Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beschrijving zaadzakjes


helena

Aanbevolen berichten

Welk verschil is er in het "gewone consumentenzaad" zeg maar, Zaadzakjes waarop staat: "enkel voor gebruik professionele teelt" met daarop in grote letters ONTSMET, en zakjes die je zelf kan kopen "proffesioneel kwekers ras" die dan ook nog eens duurder zijn.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik het zelf nooit op de zakjes ben tegen gekomen zou ik dergelijke kreten niet serieus nemen.

Bij de zaadteeltbedrijven wordt al het geoogste en ontsmette zaad verpakt in 2 stromen. Per ons voor de beroepstuinbouw en per zakje voor de particulier (tegen een veelvoud van de prijs gerekend naar de inhoud van het zakje).

De opdruk op het zakje is er voor bedoeld de consument te verlijden tot aankoop.

 

Wat wel belangrijk is zijn de namen van de variëteiten als Meikoniging, Amsterdamse Bak, Egyptische Platronde en Witkiem om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Dergelijke soorten hebben zich bewezen goede soorten te zijn welke ook (of juist daarom) in de beroepstuinbouw worden gebruikt. Maar ook deze rassen worden verder door ontwikkeld op nog betere opbrengsten en resistenter tegen ziekten.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms moeten bollen en zaden bv voor Amerika, Australie enzv ook speciale stickers/keuringen hebben, maar bv zaad in officiele verpakking is nooit probleem geweest deze landen legaal inbrengen.

Ontsmet zaad nooit van gehoord geen idee of dat echt gebeurd.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Professioneel kwekers ras" staat op het zakje spitskool ( van der wal ) wat ik heb: cape horn F 1 hybride. Op .nl wordt het tuindersselectie genoemd.

 

Kan het zijn dat deze benamingen allebei synoniem zijn aan F1?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuindersselectie is volgens mij een indicatie van gelijkvormig resultaat.

 

Voor de hobbyist is dat minder belangrijk.

 

Ik heb zoiets namelijk op de achterkant van een spitskool zakje gelezen. Dat het ene bepaalde ras allemaal gelijkvormige en even zware spitskolen opleverde itt een ander ouder ras, dat dan meer geschikt was voor de hobbyist...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zogenaamde professionele zaad is veelal fel, meest groen gekleurd, wat voor reden heeft dit?

 

Bedoel je gecoat zaad? Om sommige soorten zaad doen ze een soort coating, meestal van klei geloof ik, zodat het bruikbaar wordt in de zaaimachine achter de trekker. Anders zouden bijvoorbeeld wortels en sla al gauw veel te dik gezaaid worden. Met de coating erop kan met een precisiezaaier op exact de juiste afstand gezaaid worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...