Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Echte buiten tomaten, bestand tegen deze temperaturen


Helly

Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik word lichtelijk gestoord als ik met deze buiten temperaturen (en zonder kas) nog steeds met die iele tomatenplanten loop te leuren. Bovendien is t voor de planten ook niet fijn als t zo hard waait. Daar gaan ze nogal gauw van omwaaien, en dan knakken ze door

Nu is mijn vraag, bestaan er ook tomaten planten die wat beter bestand zijn tegen dit soort weersomstandigheden, die wat steviger groeien met dit weer. Of moet ik de grote soorten maar aan mij voorbij laten gaan en me storten op de kleinere soorten die niet zo hoog groeien en weinig steun nodig hebben?

Of tomatenplanten kopen die al groot en sterk zijn wil ik nog iets kunnen oogsten?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hadden we vorig jaar om deze tijd extreem warme temperaturen.

Het koude voorjaar is van tijdelijke aard en komt eens in de zoveel jaar voor. Houdt moed, we zijn er bijna

 

Volgens mij zijn er geen speciale soorten tegen lage temperaturen, maar ik kan me vergissen.

Door de kou wordt de oogst gewoon uitgesteld naar een latere periode. Het kan zelfs zo zijn dat, zodra de temperaatuur omhoog gaat de groei in een stroomversnelling komt omdat de potentie nu eenmaal in de plant zit.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is handig, die noppenfolie-bak. Ik denk dat dat m maar wordt volgend jaar. Kunnen we alvast gaan uitkijken naar een grote rol noppenfolie en een paar staken. Zal toch niet al te duur worden.

Thanx voor de link!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker waar. De belasting door de wind, uv-stralen, frisse lucht en de vollegrond doen wonderen en maken dat je plant sterk wordt. Maar tomaten moet je eigenlijk altijd aan een stok aanbinden, het risico is te groot dat ze knakken of omwaaien, hoe sterk je plant ook is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helly, tomaten zijn van oorsprong subtropische planten (en zelfs jarenlange modificatie door kwekers en telers kan weinig aan die afkomst veranderen). Een dergelijke plant proberen te telen in omgevingen die de tomaat niet als natuurlijk ervaart (in ieder geval alles boven de evenaar) vraagt wat aanpassingen. Aanpassingen in de zin van allerhande hulpmiddelen bij de groei (varierend van warm opkweken, mest, beschermingstunnels etc) of aanpassingen in de zin van relativeren van de opbrengst (less is more!). Beide aanpassingen zullen frustraties opleveren, maar die frustraties zul je altijd houden wanneer je uitheemse planten probeert te kweken.

 

Tomaten zijn eenvoudige planten om zelf te telen, maar als externe omstandigheden niet meezitten, komt hun ware (oorspronkelijke) aard naar boven. Als ze niet al opgegroeid zijn in de barre omstandigheden dan zullen ze ook de minste weerstand tijdens de verdere ontwikkeling niet kunnen weerstaan. Als derde optie - na bovenstaande twee - zou ik zelf opperen voor het opkweken van tomaten zonder al teveel verwennerij. Des te beter zijn ze opgewassen tegen latere narigheid. Maar helemaal zorgeloos zal een tomatenkweek wel niet zijn als je je niet kunt neerleggen bij het feit dat je met uitheemse planten te maken hebt.

 

Een heel andere keus is natuurlijk om de frustraties volledig uit te bannen en de tomatenkweek over te laten aan anderen. Gewoon kopen bij de groenteboer of nieuwe vrienden maken - die na weken van frustratie toch hun oogst met je willen delen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ida Gold schijnt een zorgeloze tomaat te zijn, niet dieven, niet aanbinden en ziektebestendig... en vroeg... ik heb ze dit jaar voor t eerst, dus nog geen ervaringen mee... het is wel de reden dat ik zaad had gekocht bij de nieuwe tuin, maar het is vrij algemeen verkrijgbaar...

 

btw, het is niet erg goedkoop maar je kunt ook plantjes kopen bij de Aveve voor 1,29 oid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hamson van Lisa, de Ace 55, Ida Gold, Kimberley, en vooral ook de Window Box Roma is uitermate geschikt voor buitenteelt.

 

Is dat wat de leverancier zegt of weet je dit uit jarenlange eigen ervaring? Informatie van leveranciers zegt mij nooit zoveel, die mensen willen namelijk ook gewoon geld verdienen en zullen je echt niet vertellen dat er buiten hun zaad ook nog andere dingen meespelen in het succes van de plant.

 

Ik zeg het nog maar een keer: je moet sterke planten kweken en er dan het beste van hopen. Keuze voor het een of andere ras maakt niet dat je tomaten oogst volgend jaar wel succesvol is.

