Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2024-2025

Patrijs

Recommended Posts

Het nieuwe pootgoed is geselecteerd uit de oogst van deze zomer.

Straks, als het wat minder warm is ga ik het bed voorbereiden met wat voeding en dan kan het nog een keer of twee geschoffeld worden voor het poten.

Ik heb al een bedje uitgezet op mijn nu lege aardappelveldje, naast een rij asperges die nu nog hoog staan maar straks weer afsterven.

20240822_144314.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 3

@Gittadoe maar rustig aan hoor, (bijna) niemand doet dat voor 10-10. Zelf doe ik het pas in november. Moet nog wel een leuk plekje zoeken, dat wordt steeds schaarser bij mij.

Zelf heb ik nog geen pootgoed geselecteerd. Ga wel verder met ongeveer 10 rassen, van de ongeveer 20. De rassen die ik wil behouden heb ik al gescheiden gehouden van de rest.

• Like 3

Mijn knofloken zijn ook besteld, bij van der Wal. Waaronder een soort vrij nieuw ras, ben benieuwd.

Afgelopen teelt had toch last van nattigheid, vroegtijdig uitlopen en oplosssen van de vellen. Ik denk 30% was er niet best aan toe, ondanks ruggen. en veel roest.

Zijn er mensen hier die ook spuitzwavel gebruiken tegen de roest en schimmels? Dat schijnt een goede en vriendelijke oplossing te zijn, ik wil het misschien gaan toepassen omdat ik altijd last van roest krijg, waarschijnlijk door dat er rondom mijn tuin overal kweekgras zit waar je het nu ook ziet.

Onkruidmanager 1.0

Ik had vorig jaar Messidor en een spiraalknoflook Morado.

Ik doe dit jaar alleen maar softneck knoflook.

Misschien nog een olifanten knof, maar daar ben ik nog niet uit.

Ik heb vorig jaar mijn knoflook pas eind oktober gezaaid, en dat zal dit jaar niet veel anders zijn.

Eerst moeten alle pepers en paprika's klaar zijn.

• Like 1

Dit seizoen wegens omstandigheden de look pas in de grond gestoken op 26 maart. Dus niks gedaan vorig jaar in oktober. Het pootgoed werd gekozen uit wat overbleef van de vorige oogst nadat 'de keuken' zich daar dus al 6 maanden ging in gerieven. Het waren dus niet zeker niet grootste tenen die in de grond gingen. En toch is het een correcte oogst geworden. De oogst was wel een paar weken later dan andere jaren, maar dat schrijf ik ook voor een stuk toe aan het regenweer.

Ik ga hetzelfde herhalen en ze pas begin maart in de grond steken.

Op 18 maart gingen ook 25 olifantenknoflooktenen in de grond. De oogst is een verdrievoudiging in volume, aantallen heb ik niet geteld, heel veel kleintjes er bij gekomen. Ik denk dat ik die kleintjes in potjes ga steken tot in pakweg maart. De grote tenen zullen de komende weken de grond in gaan.

• Like 1

haja, vergeten vertellen dat ik ook wat Chinese look kocht in de Aziatische supermarkt. "Normal White Garlic"staat er op geschreven 😁.  Misschien plant ik daarvan ook de helft nu in oktober en de andere helft in maart.

Edited by Swa
  • Like 1

Ik heb ze eruit gehaald en ga voor de zekerheid biologische halen. 

update: een dag later...

ik heb biologische gehaald. eerst bij de Plus gekeken maar daar stond geen naamsoort op het etiket.. bij de Aldi daarna... hadden ze helemaal geen biologische en bij de Lidl heb ik een biologische witte soort gevonden waar wel een naamsoort bij stond: Spring Blanco. Deze dus maar genomen. Heb een netje met 1 zeer grote knoflook gescoord met dikke stukken erin (kom even niet op het juiste woord) 🤨 Heb er 8 gepoot, ieder in een apart potje en ze een mooi plekje gegeven waar ze de komende maanden prima staan. 

een week later..

woow de knoflookplant komt al uit de grond...als het maar niet te snel gaat?!

