Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoihoi,

Ik ben al lange tijd zoekende naar een echte gele kiwi, zoals we die gewoon in de winkels kunnen kopen. Helaas totop heden nog niet in ons kikkerlandje gevonden. Iemand nog briljante ideeën? Ik heb ondertussen al zaden geoogst van een dergelijke kiwi maar de kans dat je een vrouwelijke hebt is 50/50 las ik.

Groetjes, prettig gestoord

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ik heb wel een kas en weet dat je de steken die je uit zaden wint tot 2 groeiseizoenen in pot in een koude kas moet houden. (lang leven youtube) Ik heb nog twee kiwi's staan en die hebben eigenlijk nooit problemen met vorst gehad en groeiden tegen een schutting en een provisorische draad pergola aan. Ik zal van de verschillende fases wel foto's maken en updates geven voor het geval dat het daadwerkelijk lukt!

groetjes!

Geplaatst:

Je moet kiwi Jenny hebben, is een zelfbestuiver,ooit gekocht bij de aldi, het ding groeit als een tierelier.

Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar.

deze overleeft ook de winter hier.

Geplaatst:
Je moet kiwi Jenny hebben, is een zelfbestuiver,ooit gekocht bij de aldi, het ding groeit als een tierelier.

Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar.

Waarom moet je Jenny hebben? Je hebt er trouwens nog geen vruchten aan gehad. Er zijn echt wel andere mogelijkheden dan Jenny hoor...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Bij mijn ouders staat er al 10 jaar een jenny . nog nooit 1 bloem gehad , laat staan 1 vrucht.

Maar daar is de toppic starter niets mee , hij zoekt een gele kiwi.

Hier in een klein plaatselijk tuincentertje stond er deze week een gele . maar meer dan "kiwi gold" stond er niet op. Weinig wijzer van geworden.

Zelf zaaien , mja , hoe zaadvast zijn die dingen ? welk soort kiwi komt daar uit. Als je vele jaren moet wachten om dat te zien dat de vrucht op niets trekt ....

Geplaatst:

Die staan er mooi gezond bij ! Hopelijk heb je snel bloemen , maar kan best een tijd duren .

Je zou ze wel kunnen enten op een andere kiwi , dan gaat het normaal een pak sneller.

Geplaatst:

Nog geen vruchten gehad,maar misschien dit jaar. Dit is het derde jaar dat hij/zij in de tuin staat.Dus wie weet misschien dat hij dit jaar vrucht draagt.

sorry dat had ik dus over het hoofd gezien.................. dat het een gele moest zijn.

Geplaatst:

Hmm die van bakker is het proberen waard. Vandaag mijn zaadjes in een kweekkasje uitgezet, warme aarde, lauw water gegeven, uurtje in de zon gestaan en toen de vensterbank in op goed geluk!

Zag van een van jullie prachtige zespri planten, hopen dat het mij ook lukt!

Als nu nog een of andere briljante ziel iets bedenkt waardoor we eerder als met de bloei kunnen zien of het mannelijke of vrouwelijke planten zijn zou het helemaal geweldig zijn gnagnagna.

Geplaatst:

Fruitlent heeft ervaring met gele rassen en verkoopt ze ook.

Niet alle typen zijn even winterhard, houd daar rekening mee.

Zespri gold© lijkt me meer een plant voor een verwarmde serre. Ze ziet zo welig uit. Ik heb de indruk dat kiwi's met kleiner/stugger blad beter winterhard zijn bij ons.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Heb nu rood/paars, gewone groene en een kiwibes ach what's a few more!

En welke doet het het beste bij jou? Ik overweeg nog steeds een kiwi te nemen..dacht aan Jenny ivm winterhardheid, maar hoor zo vaak dat mensen die Jenny al jaren en jaren hebben..en geen vrucht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik raad Jenny echt af.

