woldistel Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 1 uur geleden, Patrijs zei: Op 18 oktober onder de super volle maan die er nu is. Ben je 's avond aan het planten? Quote
Patrijs Geplaatst: 18 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2024 De laatste zestig wel, van half zes tot half zeven. 🤭 🌕 Het was ook zo'n mooie rustige en warme avond. 2 Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Hihi, vond ik ook toen ik naar huis fietste vanaf werk. Helaas weer geen komeet in het westen want teveel bewolking, hele week al 😠 3 Quote
Arja Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Mijn pootgoed is gearriveerd, Messidor bio van Natural bulbs. Kwaliteit ziet er redelijk uit. Ik ga ze vandaag poten, het is inmiddels droog, de komende periode zou er niet heel veel neerslag moeten vallen. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Morado, Ophio, Uzbek turban en Estonia zitten in de grond 😀 Volgend weekend hopelijk Transylvanian, naamloze bio van de AH, German stiffneck en Olifant poten. 2 Quote
Nasuada Geplaatst: 26 oktober 2024 Geplaatst: 26 oktober 2024 De knoflook knalt de grond uit. zit er net in😄 7 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Lia56 Geplaatst: 26 oktober 2024 Geplaatst: 26 oktober 2024 Hier ook al... hoop dat t goed blijft gaan als er straks ( over een hele tijd) vorst komt. Afdekken dan? Quote
woldistel Geplaatst: 26 oktober 2024 Geplaatst: 26 oktober 2024 31 minuten geleden, Lia56 zei: Afdekken dan? Niet nodig. Hartstikke winterhard in Nederland. Hoogstens wordt het loof wat slordig qua uiterlijk. 2 1 Quote
Rookie Geplaatst: 26 oktober 2024 Geplaatst: 26 oktober 2024 Ik heb net de bak leeg geoogst, waar de knoflook in komt. Vandaag of morgen gaat dat gebeuren. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 oktober 2024 Geplaatst: 27 oktober 2024 Ik bestel in Duitsland en daar was genoeg. Ik heb een deel bij Samenhaus besteld en die had ik binnen 3 dagen in huis. Nu heb ik bij Gaertner Poetschke nog knoflook, sjalot en rode ui besteld en daar wacht ik al een week op. Dat heb ik gedaan omdat ik ook een ander soort wou proberen. Die van vorig jaar (Messidrome van de MM) vond ik erg moeilijk om te pellen. Hoewel ik nu ook Messidrome en Germidour bij Samenhaus besteld heb (misschien andere en wou ik proberen). Bij Gaertner Poetschke heb ik de Spring (Spaanse paarse) besteld. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 27 oktober 2024 Geplaatst: 27 oktober 2024 Zojuist de knoflook geplant. Niet zoveel als vorig jaar, 27 tenen, 19 Messidor en 8 Morado. Meer konden er niet in de bak en meer heb ik ook niet nodig. Ik weet niet hoe het komt, maar mijn knoflook deed het afgelopen jaar prima en de oogst was navenant. Maar ik weet, dat dat bij anderen wel anders was... De bollen en tenen, die ik had besteld waren kleiner en slechter van kwaliteit dan mijn eigen knoflook. Gelukkig had ik wat veel besteld, zodat ik nog kon kiezen, maar de Messidor was gewoon treurig. Veel heel kleine teentjes met plekjes en rot. Hopelijk wordt het komende seizoen beter. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2024 Geplaatst: 27 oktober 2024 @Rookie ik snap je niet helemaal. Heb je niet jouw eigen bollen geplant, maar nieuwe gekocht om te planten? Hier moet ik de grond nog geschikt maken, dat zal komende week hopelijk gebeuren. Dan vast half november erin. Moet nog uitzoeken hoeveel, maar dat zal afhangen van hoeveel ruimte ik heb. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 27 oktober 2024 Geplaatst: 27 oktober 2024 Ja, dat klopt, ik wilde de mooiste er uit zoeken. Maar dat waren dus eigenlijk die van mij. Maar goed, ik heb daar niet zo veel ervaring mee, maar al doende leert men. Ik wil alleen graag weten, wat ik kennelijk goed gedaan heb afgelopen seizoen, zodat ik dat kan herhalen. Misschien is het de de verhoogde bak, met goede afwatering. Ze staan nu weer in een verhoogde bak, op een andere plek. Wel wat voeding bijgegeven, een klein beetje, om de winter door te komen. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2024 Geplaatst: 27 oktober 2024 @RookieDat is van zo veel factoren afhankelijk. Zelfs als je het dit seizoen exact hetzelfde doet, kan het resultaat totaal anders zijn, want het weer, ziektedruk etc zijn elk jaar weer anders. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Gitta Geplaatst: 29 oktober 2024 Geplaatst: 29 oktober 2024 @Rookieik had afgelopen jaar ook een goed knoflook jaar blijkbaar. Was de eerste keer dat ik knoflook had. Mijn eigen knoflook is beter dan de knoflook die ik besteld had om te poten. Ik heb de beste en grootste van de bestelde bollen gebruikt, dat was maar 1 bol van de 5. De rest van mijn eigen bollen gebruikt. Ik heb het nu maar een soort van geruild. Ik heb 25 tenen in totaal gepoot. Dat is prima. Meer kan ik niet kwijt. Ik ben benieuwd hoe het dit keer gaat. