Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Volgens mij is elke goede grond prima om te gebruiken.

Ik zou ook niet weten waarom er speciale grond in die bakken of zakken zou moeten.

Alleen is er bij ons (van de MM) ingestampt, dat er maar 1 soort goede grond is (die van hun) en dat we hier niet op moeten gaan beknibbelen, want dan zouden de resultaten tegen vallen (letterlijke tekst).

Van daar dat in elk geval ik, nog wat zoekende ben.

Het enige wat ik kan verzinnen, is dat dit vrij intensieve teelt is, dus dat er misschien daarom andere eisen aan de grond worden gesteld.

Maar ik heb nog niet veel verstand van moestuinieren, ik ben nog een rookie...

aangepast door Rookie
  • Like 3

Ik kan dit niet helemaal volgen want ik ken die mix niet van mm. Wel kan ik mijn ervaring geven van mijn twee zinken emmers van dit jaar. Die heb ik eerst gevuld met een zeg 25/20 cm laag half vergaan, al licht uiteenvallend hout wat ik als een gelukkie veel in mijn bos heb. Daarna een laag bio potgrond van de Aldi, die was in het voorjaar in de aanbieding voor 2 euro per zak. Daar heb ik een aardappel opgelegd, en daarna twee x aangevuld met diezelfde grond. Niks bijgevoegd, wel, toen het warm werd mulch op de emmers gelegd, voorhanden waren afgewaaide grove dennennaalden dus die gebruikt. Misschien heb ik een x wat koemest korrels meegegeven toen ik dat in de zomer bij de pompoenen strooide maar ik weet dat gewoon niet meer. Hoe mooi was de aarde toen we de aardappels gingen oogsten, zie mijn seizoen (https://www.moestuinforum.nl/blogs/entry/8976-mulchen-van-boven-en-van-onderen/?tab=comments#comment-20637) Vol met beesten, duizend- en andere hoeveelheid poten, dikke wurmen, kriebel kleine beesten. Ik denk dat het belangrijk is jezelf voor te houden dat je niet de planten maar de aarde met alle micro leven moet voeden, en die voedt dan voor jou je planten. Ik ben ook niet echt deskundig maar ben wel aan t leren te observeren…

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja @appelvrouw, dat geloof ik ook helemaal. Gewone grond -en dan zou ik persoonlijk kiezen voor goeie bio- en dan zorgen dat hij op alle mogelijke manieren gevoed wordt en levend gehouden wordt. En dan zijn daar zoveel systemen en ideeën over. Ieder heeft zijn lievelingsmanier.

Nu is het bij de moestuinbakken natuurlijk wel zo dat je maar 20 cm hoogte tot je beschikking hebt. En inderdaad @Rookie dat het de bedoeling is dat je intensief teelt en niet meer dan je nodig hebt. En dat je weinig water gebruikt.

Daarom was de oorspronkelijke Mel’s Mix van Square Foot Gardening ook zo goed voor arme gebieden met arme gronden en weinig regen.

Maar ook voor mensen met weinig ruimte en weinig tijd, de Urban Farmers bijvoorbeeld.

• Like 4
Geplaatst:

Ha Ha “ ik ben nog een Rookie😅

We deden allemaal wel onze “ eigen test “ met mm mix en de grond we gebruikte en zagen dat eenzelfde plant in mm mix 2 keer zo groot werd toch??

igv heb ik dat in die 6 jaar geregeld voorbij zien komen en ik deed dat zelf ook voordat im overtuigd was @Rookie😅

Super mooi gezegd @appelvrouw 

“de grond voeden en die grond voed  dan jouw planten “😍

die ga ik in mijn tuinagenda schrijven!!🙏🏻😍

En ja alleen compost (of bokasi) moet kunnen @CJodokus van die “ theetjes” heb ik het gevoel dat dat zo weg spoelt.. maar dat zal mijn gevoel zijn…🤔

Ik heb idd bakken omdat ik nu mijn moestuin bij huis kan hebben👍😊

Vak voor vak werken vind ik echt fijn ; geeft overzicht en heel goed gebruik van de ruimte! 
Mijn bakken staan niet in contact met de aarde daarom ook ben ik compost /bokasi gaan gebruiken om daarmee ook bodem leven in mijn bakken aan te brengen.😊

overigens toen ik begon waren kleinere zakken compost het systeem van mm.. maar dat gaf op bepaald moment vervoerd problemen… vandaar dat toen de korrels daarvoor in de plaats kwamen… 🤔

• Like 3
Geplaatst:

Ik ga me deze winter ook verdiepen in die zakken compost. Hier ook nog zoekende wat ik nu volgend jaar ga gebruiken voor voeding. Koemest korrels of de compost in zakken. 

