helena Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Welk verschil is er in het "gewone consumentenzaad" zeg maar, Zaadzakjes waarop staat: "enkel voor gebruik professionele teelt" met daarop in grote letters ONTSMET, en zakjes die je zelf kan kopen "proffesioneel kwekers ras" die dan ook nog eens duurder zijn.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Hoewel ik het zelf nooit op de zakjes ben tegen gekomen zou ik dergelijke kreten niet serieus nemen.Bij de zaadteeltbedrijven wordt al het geoogste en ontsmette zaad verpakt in 2 stromen. Per ons voor de beroepstuinbouw en per zakje voor de particulier (tegen een veelvoud van de prijs gerekend naar de inhoud van het zakje).De opdruk op het zakje is er voor bedoeld de consument te verlijden tot aankoop. Wat wel belangrijk is zijn de namen van de variëteiten als Meikoniging, Amsterdamse Bak, Egyptische Platronde en Witkiem om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Dergelijke soorten hebben zich bewezen goede soorten te zijn welke ook (of juist daarom) in de beroepstuinbouw worden gebruikt. Maar ook deze rassen worden verder door ontwikkeld op nog betere opbrengsten en resistenter tegen ziekten. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Soms moeten bollen en zaden bv voor Amerika, Australie enzv ook speciale stickers/keuringen hebben, maar bv zaad in officiele verpakking is nooit probleem geweest deze landen legaal inbrengen.Ontsmet zaad nooit van gehoord geen idee of dat echt gebeurd. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted May 7, 2012 Author Share Posted May 7, 2012 "Professioneel kwekers ras" staat op het zakje spitskool ( van der wal ) wat ik heb: cape horn F 1 hybride. Op .nl wordt het tuindersselectie genoemd. Kan het zijn dat deze benamingen allebei synoniem zijn aan F1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Dat zie ik ook als soort verkoop praatje/truc zo van; kijk zelfs kwekers gebruiken het zo goed is het. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Kan het zijn dat deze benamingen allebei synoniem zijn aan F1? Nee, staat er volkomen los van. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Tuindersselectie is volgens mij een indicatie van gelijkvormig resultaat. Voor de hobbyist is dat minder belangrijk. Ik heb zoiets namelijk op de achterkant van een spitskool zakje gelezen. Dat het ene bepaalde ras allemaal gelijkvormige en even zware spitskolen opleverde itt een ander ouder ras, dat dan meer geschikt was voor de hobbyist... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Het zogenaamde professionele zaad is veelal fel, meest groen gekleurd, wat voor reden heeft dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 11, 2012 Share Posted May 11, 2012 Laagje met schimmels om wraat en rotting te voorkomen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted May 14, 2012 Share Posted May 14, 2012 Het zogenaamde professionele zaad is veelal fel, meest groen gekleurd, wat voor reden heeft dit? Bedoel je gecoat zaad? Om sommige soorten zaad doen ze een soort coating, meestal van klei geloof ik, zodat het bruikbaar wordt in de zaaimachine achter de trekker. Anders zouden bijvoorbeeld wortels en sla al gauw veel te dik gezaaid worden. Met de coating erop kan met een precisiezaaier op exact de juiste afstand gezaaid worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Soort van zaadpillen dan? Wel goed zichtbaar met zaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts