Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Div. soorten sla - Hoe doen jullie het


Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik 3 zakjes (Demeter-Bingenheimer pieppp ) sla zaadjes gekregen

pluksla rood - pluk sla groen en kropsla

Ik heb geen idee waar en hoe en hoeveel ik moet beginnen

Ik tuinier in potten en bakken en heb 1 vierkante meter tuin

Wie o wie kan me een beetje wegwijs maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst moet je een beetje bedenken hoeveel sla je graag eet...houd je van een flinke volle salade, of af en toe een beetje ergens bij en een vers blaadje tussen een boetrham?

 

Dan heb je niet veel ruimte, heel herkenbaar , wat heb je verder nog voor gewassen die je kwijt wilt.

 

Vorig jaar had ik nog minder tuin dan nu, ik had makkelijke moestuin bakjes. Ik had 2 vakjes van 30x30 met pluksla, als je steeds de buitenste blaadjes knipt dan blijft het plantje gewoon weer nieuwe bladeren maken en kan je dus regelmatig wat plukken. Ideaal ook op een boeterham of tussen een broodje hamburger

 

In zo'n vakje passen ook 4 kropjes sla. Ook daar halen we steeds de buitenste bladeren af, de sla kan gewoon weer verder groeien! Totdat er een bloemstengel in komt, dan haal ik hem er helemaal uit. Doorgeschoten sla is bitter

 

Om ruimte te besparen zaaide ik in een ander bakje alvast nieuwe kropjes, en die plaatste ik dan weer in mijn moestuintje en duurde het minder lang voor ik die weer kon oogsten.

 

Nu heb ik best veel sla soorten en zet dus in een vak 4 verschillende soortjes, staat leuk en zo kan ik ze allemaal uit proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor jullie snelle reacties

Ik wil wel elke dag wat sla eten voel me soms net een konijn

Zaaien jullie het direct in de volle grond of doen jullie het eerst in een kiemkastje en zetten jullie later de plantjes uit?

Het klinkt misschien een beetje dommig maar wil het zo graag goed doen dat ik zodadelijk elke dag wat te knabbelen heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het gewoon gelijk zaaien op de plek waar je het hebben wilt hoor.

Maar voor mijzelf neemt het dan een behoorlijke tijd wat ruimte in, dus vandaar dat ik voorzaai en ze later uitplant. Maar dat is dus om ruimte besparende redenen

 

Sla is vrij simpel. Slakken kunnen wel schade aanbrengen, zeker met jonge plantjes. Dus dat zou ik en beetje in de gaten houden.

 

hoeveel je precies neer moet zetten kan ik je niet zeggen, wel dat je om de 2 weken iets zou kunnen zaaien, zodat je het goed verspreidt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes! Zelf ervaren is de beste leermethode natuurlijk!

Maar ik zou ze niet binnen zetten, evt. met kiemen wel maar gelijk naar buiten als er leven te zien is!

 

Ik heb ze vorig jaar in een bakje van de chinees gezaaid, 4 of 6 in een bakje, dan hebben ze gelijk de ruimte om wat groter te kunnen worden

 

Succes, en dat je maar veel lekkere verse sla kan oogsten dit jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, en dan ga ik nu een nog dommere vraag stellen... Ik heb ook kropsla (Tom Thumb) zaden besteld en nog geen idee hoe ze eruit zien, maar is één zaadje dan ook echt één krop sla? Haha, ik moet nog zoveel leren! Wil ze graag in 1 vakje in mijn vierkante metertuin gaan planten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, echt? Echt zo mooi dat dat kan hè!?

Ik ga er van het weekend als ik de zaadjes heb, meteen 4 in mijn bak zetten, zo leuk, heb er zo'n zin in! Hopelijk is het alleen een beetje goede tijd om ze te planten..... Maar daar komen we alleen maar achter door te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die klein duimpje sla is best leuk!

Je kan ze diect op de goede plek zaaien, 4 per vakje. Ik doe meestal 2 zaadjes neerleggen(dus voor 4 kropjes leg ik 8 zaadjes) en bedek het amper met grond omdat sla lichtkiemers zijn. Komen ze beide op dan haal ik de kleinste weg. Komt er 1 op dan laat ik die staan.

Meestal kiemen ze allemaal wel hoor maar zo weet ik bijna zeker dat ik geen leeg plekje heb

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...