• Like 3
Geplaatst:

Ik was bij de Aldi en daar waren koemestkorrels in de aanbieding.

Ik heb twee emmers gekocht, maar wat moet ik er mee doen?

Moet ik aan het eind van het seizoen alle lege bakken een handje korrels geven en dat door de grond heen werken?

Of meer dan een handje?

Of moet dat juist in het voorjaar?

Help?

• Like 1
Geplaatst:

@Rookieik doe dan 3 eetlepels per vak. Alleen koemestkorrels. Verhouding NPK 8-5-6. Van koemestkorrels met deze verhouding dan dus 3 eetlepels per vak. Als de verhouding lager is dan meer eetlepels. Is het hoger dan juist wat minder eetlepels. 

• Like 2

@Waltersdat ga ik opzoeken. Alleen online te krijgen? Of ook bij het tuincentrum? 

Het scheelt een stuk in aanschafkosten en ik kan er 6 jaar mee doen. Dus in verhouding nog minder kosten. 

aangepast door Gitta
Geplaatst:

@Gitta, ik heb de zak (25 kg) online besteld. Weet niet meer waar, maar even goed googlen, want de verschillende aanbieders rekenen zeer verschillende bedragen. De zakken worden meestal per pallet geleverd, dus 1 zak is geen handel.

• Like 2
Geplaatst:

Koemest is natuurlijk ook plantvoeding: NPK, maar de opname is minder gereguleerd dan de MM korrels (=DCM ecor 5). Ik bewaar de zak in een afsluitbare voederton (lucht en vocht dicht) en haal er per keer een kilo uit die ik in een bakje doe met een maatschep wat ik in de vakken of bij de planten doe. Dit jaar ook bij de pepers, paprika’s en komkommers gebruikt extra 1x per 3 maanden. Hebben het er fantastisch op gedaan.

• Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:

Dat vraag ik me ook weleens af @Moestuinpassie.

Ik heb ook weleens voeding in de aanbieding gekocht bij Kruidvat of Action. Hier zit de helft minder NPK in, ik geef dan meer eetlepels per vak. Op die manier zit er wel ongeveer hetzelfde NPK verhouding in het vak. Ook gewoon goed resultaat mee gehad wat planten betreft. 

• Like 3
Geplaatst:
1 hour ago, Moestuinpassie said:

Waarom zijn alle moestuinmest anders van samenstelling NPK, is er echt dan een beste vraag ik me af. 

Het verschil tussen mestsoorten zit in de verhouding tussen N (stikstof), P (fosfor) en K (kalium). Zo bestaat er bijvoorbeeld 12-10-18, maar ook 8-5-6, of een andere verhouding. 

Naast N, P en K kunnen er ook andere (voedings)stoffen inzitten. Zwavel of magnesium bijvoorbeeld.

En verder heb je nog het verschil tussen organische mest en kunstmest. Zelf zal ik vrijwel altijd voor organisch kiezen, maar dat is uiteraard ieder z'n eigen keuze. 

Op de vraag wat nou het beste is, bestaat geen eenduidig antwoord. De behoefte aan deze stoffen verschilt per plantensoort, maar ook per seizoen. Het maakt soms nogal verschil in welke fase de plant is: moet hij wortels maken, of blad of bloemen of vruchten?  En in wat voor grond kweek je? Klei is heel anders dan zandgrond. 

Hoe bepaal je wat welke plant nodig heeft? Lezen in goede moestuinboeken, op internet, of gewoon dingen uitproberen. Het hoeft ook allemaal niet precies op elk plantje afgestemd te worden. Meestal redden ze zich wel, vind ik dan. Gooi ik in seizoen x een handje patentkali bij gewas y (ik moet dit ook altijd opzoeken). En omdat bij sfg de boel nogal dicht bij elkaar staat, zou ik gewoon iets algemeens gebruiken. 

Tot zover mijn lezing over mest. *buigt

Edit: verbeter mij gerust, ik ben slechts ervaringsdeskundige, hoewel ik sommige kennis ook van mijn vader heb doorgekregen, die was tuinder. 

