Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook niet onmiddelijk een idee wat brekerszand is , hier in west-vlaanderen,belgie noemen we ons zand naar de herkomst.

bvb duinenzand , scheldezand , rijnzand . deze 3 staan in volgorde van fijn naar grof.

In duitsland moet je wel aan Rijnzand geraken zeker Is grof wit zand , uit zoet water dus niet te veel zout in.

Ik neem aan dat dat geschikt moet zijn.

Geplaatst:

Dan had ik het toch nog niet 100% goed begrepen..want ik heb de pitten meteen in een pot wit zand gedaan, en ergens in een vergeten hoekje in de tuin gezet. Kan ik ze nu beter nog in gewone tuinaarde stoppen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik de pitten nu eerst in een pot met aarde zet, voor ze straks met wit zand de koelkast ingaan, moet ik ze dan wel nu al kraken, of gewoon in zijn geheel erin stoppen en pas kraken als ze het witte zand ingaan...?

Geplaatst:

Je hoeft niet te kraken, tenminste ik doe dat niet en daarom duurt het ook zo lang tot ze uitzichzelf splijten en je de kiem tevoorschijn ziet komen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Zou het proces dan niet sneller gaan als je hem wél kraakt?

Of forceer je dan voortijdig iets en is dat niet goed voor de pit?

Iemand ervaringen...?

Geplaatst:

Vorige week die platte perziken gekocht, en die zijn toch lekker.

Heb alleen vergeten te kijken welk soort het is,

hopelijk hebben ze ze nog bij c1000, kan ik mooi even kijken

Alleen is de pit wel erg klein.

Ik ga ook proberen om hem te zaaien, met de tips van hier gaat dat vast lukken.

Geplaatst:

Greetje ,

een kleintje kan ook krachtig uit de hoek komen

Don't worry , die pitten zijn altijd klein , maar zaaien blijkt toch goed te lukken. Denk dat ik me er ook eens ga aan wagen.

Geplaatst:

We hebben er vandaag 2 gegeten, ze zijn echt heerlijk, maar helaas wel geel. Naja, we hebben een veldje waar ze kunnen groeien en als ze geen goeie vruchten gaan geven dan komen er weer nieuwe zaailingen

Ik heb de zaden ongekraakt in een potje met potgrond gedaan en in de schuur gezet.

Geplaatst:

Vandaag in de supermarkt witvlezige platte perziken gekocht Ook meteen gewone perziken, nectarines en abrikozen. Werkt abrikoos zaaien op de zelfde manier?

En bij de platte perziken staat paraquyo , is dit het soort?

Geplaatst:

Ja de abrikoos lukte bij mij als eerste steenpit, en op Persica zijn manier.

(ondertussen platte nectarine gescoort) iets minder lekker maar nog steeds lekker.

paraquyo slaat volgens mij op type perzik de platte dus worden zo aangeduid, geen rasnaam.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst: (aangepast)

vandaag een lading meegebracht van de ALDI.

Paraguayo staat op de verpakking , maar dat is idd enkel de productnaam.

Op de grote kisten (kartonnen dozen) waar de bakjes in staan , daar staat wel altijd de varieteit op. Deze die ik vandaag kocht zijn "Flat Pretty" , de beste die ik tot nu toe at. Deze ga ik zeker zaaien.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik doe het zaaien nu dus zo:

De pitten in een potje met potgrond doen en in de schuur neerzetten, in oktober ze eruit halen en de pitten kraken en dan het binnenste pitje op een bakje met zand in de koelkast zetten tot februari. Zo doe ik het toch goed?

Geplaatst:

Ik dacht dat ik het zelf (na de hele topics te hebben doorgeplozen) duidelijk op een rijtje had maar nu komen jullie allemaal weer met andere volgordes qua grond en kraken etc... Ben ik wéér de kluts kwijt...

Geloof dat we een genummerd stappenplan nodig hebben...

Een voorjaars-zaaiplan en een najaars-zaaiplan bijvoorbeeld...

Geplaatst:

Volgens mij in ieder geval ongekraakte pitten nu in het zand..(zo uit de mond in de grond), dat kraken is pas nodig als de pitten te droog zijn geworden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Idd zo heb ik het ook beschreven, zaden (pitten) nog in de bast welke erg droog zijn geworden kun je wel het beste kraken, het werkelijke zaad ziet er dan ook erg verschrompeld uit, dit moet je eerst gedurende enkele dagen laten wellen in water, het zal dan afhankelijk van zijn vitaliteit weer naar origenele vorm terugkeren. Het is nooit voorspelbaar of dit nog kiemkrachtig is of niet, sommigen zullen na een koudebehandeling wel gaan kiemen anderen weer niet. Dit is dus niet de beste optie! want deze pitten zijn gevoelig voor schimmels.

Het is beter om een beetje het natuurlijke verloop te volgen, zoals het in de natuur ook gaat.

Rijpe vrucht valt van de boom, vrucht wordt gegeten of verrot, met wat geluk blijven er zaden over, deze rijpen nog verder na en bereiden zich voor om tot een rustperiode over te gaan deze drogen niet uit, wanneer er voldoende koude uren (4 tot 7 gr C) dit hoeft geen vrieskou te zijn! 400 a 500 uren overheen zijn gegaan zal het zaad uit zijn winterslaap ontwaken, dat kan dus al zelfs in de koelkast bij 4 a 5 gr het geval zijn, het zaad zal zwellen en door deze uitzettende kracht gaat de bast uit elkaar, gelijktijdig verschijnt hierna de penwortel en de jonge scheut, het is dan de hoogste tijd om dit voorzichtig te verplanten.

Geplaatst:

ik wil ook aan dit experiment deel nemen, en heb 4 pitten vanUFO 4+ in een bakje met potgrond en een dekseltje er op in huis gezet. Alles gelezen wat Persica en anderen er over vertelde maar , doosje met pit eerst in de schuur, of buiten in een rustig hoekje tot de tijd is het in de koelkast te zetten.

Maar schuur, de ene is koel de andere, bv van hout, dus warmer.

WAT IS DE BESTE TEMPERATUUR OM DE POT MET PIT NA TE LATEN RIJPEN?

vr groet Wilma

• 4 weeks later...
Geplaatst:

nog even de Perzik zaaimethode

Na alle uiteenzettingen zit ik met de vraag

waar zet je de uitgelopen en opgepotte zaailing neer, bij gebrek aan een verwarmde kas

Maart is te koud om zomaar buiten te zetten

onverwarmde kas of plat glas

koele kamer ?

Warme kamer?

meerdere keuzes maar wat is de juiste om een mooi resultaat te krijgen

gr Wilma2

Geplaatst:

De pitten zullen pas na de koudeperiode (winter) uitlopen, je hoeft toch geen verwarmde kas te gebruiken ? Of heb jij soms nu al uitgelopen perzikpitten?

Volg gewoon de natuur, stel,... een rijpe perzik valt van de boom, de pitten die nu uit de vruchten vallen zullen narijpen en in rust gaan, in de winter liefst onder een dun laagje aarde in diepe winterrust gaan, en pas in de winter uitlopen,...

Geplaatst:

Erg interessant, toevallig vandaag perzikken gekocht. Wil eigenlijk alle pitten proberen op te kweken en hopen dat 1 boompje het overleefd.

Overigens komen de perzikken uit Spanje en ik woon in Zweden, maakt dat veel uit? Qua klimaat (vooral temperatuur dus). Kan een perzik boom in een pot? of zijn ze goed winterhard?

Ik ga nog eens alles goed door lezen en deze week goed perzikken eten, haha.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...