Jump to content

Fundering op welke hoogte?

scannie

Recommended Posts

Ik ga een tuinkas van 2x2,5 meter met veiligheidsglas plaatsen. 
in totaal een gewicht van 175 kg. 
Er is een fundering meegeleverd. 
dat is een gecoat u profiel. 

wat is nu de beste optie?

Ik wil de fundering plaatsen op opsluitbandjes. 
moet de metalen fundering mee ingegraven worden of niet. 

ingraven heeft roestvorming wellicht als nadeel. Boven de grond plaatsen betekent ook een rand bij de deuropening. 

Wat is jullie advies/ervaring?

Edited by scannie

• scannie changed the title to Fundering op welke hoogte?

Afhankelijk van het merk zijn het zelfdragende funderingen waarbij het niet altijd nodig is om er opsluitbandjes onder te plaatsen. Door ze wel te gebruiken staat de kas een beetje hoger maar bij de ingang heb je dan een hogere drempel. Dat is op te lossen door het pad iets op te laten lopen aan beide kanten (binnen/buiten). Om makkelijker met een kruiwagen naar binnen te rijden zijn er rijplaten te krijgen (zelf maken kan ook). Wellicht is het dan vanwege roesvorming en extra hoogte het beste om de opsluitbanden net boven de grond uit te laten steken. Verankering van de kas zal wel diep genoeg in de grond moeten.

Tuinkassen van het merk ACD op http://www.tuinkassenonline.nl

Ik heb de metalen fundering wel meegekregen, zelfde kas als jij hebt. Deze heb ik met de 4 hoeken op trottoirtegels verankerd. De metalen funderingsbalken steken half boven het maaiveld uit. Nu moet ik een klein stapje doen om over de balk in de kas te stappen, maar de stahoogte is ideaal, beter dan helemaal ingraven.

ka1.jpg

Toevallig ben ik net de grond in de kas aan het uitgraven, om er allemaal tegels in te gaan leggen.

ka3.jpg

De grond (inmiddels uitgegraven) kwam tot bovenaan de tegelrij en de funderingsbalk. Zo had het pad voldoende stahoogte en kon ik goed bij de bedden, die op deze manier ook genoeg licht krijgen.

ka2.jpg

Aan de buitenkant beschermt de funderingsbalk ook nog eens tegen stoten met de voeten en zo, kun je het glas veilig plaatsen. Bovendien roesten de balken minder, dus al met al: niet ingraven maar wel goed verankeren.

• Like 2