• Like 7
Geplaatst:

Zoveel mensen, zoveel verschillende ideeën en manieren van MM-tuinieren. Ik tuinier al jaren in bakken (inmiddels ook regulier) en heb gemerkt dat de grond in de bakken wel degelijk uitmaakt. Mijn ervaring is dat, wat je ook van het MM circus mag denken, de mix van Jelle wel degelijk degene is die de beste resultaten geeft. Maar aangezien ik niet voortdurend veel geld wil uitgeven aan grond en er bovendien geen verkooppunt hier in de buurt zit, gaat er hier toch regelmatig wat anders in/bij. 

Ik doe eigenlijk niet zo veel bijzonders aan voeding. Ik volg wat Jelle in het begin zei, voor hij zo commercieel werd. Hij had eigenlijk maar twee regels:

1) Niet twee keer achtereen een plant uit dezelfde groep/familie in een vak, omdat deze min of meer dezelfde voedingsstoffen uit de bodem trekt.

2) Na elk gewas dat je oogst, de grond in je vak aanvullen met een handje gedroogde koemoest om de voeding weer op peil te brengen.

Ik doe het al jaren zo, en dat werkt echt prima. Zo ingewikkeld hoeft het niet, in de vrije natuur wordt ook niet voortdurend N, P of K bij gestrooid, die doet het ook met wat er is. Het enige dat ik consequent doe is elk jaar de vakken bij de schutting, waar de bonen hebben gestaan, wisselen met  andere grond, om te voorkomen dat daar steeds dezelfde voedingsstoffen uit worden getrokken (want ja, daar staan wel steeds weer peulen of erwten). Wat ik ook doe, is aan het begin van het seizoen een paar zakken nieuwe grond over de bakken verdelen, ter compensatie van de weggespoelde aarde. ik schep er dan vaak wat extra vermiculiet of perliet door om de grond luchtiger te houden, ook omdat wij nogal een schaduwtuin hebben en de grond dreigt dicht te slaan van het vocht, terwijl de bakken in de zomer snel uitdrogen. Sinds wij een reguliere moestuin (elders) hebben en een composthoop, schep ik ook nog wel eens wat compost over de grond, maar ik heb jaren zonder gedaan, zonder problemen.

ik moet wel zeggen dat ik door de waardeloze ligging van onze achtertuin ben weggebleven van planten die veel zon nodig hebben, zoals tomaten en pompoenen. Hiervan heb ik alleen mini’s in ‘losse” bakken gekweekt, in het enige stukje tuin dat wel regelmatig zon krijgt. Gewoon in bio moestuingrond van Welkoop of de Aldi. Ging prima. Overigens vond ik de grond van de Aldi snel uitdrogen maar dat terzijde. 

Heb een fijne dag! 

• Like 5

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 17-9-2024 om 10:20, Rookie zei:

Volgens mij is elke goede grond prima om te gebruiken.

Ik zou ook niet weten waarom er speciale grond in die bakken of zakken zou moeten.

Ik ben het helemaal met je eens, in principe is elke grond geschikt. Wat wel anders is in de bakken, is dat de grond veel sneller uitdroogt en ook sneller de voeding er sneller uitspoelt, vooral als je bakken op tegels of beton oid staan. Daarom zit er in MM bakken vaak extra vermiculiet, om de grond zowel luchtiger te houden als meer water vast te houden. Perliet kan ook voor de luchtigheid, maar dat houdt geen vocht vast. Als je gewone grond gebruikt, is wat vermiculiet erdoor mengen wel een aanrader dus. Maar eens, die dure zakken hoeft zeker niet per se. 

• Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Op 17-9-2024 om 10:20, Rookie zei:

ik ben nog een rookie...

Dat denk ik niet, als ik zo jouw tuin heb gezien. Je doet het toch al een aantal jaren? Jij bent op een andere manier begonnen als ik en je hebt goede ideeën. Ik ben begonnen met de MM en wist 0,0 van een moestuin. Maar in 1 jaar zo veel geleerd, dat het duidelijk anders kan. Maar ook dankzij jou heb ik een heel andere kijk op de moestuin gekregen.
@Tanja65 de grond luchtiger? Mijn grond is drijfnat en zeer stevig (hard). Ik heb momenteel bij een bouwcentrum in Duitsland biogrond gekocht die geschikt is voor tomaten en groenteplanten, die iets grover is. Maar om alle MM grond eruit te halen met mijn 200 vakken is erg kostbaar, dus soms heb ik er een laagje erop gedaan of wat gemixt, maar door het natte van de MM kwam dat zelfs naar boven. Maar misschien als ik het lang volhoud, dat uiteindelijk de grond droger wordt.
Ik ga mij ook eens verdiepen in andere voeding en/of mest.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...