Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruidvat Ostara's


eva1986

Aanbevolen berichten

Ik weet het, je moet er niet te veel van verwachten... 10 aardbeien stekjes van de kruidvat (die natuurlijk niets met plantjes te doen heeft normaal). Maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe ze het bij anderen doen??? Dit jaar nog aardbeien te verwachten??? Ik heb ze 17 april in een bak gezet, maar die heeft op een schaduwrijk plaatsje gestaan (vergeten... zo dom!). Zo zagen ze er eergisteren uit:

 

dscf1610-(large)69061336597727.JPG

 

Stro is er net opgedaan, omdat de vruchtvorming bij mijn andere aardbeien goed begint door te zetten heb ik die alvast "droog" gelegd, dus ik dacht, neem deze gelijk maar mee

 

Er zijn 8 plantjes opgekomen van de 10, niet echt slecht toch??? Maar ik vind het zo traag gaan (misschien toch in de zon moeten zetten )

 

Hoe staan jullie plantjes erbij??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omstreeks diezelfde tijd heb ik Mara des Bois geplant in bakken. Ook als kleine jonge plantjes. Deze staan er, sorry dat ik het zeg, aanmerkelijk beter voor als jou Ostara's. De bakken stonden eerst in de koude kas en vanaf 1 mei buiten. Wel in de volle zon. Ik heb de bloemetjes eruit gehaald omdat ik wil dat de plantjes zich eerst gaan richten op de ontwikkeling van de plant.

 

Voedzame grond en volle zon zijn belangrijk. En vocht natuurlijk. Mogelijk dat in de zwarte krat het water er te gemakkelijk weg kan lopen. Dit zou je (voor de volgende keer) kunnen oplossen door er rondom een laag antiworteldoek in te leggen. Verder is de krat veel te ondiep. Dit gaat op korte termijn voor problemen zorgen omdat de wortels van de planten door de gaatjes van bodem van de krat heen komen en dan verdrogen. Je kan beter de krat op de zwarte grond zetten en op zoek naar een hoge krat.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ligt krant onderin de bak, beetje provisorisch, ik weet t...

Plantjes moeten de volle grond in, maar ging niet lukken voor dit seizoen, dus tijdelijk zo opgelost! Ik durf ze nu ook niet meer naar n diepere pot te verplanten... Ze staan nu in ieder geval wel op n zonnig plekje!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi topic, hier had ik ook wel behoefte aan... te weten hoe het bij anderen ging...

 

Bij mij bagger... ben er niet blij mee... De eerste keer had ik ze per ongeluk laten verdrogen. Ik had het plastic geopend, en de boel op een plank geparkeerd. Na een week waren de stekjes zielig. Toch nog een paar met minimale levenstekens.

Wederom een doosje gekocht, in de hoop het beter te doen. Dat doosje gewoon teruggebracht bij de Kruidvat: echt dode stekken. Het ruilmateriaal zag er hoopgevender uit. En sinds vorige week in van die lange plantenbakken buiten gezet. Maar niks glorieus te melden, hier en daar een lullig groen blaadje.

 

Misschien heb ik gewoon algemeen pech met het materiaal. Misschien komt het nog... op dit moment vraag ik me af waar ik het allemaal voor doe met die aardbeien.

 

 

Zo... even fotootje gemaakt buiten....

 

dscn495523731336735752.JPG

 

Je moet even goed speuren... drie bakken met aardbeienstekken... de voorste rij heeft kleine sla erbij, gewoon om die bakken niet helemaal leeg te hebben, misschien gingen de aardbeien niet eens aanslaan tenslotte, maar je ziet wat groene blaadjes komen... (bij 2 stekken dan)

Daarboven nog zieliger, en ik heb er ook potjes bij gezet, vanwege de poezen, die nogal wat jong groen van me vertrappelen of opeten... zo krijgen de aardbeien nog de meeste kans... De achterste rij heeft 2 kroppen sla die er los op staan in een potje, ook tegen de poezen, en dat het er tenminste nog een beetje levendig uitziet als je er tegenaan kijkt. Ik houd niet zo van het aanblik van stervende stekjes...

 

 

dscn495647951336735785.JPG

 

Best mogelijk dat het allemaal nog iets kan worden....

