer eens wat andere plakjes van snijden

Geplaatst:
  • Auteur

Ik wet niet zeker of de smaak hetzelfde is. Ik vind de smaak sterker dan wat ik ken, en de geur vooral ook. Maar ik weet niet of dat door de soort komt of omdat het vers is.

Maar ik heb ook een courgette plant die als het goed is normale groene gaat maken, dus dan kan ik wel vergelijken.

Volgens mij heb ik teveel courgette planten voor 1 persoon trouwens, er staan er nu 5 in de volle grond. er waren meer zaailingen succesvol dan ik had verwacht. Ik heb ook nog 3 courgette planten in te kleine potten maar die breng ik binnenkort wel naar de tuin van een vriend toe, die houd wel van courgette. Daar kunnen ze dan in duingrond gezet worden, dat is een mooi experiment.

En als er hier thuis inderdaad teveel courgettes komen, is het natuurlijk super leuk ze weg te geven ^^

Ik heb eigenlijk geen idee van hoeveel vruchten ze zullen maken.

Helly,

Ik heb de laatste op dezelfde manier klaar gemaakt als de eerste. Gebakken met wat kerrie erbij, dat vind ik altijd wel lekker en ik heb niet zoveel kennis als het gaat om koken . Kennis over hoe je courgettes klaar kan maken moet ik nog upgraden denk ik

Ik heb wel ook een deel rauw gegeten, voor het eerst want ik wist eerder niet dat dat ook kon. Dat beviel eigenlijk heel erg goed. Het was lekker fris en mals, met een soort iets zuur gemaakte slasaus vond ik het echt prima te doen.

Hebben mensen hier nog tips wat betreft het klaarmaken van courgette? Frituren vind ik niet zo lekker geloof ik, ik heb het eens geprobeerd maar vond dat ze het vet teveel als sponzen opnamen. Hoe maken jullie courgettes het liefst klaar?

Geplaatst:

Juna, je kunt ook courgette inmaken. Heb je er in de winter ook wat aan!

Geplaatst:

Klinkt goed, jouw komkommers. Leuk ook dat je verschillende hebt. Bedankt voor je compliment w.b.t. mijn gojibeskist Ik ben veel met hout bezig, maak ook geregeld tuinmeubelen van steigerhout. Vooralsnog voor vrienden maar zit te denken om er meer mee te gaan doen.

Ik heb ook een paar courgettes, gaan nog niet zo hard, staan in de kleigrond. Ik krijg binnenkort wel nog van een buurman een courgetteplant, die wil ik in een pot laten opgroeien.

Geplaatst:

Helly, hoe doe je dat, courgette inmaken? lijkt me wel leuk, wat potjes ingemaakte groente in de voorraadkast. Normaal maak ik mijn tegenstanders in met zaalvoetbal, maar groente kun je dus ook inmaken

Geplaatst:

Als je rechtboven in de zoekoptie courgette en inmaken intoetst kom je t vast wel tegen

Geplaatst:
  • Auteur

Ghaha, ik ga het uitzoeken bedankt! Het lijkt me zeker een goed idee als er teveel courgettes zijn om direct op te kunnen eten.

--

Nog twee kleine updates

De eerste pepertjes, er zitten 7 mini vruchtjes aan de plant op het moment, en een heleboel bloemetjes. Is er nog iets speciaals dat ik voor deze plant moet doen op dit moment? Het is een binnenplant in een pot van ongeveer 20 cm. Niet zo`n grote pot dus maar ik durf het nu niet meer te verpotten. Compost geven heb ik wel een keertje gedaan al, een korte tijd geleden toen er nog geen pepers waren.

CIMG8203.JPG

Wat extra ruimte voor bonenplanten dm van touwtjes aan de stokken.

CIMG8241.JPG

Geplaatst:

Juna, ik heb ook paprika verpot die al met vrucht hing... totaal geen probleem... gewoon de kluit in een grotere zetten, en aanvullen met nieuwe grond. Ik kom dan niet aan die kluit, die laat in onberoerd en in tact.

Mijn paprika en peper in te kleine potten (en ook sommige tomaten) geef ik wel elke week wat lekkers... soms wat koffie, soms wat opgeloste mest in water, laatst wat houtas... .. omdat die potten gewoon te klein zijn, en het voedsel toch ergens vandaan moet komen.

Ik denk altijd maar: op substraatteelt komen ook mooie planten, en bij mij mogen ze tenminste ook nog wortelen, al krijgen ze niet zo heel veel ruimte (lastig op de vensterbank)... dan maar goed op bijvoer letten...

Geplaatst:

Mijn pepertjes zijn op exact dezelfde grote, erg leuk om te zien! Geef je dan verse koffie of pak je de gebruikte? Ik heb van die koffie schijfjes in mijn espresso-apparaat, kan ik ook uit dat bakje een gebruikt schijfje pakken? Ik heb namelijk ook veel plantjes in potjes in mijn woonkamer. ze zijn niet al te groot.