Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Mijn oma vertelde gisteren dat ze vroeg van alles uit de natuur aten, gewoon omdat ze weinig hadden begreep ik en dat was als kind dan snoepen. Ze vertelde daarbij dat er een plant in de sloten groeide die naar zoethout smaakt. Ze noemde het Frankhout, ze komt van Walcheren Zeeland en op Cadzand noemen ze het ellefrank. Ik vermoed dat dit dialect is, want Google levert niks op. Is er iemand bekend met welke plant dit is.

Mathijs

Ik weet niet of dit de goede plek is om te vragen, maar verplaatst het topic zonodig.

Geplaatst: (aangepast)

Dat zou wel bijzonder zijn, want staat bekend als giftig. Ik ga het haar eens vragen.

Edut: volgens hier valt het weer mee. Stengels werden gebruikt als pruimtabak.

aangepast door MH95
  • Like 1
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Inmiddels ben ik er achter. Het is inderdaad bitterzoet. Toen ik mijn oma vertelde dat het een dialect naam is zei ze zelf al dat ze dacht dat het bitterzoet heet in het Nederlands. Ze kon alleen niet meer herinneren hoe de plant er precies uitzag toen ik foto's liet zien. Ik heb het ook een paar keer geproefd. Je moet vooral oudere stevige takken hebben, die smaken bitter met sterke plantsmaak, niet echt lekker. Hier flink op kauwen en uitspugen en dan krijg je inderdaad een zoethout smaak in je mond.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...