 

We houden elkaar wel op de hoogte, neem ik aan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmin, dat ziet er niet echt toppie uit.

Het probleem bij planten van het Kruidvat, Praxis, Aldi, enz. is niet de kwaliteit in het begin maar hoe lang ze in de winkel staan.

Dit soort firma's kopen in het groot een partij planten in tegen daardoor lage prijzen om ze over het aantal filialen te verdelen. Tot dan is de kwaliteit over het algemeen goed maar dan begint de ellende.

De kassière, die er totaal geen verstand van hoeft te hebben, zet een kar Kerststerren met een kar Hyacinten pal voor de kerstdagen op de stoep bij 7 graden. Koop je zulke Kerststerren dan heb je pech.

Met Phalaenopsis gaat het niet veel anders. Deze kan je voor 6,99 kopen terwijl een bloemenzaak er 12,95 voor vraagt. Wel incl, folie en linten. Maar de plant uit de bloemenzaak heeft geen grote temperatuurverschillen of droogte gekend.

Mijn advies is alleen bij niet-branchegerichte zaken de planten kopen als die planten net aangevoerd zijn.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik zal morgen nog eens een foto maken, want misschien was ik net te vroeg met mijn ellende in een te platte bak...

 

Het lijkt erop dat ze er toch wat meer zin in krijgen, niet zo mooi als bij Wilma, maar ze beginnen te groeien!

 

Hoe zou het komen dat ze zo sprieterig zijn bij jou Jasmin?? Wat raar ziet dat er uit... (sorry )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het heeft ff geduurd en 1 van de 10 plantjes is gesneuveld, maar nu dienen zich toch de eerste bloemen aan bij de kruidvat ostara's:

 

p102066896931341342150.JPGp102066941601341342163.JPG

 

Ik had ze eerst in de kas in bakken staan maar heb ze langs de kas buiten uitgeplant....scheelt toch wel enorm veel opletten en extra water geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook erg verrast toen ik de eerste aardbeitjes zag in de kruidvat plantjes. Tot nog toe 3 aardbeitjes kunnen plukken. Nog niet alle plantjes lijken bloemtrosjes te maken hier.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Mara des Bois geplant van een goede kweker maar daar is het qua bloembezetting ook kommer en kwel. De planten zijn wel goed gegroeid. Het hoeft dus niet aan Kruitvat te liggen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

een kinderhand is snel gevuld, maar ook mijn ostara mandje doed het geweldig, uitloperstjes aanwezig, groene vruchtjes ook, maar t lijkt alsof de aardbeien veel kleiner zullen worden dan uit de koude grond.p705001717261341508022.JPG

geef ze regelmatig tomatenmest in water opgelost

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Vanmiddag zag ik de eerste Ostara aardbeien rood beginnen te kleuren. De planten hebben lekker veel bloemen in de maak en ook al veel aardbeien in wording....gaan goed!! Alle planten hebben nu bloemen/vruchten.

 

Bij een plantje zag ik ook al een poging tot uitloper maken....die ga ik er nog afhalen....eerst maar eens vruchten oogsten.

 

Ik vind ze erg goed gaan die goedkope kruidvat plantjes....ik hoop dat ze ook goed smaken. Ik heb er nu in elk geval een net overheen gelegd...voor die vogels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

hay, bij het terug lezen van dit topic zie ik dat er door mij een fout is gemaakt, nl de kruitvat had 2 soortjes aardbeien, waarvan de ene de Early corono was en de ander de ostara, waar dit topic over gaat.

 

geheel over het hoofd gezien dat ik de EARLY CORONO gekocht had.AfbeeldingAfbeelding

 

Ze zijn ook voorspoedig gegroeit. geven vruchten die wel lekker smaken, ook de omvang per vrucht valt niet tegen.uitlopers heb ik intussen weer uitgeplant

 

Wilde dit toch even rechtzetten.

vr groet Wilma2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Je doet zo te zien niets fout. Maar het weer is niet je van het dit jaar (rare temperaturen veel scommelingen en regelmatig veel vocht) en schimmels maken daar nu eenmaal gebruik van. Zo te zien heb je last van gauwe schimmel.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...