Het is 'n heel mooie plant, de topjes zijn roodgroen gekleurd, sierlijke krullen en mooi bladeren. Maar als je er ook van wil 'snoepen' zou ik écht een ander ras nemen. Mijn Jenny staat er nu al 8 a 9 jaar en het schiet niet op. Hij wordt elk jaar groter, ik snoei 'm telkens flink terug maar 't helpt niets. Geen vrucht, geen bloem.

Paarse kiwi's, trouwens? Iemand meer info hierover?

Geplaatst:

De rood/paarse heet Ken's red en heb ik gewoon bij een tuincentrum gekocht op aanraden van de in het wild lopende medewerker. Het blad en ranken zijn duidelijk afwijkend, glad en redelijk smalle bladeren met een rode gloed over de takken. Voor sierwaarde krijgt ie iig al een 9

Totdat ik hopelijk over een jaar of wat omkom in de vruchten raad ik nog niets aan, duidelijk gevalletje eerst zien dan geloven in mijn geval.

Geplaatst:

Ik ben benieuwd naar wie er dan wel een kiwi heeft die goed groeit,bloeit en vrucht geeft..en die de afgelopen winter goed heeft doorstaan. ik heb een mooi beschut plekje voor een kiwi..maar het kan hier ook goed (behoorlijk) vriezen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zou ff wachten tot de resultaten van de gele kiwi Sorelie zich aandienen bij Fruitlent, in Frankrijk, Italie doen ze het erg goed, nu Nederland nog

Het is tenminste een soortje welke hier tot rijpheid kan komen, want onze nazomers zijn net tekort voor al die andere rassen, die missen net dat laatste stukje zomerzon om lekker op smaak te komen ..verdomdes jammer

Geplaatst:

Even heel het topic wat opgeschoond, de berichten zijn hier terug te vinden:

Dit topic heet nu Gele kiwi's (rassen, tips en advies over gele kiwi)

Berichten over zaaien kiwi samengevoegd met: https://www.moestuinforum.nl/kiwi-zaaien-t3940.html

Kiwibes tijdelijk hier (was volgensmij ook al topic voor, kijk ik van de week na: https://www.moestuinforum.nl/kiwibes-t5892.html

Verzoek: vragen over kiwi jenny, specifieke kiwi teelt of advies vragen of vragen over andere kiwi's: nieuw of bestaand topic (met dat onderwerp, indien afwijkt nieuw topic aanmaken) zo houden we het per onderwerp een beetje centraal en kun je het straks ook makkelijker terug vinden

Mocht er iets niet kloppen of anders moeten hoor ik het graag.

Geplaatst:

Na ca10 jaar tevergeefs op vruchten van Jenny gewacht te hebben heb ik vorig najaar de combi Soleri (vrouw) met Belen (man) gezet (aangeschaft bij Fruitlent). De Soleri is zoals al eerder genoemd is een gele / vroege kiwi.

Na een moeizame start is het manneke goed door de winter gekomen maar het vrouwtje is op sterven na dood. De planten waren ingepakt met noppenfolie maar desondanks .....

Weet niet of de Soleri extra gevoelig is voor vorst .... Ik hoop nog steeds dat er nog een nieuw uitlopertje komt maar vrees met vreze.....

Groet, Bert

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb eergisteren een pakketje uit Frankrijk ontvangen: Soreli mannelijk en vrouwelijk. Was bijna 50 euro incl. verzenden,

maar dan heb ik wel meteen beide planten. Ze zijn best aardig aangekomen zo met de post, viel me niet tegen. Wel meteen

gesnoeid tot 1 takje, want ze hebben natuurlijk wel een klap gehad, en de aarde zat overal, behalve netjes in het potje. (Ze doen

wel netjes een zakje om de pot, dus de aarde en vocht blijft redelijk bij de wortels.

Ik ben benieuwd! Eigenlijk ben ik nog op zoek naar een kiwi Green light plant. Fruitlent weet nog niet of ze weer gaan inkopen. En anders

zal ik een stukje enten van de green light plant van mijn vader, die heeft ze afgelopen jaar wel van fruitlent gekocht.

Wordt vervolgd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...