Edited by Gallox

• 3 weeks later...

Waar hebben jullie dit jaar de knoflook besteld ? Het lijkt wel of het op geen 1 "normale" website (lees geen TEMU en Bol) te krijgen is... De tuinen van Weldadigheid heeft niets, alleen van der Wal heeft nog iets te bieden maar dat zijn ook niet echt veel soorten....

Ik wil me 3e knoflookseizoen starten maar heb het idee dat voorgaande jaren veel meer keuze (in ieder geval met aanbieders) was ?

• Like 2

Ik herplant meestal van eigen kweek.

Voor nieuwe soorten ga ik meestal naar de Tuinen van Weldadigheid, maar die hadden zo'n slechte oogst dit jaar dat ze de knoflookdag zelfs af moesten zeggen. Mijn bollen zijn veelal ook klein gebleven, dus de grootste per soort gaan de grond weer in. 

• Like 2

Ik heb ze bij van der Wal besteld.

Ik wil de Messidor en die hadden ze.

Verder heb ik nog een paar bollen biologische knoflook uit de supermarkt, dat ging vorig jaar ook best goed.

Het was gewoon een slecht knoflookjaar, dus bij alle aanbieders zullen de voorraden wel minder groot zijn.

Ik ga ook nog even kijken, wat ik zelf nog heb van afgelopen jaar.

Edited by Rookie
  • Like 2

Ik wil er komende zaterdag wat kopen op de najaarsmarkt van Velt in Zwolle. Hopen dat een van de handelaars knoflook mee heeft. En anders wordt het Ekoplaza. Mijn eigen tenen (ha) van afgelopen jaar vind ik veel te klein.

• Like 3

Ik ga ze ook in de grond zetten als het wat kouder is (las dat afgeraden werd het te doen als het nog te warm is) 

Maar nu mijn vraag; 
Ik roteer natuurlijk met mijn planten, na welke groente/plant kan ik het beste knoflook planten? 
Niet na een look-achtige lijkt me logisch, maar er zal vast een ideale voorganger zijn.  

• Like 3

18 uren geleden, Arebij zei:

Waar hebben jullie dit jaar de knoflook besteld ?

Ik heb bij de Makkelijke Moestuin besteld. Daar had ik afgelopen jaar ook helemaal mooie bollen van. 

• Like 1

Ik kocht de meeste bij moestuinweetjes, de prijzen zijn over het algemeen meestal vergelijkbaar over de verschillende shops,  maar koop er  ook zoals andere hier lokaal bij activiteiten , o.a. vorige week wat olifantenknoflook in Bokrijk rechtreeks van een kweker. Moestuinweetjes is nu samengegaan met moestuinadvies, en lijken hun  aanbod ook wat uigebreid te hebben naar bioplantgoed (edit maar al uitverkocht zie ik net) https://plukkers.com/collections/pootgoed-knoflook.  Het was hier echter een goed jaar en zal nu vooral eigenplantgoed gebruiken.

Edited by redzebra
  • Like 2

Zal opnieuw de tip herhalen, knoflook kan zeer goed in de kas geplant worden langs de randen van je kas. Dit neemt zeer weinig ruimte in beslag, je hebt geen last van overtollig vocht tijdens de winter, je oogst een maand vroeger dan buiten (net na de tomaten die je gaat planten) en geen roest waardoor de planten tot de oogst mooi doorgroeien. Zonder overdrijven, ik heb de mooiste knoflook van het complex, geen gedoe met ruggen en weet ik veel wat. 

Het ras Polen, ooit gekocht bij eetbaargoed, geeft bij mij 'Frans' formaat bollen. Ik stop met de Korean red, die geeft veel kleinere knoflook en ik merk geen smaakverschil tussen knoflook. Wellicht dat ik nog even de Ekoplaza in wip, al is het maar voor het experiment en om niet alles op één paard te wedden. 😅

• Like 5