 

Ik heb bijvoorbeeld geen van bovenstaande rassen in de tuin (vollegrond buitenteelt) en wij hebben afgelopen week wel nachtvorst gehad. Een deel heeft schade van de vorst (daarover later meer in mijn seizoentopic) maar een deel ook helemaal niet. Ik vermoed dat de standplaats daar ook mee te maken heeft maar helemaal zeker weet je het nooit.

 

@Helly, je kunt je nog door tig andere mensen rassen en soorten laten adviseren. Maar garantie voor succes krijg je daarmee niet. Zelf blijven proberen en uitvinden. Volgend jaar bijvoorbeeld ook een deel buiten zaaien, al dan niet onder een tunneltje of in een koude kas, en het verschil met je iele plantjes zelf opmerken. Gaat het beter of juist niet. En de frustraties en teleurstelling accepteren, evenals de vreugde als het wel lukt

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hamson van Lisa, de Ace 55, Ida Gold, Kimberley, en vooral ook de Window Box Roma is uitermate geschikt voor buitenteelt.

 

Dit staat ook bij de minibesjes e.d. die ik van Vreeken's heb maar of ze idd. ziekte vrij blijven weet ik niet. Hazelnoot, ABC en World's Smallest...

 

Ik schrijf dat ik het bij de laatste NIET weet, dat de leverancier dat beweerd

 

De eerdere rassen hebben zich bij ervaren tomatenkwekers meermaals bewezen dat ze goed tegen ons wisselende weer kunnen, beter bestand tegen regen etc. etc.

 

Ik zeg het nog maar een keer: je moet sterke planten kweken en er dan het beste van hopen. Keuze voor het een of andere ras maakt niet dat je tomaten oogst volgend jaar wel succesvol is.

Maar het scheelt wel dat je rassen neemt die beter geschikt zijn voor ons klimaat. Zeker de vroege rassen maken een goede kans.

Een heel laat ras in buitenteelt gaat in principe gewoon niet werken.

Of we moeten ineens een geweldige lange zomer krijgen

 

Het weer heb je niet in de hand, maar wel de keuze om de kans op (een goede) oogst te vergroten door een geschikt ras te nemen.

Dan zijn er meerdere dingen die fout kunnen gaan maar dat geldt voor alles in het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer dit jaar ook een selectie tomatenplanten laten groeien op vroegheid etc. (vorig jaar is geen vergelijking vanwege watervloed)

Heb via Diana's website tomaatjes geselecteerd op VROEG en BUITEN etc...

Tot nu toe ziet vooral de Andrina er erg compact en stevig uit. Duidelijk pot/balkon/mm plantje.

De rest is ietwat iel... maar dat ligt vooral aan het feit dat ik niet genoeg heb overgepot. (ruimtegebrek...)

Maar.... plantjes moeten bij mij sterk zijn, heb nix aan zwakke plantjes, die overleven niet bij mij... geen plaats voor "intensive care" treatment.

Maar groeiwijze van de verschillende tomatenplantjes is beduidend anders... bv:

De IdaGold groeit hier niet echt compact, wel met heel erg andere blaadjes als de andere tomaten. World smallest.... groeit heel graag omhoog en wil de wereld veroveren....

 

Na dit jaar kan ik waarschijnlijk wat meer vertellen over welke t-plantjes het bij mij wel of niet goed hebben gedaan in de grote boze buitenwereld... (wel voorzien van regenkapje...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik een leuke soort vind tot nu toe zonder problemen:

Micro tomaat "Florida Petitte" (gekocht bij de NieuweTuin.be)

 

Micro tomaat slaat op het formaat van het plantje: Maximaal 20cm hoog dacht ik.

Ik zat namelijk met het idee: Ik heb een koude bak.. Leuk, maar wat doe je daar nou mee in de zomer? Niks!

Aardbeien wou ik niet extra.. Sla zou mislukken en meloen vond ik te weing opbrengst hebben als ik kijk naar hoeveel ruimte ik totaal heb.. Dus kwam ik uit op dat micro-tomaatje.

 

Gewoon ideaal omdat het dus een klein plantje is: waait sowieso niet stuk, maar je kan het dus simpeler beschut neer zetten.

Ik heb vandaag nog in een plantje 35 knopjes geteld. Dat plantje is 18cm hoog en 10cm breed.

Als je dan even kijkt hoeveel er op 1m² kunnen.. Dan ben ik zéér benieuwd hoeveel cherry tomaatjes ik ga oogsten uit die koude bak, tot nu toe is het project tenminste succesvol. De eerste staat te bloeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...