merelvh Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 Hallo allemaal, Wat gaaf om te zien wat jullie allemaal doen! Mijn partner is binnenkort jarig en wil heel graag een moestuin beginnen. Nou zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat ik precies moet gaan kopen. Een kweekkas (maar hoe groot moet deze zijn?) en een moestuinbak? En natuurlijk dan allerlei kleine dingen nog.. We hebben gewoon de ruimte in de tuin. Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen! Alvast bedankt, groetjes! Merel 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 @merelvh Welkom op t forum Is misschien handig als je wat meer info geeft: hoe groot is de tuin, wat wil je zaaien / telen etc Quote
merelvh Geplaatst: 17 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2024 Tuin is 8x12 ongeveer. We hebben plek voor de moestuinbak van ongeveer 2.40 bij een meter. En plek voor eventuele kweekkas is 2-3 meter. Budget denk ik zo’n 300 euro. Om mee te beginnen en kunnen we later alles nog uitbreiden natuurlijk. Ik heb er zelf helemaal geen verstand van haha. Mijn partner wil groentes kweken en kruiden. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 Ligging van de tuin lijkt me ook vrij belangrijk. Ik zou zelf gewoon eerst gewoon goed informeren, samen. Want jij wilt een kado geven en je partner wil moestuinieren. Je kunt wel gelijk allerlei spullen aanschaffen, maar dat maakt nog geen moestuin. Dus een goed basisboek en wat lezen op het web. En de tijd van het moestuinjaar is aflopend. Dus er valt best nog wat te planten en zaaien, maar dat is ook heel erg ijs en weder dienende. Wat voor beginnende tuiniers niet altijd bemoedigend is. Tijd zat om volgend jaar te beginnen. 1 Quote
Vinky Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 Hoi @merelvh, welkom hier. Als je niet weet wat je moet kopen, zou ik uitgaan van wat jullie heel graag uit de tuin zouden willen eten. Wat vind je lekker? Verdiep je in die groenten, kruiden en eventueel fruitsoorten, en bepaal dan wat je daarvoor nodig hebt. Misschien blijkt dan dat je helemaal geen kas of een moestuinbak nodig hebt, maar een bundel bonenstokken, een klimrek voor een komkommer, of insectengaas voor koolplanten (ik noem maar wat). Er lukt zo enorm veel in de vollegrond, zonder kas of bak. En maak een plattegrondje van je toekomstige moestuin. Dan wordt al veel duidelijk. Verder zou ik rekening houden met de kwaliteit van je grond. Moet daar mest bij? Ga je werken met compost? Misschien zijn zaken als een spitvork, een kruiwagen of een compostbak handig, als je die nog niet hebt. Probeer andersom te denken: niet in de eerste plaats aan de vorm van je moestuin (kas, bak) maar aan de inhoud (iets lekkers). Dan is het ook makkelijker om hier gericht vragen te stellen. Hopelijk gaan jullie nog heel veel verjaardagen vieren, en dan kun je, als jullie wat ervaring hebben opgedaan, alsnog denken aan bijvoorbeeld een kas. Succes! 2 Quote
marcelru Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 Ik zou met de basale dingen beginnen: Een schoffel (onkruid groeit net zo hard als alles wat je zaait of plant), een schop, een hark, een gieter, dat soort zaken. 2 Quote
loes Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 (aangepast) Zoveel mensen zoveel wensen. Voor een moestuinbak van 2.40 bij 1 meter zou ik dan weer niet gaan voor groot gereedschap. Dat heb ik destijds wel gedaan maar ik gebruik enkel handgereedschap. Het is lastig om je advies te geven zonder info over de tuin (een foto zou helpen) en hoe je partner graag wil tuinieren. Er zijn zoveel manieren: traditioneel, "makkelijke moestuin", permacultuur, enzovoort, enzovoort maar de basis is allemaal goede grond en zaden van je favoriete groente & fruit. Ik ben het wel eens met mijn voorgangers dat je het idee van de kweekkast beter kan bewaren voor later. Dat neemt nogal een hap uit je budget en volgend jaar is er weer een verjaardag. 26 augustus 2024 aangepast door loes 1 Quote
Wortel Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Een leuke zaaiagenda en grond-testsettje of wat gereedschap om mee te beginnen? Quote
henkg Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 1,5 X 2 meter plus 2 x 3 meter is niet echt veel. Eerst maar eens gaan plannen wát erin zou moeten / kunnen. Nog maar even wachten met tegels wippen. Daarnaast zijn bouwemmers en speciekuipen (die rechthoekige) ook een extra optie. Voor b.v. pepers, struiktomaten, en meer. Veel kruiden kunnen ook in XL bloembakken, aan de schutting. Cadeau voor nu: een goed boek. B.v. de groente- en fruitencyclopedie (ISBN 9789043933070, druk maart 2024, € 65,-). En misschien daarbij: twee bouwemmers, zak 40 L potgrond, en een paar knoflookbollen, die kunnen eind oktober de grond (emmer) in. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
merelvh Geplaatst: 20 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2024 Bedankt voor jullie reacties! Ik had geen idee en staarde me een beetje blind op dus de attributen. Dan ga ik het anders aanpakken en kunnen we volgend jaar verder kijken. Nogmaals bedankt! 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.