Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vliegjes overal!


Tania

Aanbevolen berichten

Ik heb gemerkt, dat een zeer klein vliegensoort het wel HEEL gezellig vind in mijn met plantjes overladen kamer

 

Het zijn kleine zwarte vliegjes, en vaak zitten ze direct op de potgrond. Sindsdien staan de viooltjes er niet meer zo vrolijk bij, en heeft de petunia het begeven En hij was zo mooi....

 

Nu vraag ik me af, met wat voor een nare beestjes heb ik hier te maken, en hoe kom ik er vanaf? Ik word ook gewoon gillend gek van al die beestjes die opvliegen als ik mijn plantjes water geef.

 

Foto ervan maken is nog niet gelukt, de krengen zitten niet lang genoeg stil.

 

Help? D:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk aan fruitvliegjes. Die komen af op rottende plantenresten. Je schrijft dat je petunia's en violen in je kamer hebt ? Deze horen naar buiten, mogelijk ligt daar het probleem.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de bedoeling geweest dat die komend weekend naar buiten gingen xD Maar och, die hadden zowiezo een slechte start gehad, de potjes bleken zwaar verzadigd met wortels nadat ik ze had meegenomen van de bloemenwinkel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog violen in de tuin planten heeft geen zin meer, het wordt te warm voor ze, de tijd is voorbij.

Voor petunia's is nu, na de ijsheiligen, de tijd aangebroken om ze naar buiten te planten. Zorg er voor dat de wortels die onder uit de pot komen niet uitdrogen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik heb net met jouw tip gegoogled en ook nog eens gevonden: permanent natte potaarde is de boosdoener

 

Oplossing: potaarde laten uitdrogen

 

Hmm... het is een enorme komkommerplant in de vensterbank... die geef ik elke dag fors water omdat ik hem niet oppervlakkig geworteld wil hebben...

 

maar ik zal stoppen met van boven water te geven...

 

Dat bakje met azijn ga ik ook doen... gewoon ter plekke zetten en afwachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen fruitvliegen maar dondervliegen. Dit is een soort mug. De larven eten rottende worteltoppen. Deze ontstaan door een teveel aan water.

 

Er zijn veel verschillende soorten. 'Varenrouwmug' geeft de beste zoekresultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... die geef ik elke dag fors water omdat ik hem niet oppervlakkig geworteld wil hebben...

 

Komkommers kunnen veel water gebruiken maar te veel is funest. Bovendien is veel water geen garantie tot een goed doorwortelde pot. Ik denk zelfs integendeel omdat de wortels dan niet op zoek hoeven naar water. Af en toe eens even droog laten staan voorkomt oppervlakkig wortelen.

Zelf heb ik de emmers op schotels staan ter controle van de watergift, er dient een beetje op de schotel te komen.

Van onderen water geven ben ik geen liefhebber van omdat daarmee het overschot aan zouten niet uit de grond verdwijnt. Je moet maar eens kijken hoe wit die schotels in het najaar zijn.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan varenrouwmuggen onder controle houden met Bug scan (gele klevende plastieken plaatjes)- zo doe ik dat bij mijn hostazaailingen. 10 van die plaatjes kostten net geen 10 EUR.

Een alternatief (doeltreffender maar ietsje duurder) is nematoden Steinernema feltiae uitzetten, die parasiteren op de larve van de mug

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

... die geef ik elke dag fors water omdat ik hem niet oppervlakkig geworteld wil hebben...

 

Komkommers kunnen veel water gebruiken maar te veel is funest. Bovendien is veel water geen garantie tot een goed doorwortelde pot. Ik denk zelfs integendeel omdat de wortels dan niet op zoek hoeven naar water. Af en toe eens even droog laten staan voorkomt oppervlakkig wortelen.

Zelf heb ik de emmers op schotels staan ter controle van de watergift, er dient een beetje op de schotel te komen.

Van onderen water geven ben ik geen liefhebber van omdat daarmee het overschot aan zouten niet uit de grond verdwijnt. Je moet maar eens kijken hoe wit die schotels in het najaar zijn.

 

 

 

 

Je zegt hetzelfde als ik... Zelf heb ik de emmers op schotels staan ter controle van de watergift, er dient een beetje op de schotel te komen.

 

Bij mij hetzelfde, en ik moet flink water geven, voordat het water op de schotel terecht komt... dus fors water geven om oppervlakkig wortelen te voorkomen... Andere planten kan je makkelijk van onderen water geven, maar omdat het een komkommer is... en gulzig... geef ik hem zo nu en dan tomatenkorrels, koffie ed. en dan MOET ik wel van boven naar beneden water geven....

 

Anyway... het bakje met azijn en zeep heeft al een kluitje fruitvliegjes in de val gelokt (verdronken).. een paar dagen alleen van onderen water geven....

Op het eerste gezicht is de overlast al iets minder, zonder dat het probleem al weg is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stofzuiger werkt ook goed, hoor, tegen fruitvliegjes. Ooit had mijn vriend de gft-bak een nachtje binnen gezet. 's Ochtens het hele huis vol met fruitvliegjes. Met de stofzuiger uiteindelijk toch nog alles onder controle gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...