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 29 oktober 2024 Geplaatst: 29 oktober 2024 O, jij ook? Ik vind dat wel grappig eigenlijk, hoewel helemaal niet leuk voor de commerciële telers. Die moeten er van leven. Maar ik heb de dikste uitgezocht van de tenen, die ik besteld had en aangevuld met mijn eigen gekweekte teentjes. Ik ga het wel zien dit jaar. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 oktober 2024 Geplaatst: 29 oktober 2024 8 uren geleden, Gitta zei: Ik heb 25 tenen in totaal gepoot Het wordt voor mij spannend dan. Ik heb totaal 52 tenen, in de ene speciebak 25 en in de ander 27 stuks. En binnenkort komt er dan nog een partij bij. Met mijn uien hetzelfde. 25 en 27 stuks. Dat zijn gemixte uitjes. En ik heb nog een partij rode ui en wintersjalotten besteld, maar het duurt erg lang voordat ik ze nu binnenkrijg. Dus di komen er pas half november in denk ik. Ik gebruik elke dag wel ui en zeker 3 of 4 tenen knoflook. Wij kopen altijd van die speciale, die zijn lekker zacht, makkelijk te pellen, maar wel duur. Ik weet niet of ik die in de grond kan stoppen, want zijn hele bolletjes en geen losse tenen. Zie foto. Dat is de lekkerste knoflook ooit. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 29 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2024 (aangepast) Zoek even op: solo knoflook voor ervaring met deze bollen. Voorbeeld: 29 oktober 2024 aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 @Petrasmoestuinik heb geen ervaring met de bollen zonder tenen. Zal eens kijken of ik ze hier in Nederland kan vinden en eens proberen in de maaltijd. Als ik meer ruimte zou hebben, dan zou ik ook meer knoflook en uien poten. Ik doe nu wat ik kan, daarna moeten we weer in de winkel kopen. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 (aangepast) 2 uren geleden, Gitta zei: bollen zonder tenen Ik las in een discussie van 2004 en verder (dus erg oud) dat ze solo knoflook heten. Ik heb net gekeken en dat klopt, zijn Chinese en ik denk niet dat ik die kan poten. Ik heb ook de conclusie niet gelezen van de personen die het zouden proberen, of ik heb nog niet ver genoeg gekeken. Er staat zo veel op! Bij mij zitten er vaak 15 - 18 knolletjes in en ik koop ze inderdaad bij de Edeka of de Aldi. 31 oktober 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Arja Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Waarom zou je ze niet kunnen poten? Vraag ik me ineens af. Toen ik ze nog in de winkel kocht (pre-moestuin) liepen ze ook wel eens uit als ze in de keuken lagen. Dus dat kunnen ze in ieder geval. Die solo's vind ik altijd erg lekker, en het is minder schoonmaakwerk dan tenen. Als ik mijn eigen knoflook oogst, ben ik altijd blij als ee een paar solo's tussen zitten. Maar meestal is alles al gesplitst. Ultiem geluk is trouwens een olifantenknoflooksolo. 😋 2 Quote
woldistel Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Maar olifantknoflook is dan stiekem weer een prei en geen knoflook 😁 Ben het verder helemaal met je eens, heerlijk! @Petrasmoestuin Ik heb ook wel eens knoflook solo's gehad en ze zijn niets anders dan een knoflookbol die om wat voor reden zich niet opsplitst in afzonderlijke teentjes. Dat kan aan de omgeving liggen of klimaat, maar ook aan het groeistadium. Uit broedbolletjes bijvoorbeeld krijg je zelden binnen één jaar een bol die zich splitst in tenen. En dan zal er misschien ook nog wat verschil zitten in allerlei variëteiten. In ieder geval hebben de telers uit Yunnan een goed produkt op de markt gezet. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 7 uren geleden, Arja zei: liepen ze ook wel eens uit Ik heb nog nooit gezien dat ze uitliepen en ik koop ze al 3 jaar zolang ik in Duitsland woon. Wel dat ze verrot waren. @Arja Een olifantknoflook solo waar kan ik die bestellen? Ik ga namelijk de volgende partij in de groentebakken zetten, b.v. bij wortel en dan om en om. De wortel komt uiteraard veel later ertussen. @woldistel ik ga eens kijken naar Olifantenknoflook, nu je zegt dat het eigenlijk een prei is. Quote
Arja Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Van olifantenknoflook zijn alleen tenen te koop als pootgoed. Solo bollen zul je niet vinden. Even googlen welke leveranciers nog OK pootgoed op voorraad hebben. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 4 minuten geleden, Arja zei: OK pootgoed Ja ik heb het gezien, maar ik bedenk mij dat het misschien geen gepaste knoflook voor mij is. Ik wil de smaak van knoflook, als ik preismaak wil, dan bestel ik wel pre prei en ik kan ze wel bestellen in Duitsland, alleen bij Ebay en Amazon, maar 1, dat wordt te duur met vz om ze alleen maar te proberen. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.