Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blaadjes Perenboom Conference krullen


molifantje

Aanbevolen berichten

perenbladgalmug komt idd weinig voor , maar het lijkt er wel op. Zie je nergens kleine roze larven ?

vooral in de kleine vruchtjes als die er al zijn.

 

Vorstschade lijkt me minder waarschijnelijk. de symtomen trekken idd best op de galmug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Conference is het wel degelijk vorstschade. Iets dergelijks als wat deze foto's toont, wel met wat meer zwart aan de gekrulde randen. Die vorstschade laat zich pas zien nadat de bladeren weken later zich ontrollen/uitvouwen. Eerdere aanplant van nou juist ook de Conference gaf dat toen ook te zien. Dit jaar weer een nwe tuin. Hetzelfde beeld. Gaat over.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

perenbladgalmug komt idd weinig voor , maar het lijkt er wel op. Zie je nergens kleine roze larven ?

vooral in de kleine vruchtjes als die er al zijn.

 

Vorstschade lijkt me minder waarschijnelijk. de symtomen trekken idd best op de galmug.

Perengalmijt komt enorm vaak voor, bacterievuur komt nooit voor. Ik denk dat op dit moment 1 op de 10 perenbomen perenpokken heeft. Zal wel in het weer zitten.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perengalmijt = perenpokken. Dat is het niet (niet de duidelijke stipjes) maar komt op het moment wel enorm veel voor. Bacterievuur hoop ik ook dat het niet is (en weet ik bijna zeker, want dat komt bijna nooit voor gelukkig). Ik blijf erbij dat de boom het nu even zwaar heeft door combinatie verplant / vorstschade. Ik verwacht dat hij het wel weer gaat doen, m'n pa twijfelt eraan.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook voor de 'vorst', in de eerste instantie loopt zo'n knop ogenschijnlijk nog 'gezond' uit maar zodra de bladeren steeds meer water vragen gaat dat niet lukken aangezien de vaten (deels) bevroren zijn geweest, uiteindelijk zal alles wat verder niet meer gevoed kan worden afsterven.

 

Mijn advies is gewoon nog wat geduld hebben, even niets aan doen, hier en daar zal er wel een natuurlijke bypass ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Er kwamen nieuwe bladeren aan de boom, die leken er goed bij te staan, maar na een paar weken verwelken deze steeds weer. Nu heb ik een kale stam zonder blad. Dit kan toch niet meer met de vorst te maken hebben? Moet ik het boompje opruimen of laten staan en kijken wat er het volgend sizoen mee gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bevriezingsverhaal, treft niet zozeer dat het hier om de soort Conference gaat.

 

waarschijnlijk draait het hier allemaal om de zwakgroeiende onderstam Kwee MC waarop je peer ge-ent is, deze is nogal vrij gevoelig voor (strenge) vorst, (telers) bedekken in de late herfst rondom de stam met een flinke laag champinonmest, dit helpt, (soms) tegen strenge vorst.

 

Wanneer zo'n wortelkluit bevriest zal de de boom aanvangkelijk in het voorjaar wel uitlopen door het reservesap dat in het hout zit, maar zodra er meer verdamping plaats gaat vinden is blijft de opwaartse druk vanuit de (bevroren)wortels achterwege en gaat ie langszaam dood, of /half dood,...

Eruit gooien en opnieuw beginnen is hier de boodschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel. na 1 nov denk. Ja, en niet na half dec hoor. Dus inderdaad de herfst. Maar ik noem eigenlijk alles na 1 nov al de winter. belachelijke gewoonte van mij. Ik heb niks met de winter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...