Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kas verplaatsen

Eeff

Recommended Posts

Hoi! Momenteel heb ik mijn kas met polycarbonaat platen en een aluminium frame op een volkstuin staan. Ik zit eraan te denken om deze te verplaatsen naar mijn achtertuin. Echter heb ik op allerlei manieren de kas verstevigd: vastgekit, platen bevestigd met waslijn, extra strips op het frame en vastgebout op de platen, etc. Heeft iemand er ervaring mee of en hoe ik deze kas het beste kan verplaatsen, en/of dat überhaupt kan?

Alles wat er extra op gezet is zal er af te halen zijn, maar loshalen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Zonder direct zicht, of een foto, zullen weinig mensen je direct kunnen helpen.

Als je eerst alles wat aan verstevigingen er op zit er af haalt, maak je een hoop meer overzicht. Dan is het een kwestie van de originele constructie van de kas begrijpen, hoe is het in elkaar gezet, waarmee bevestigd. Wat grijpt in wat..

Heb je hem zelf gemonteerd? Heb je er een merk/type van, of een boekje. Dat kan al een hoop schelen.

DIY loshalen kan ook.

Popnagels kunnen worden uitgeboord, bouten en moeren zijn ook los te halen als ze vastgeroest zijn. Het juiste gereedschap maakt het verschil. 

De kas is daar ooit ook gekomen, en hoogstwaarschijnlijk zonder Chinook helicopter die hem op zijn plaats tilde.

Als je in het midden van het land woont (liefst binnen 30km van Amersfoort) kom ik desnoods even op de snorfiets langs om vrijwillig te helpen kijken/ sleutelen. Verder gaat dat aanbod helaas niet lukken.

• Like 1

• 3 weeks later...

De extra materialen weer losschroeven, -knippen, -snijden, -trekken. Verder helemaal demonteren, verplaatsen en weer opbouwen.

Misschien is het wel goed voor de kas, als je die secuur opzet, hoeft er misschien wel geen versteviging gemaakt worden.

Let op uitzetten en krimpen van de platen, de kunst is ze zo te plaatsen dat ze de ruimte hebben, maar niet teveel.

Het is nu zomer, in de winterkou zijn ze al gauw een ½ a 1 cm smaller, afhankelijk van het oppervlak.

Succes.