Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

O leuk, jullie zijn al een heel stuk verder met de olla’s. Ik was de winter afwezig en heb héél veel terug te lezen.

Ik had ook al eens gelezen over bijenwas, daar was ik heel benieuwd naar, heb je het al geprobeerd @anne?

En ik ben natuurlijk benieuwd naar de zelfgemaakte olla’s van @Tanja65. Zien er goed uit, en leuk met die knikker. Ik zag ook weleens knikkers bovenop als afsluiting. Of een houten knikker op een stokje. Nog ingenieuzer: * kurk ín de olla, die drijft op het water

* stokje erop vastgemaakt, die gaat door het gat uit de olla

* daarop houten knikker of zo.

Tada! Je hebt een indicator voor de waterstand: hoog water: kurk en bolletje hoog, laag water: kurk en bolletje laag. NB: slakken.

Nu zijn mijn ingegraven, slecht afgesloten bloempotten zonder gat een fijne slakkenvanger.

Je schijnt met olla’s een oppervlakte te bewateren die zo groot is als een rondje van diezelfde olla’s eromheen. Dus: olla diameter 10cm bewatert oppervlak van 10 cm er omheen. Totale diameter inclusief olla dus 30 cm.

Ik vind inderdaad dat het heel erg meevalt wat voor ruimte ze innemen, een beetje creatief zaaien. Maar ik heb het er ook voor over.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
13 minuten geleden, CJodokus zei:

Nog ingenieuzer: * kurk ín de olla, die drijft op het water

De kurk moet óók. De knikkers zijn als afsluiting beneden in, zodat de olla niet direct weer leegloopt. Op de foto staan ze bovenop, omdat eea nog staat te drogen. Als afsluiting bovenop leek mij het wat te wankel, één keer per ongeluk tegenaan tikken en de knikker rolt er af. Ik heb voor de afdichting bij het watergat een stapel kurken staan snijden, zodat deze nu taps toelopen. Dat zou het moeten doen. Drijvende kurken lijken mij persoonlijk niks. Want dan komen er evengoed beestjes en aarde in. 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Gitta Ja, ik heb die stekers ook. Als je op mijn eerste foto kijkt in het midden, dan zie je er één met een groene wijnfles.

ik vind alleen dat ze wat minder goed werken. Ze lopen wel leeg, maar ik zie er minder effect van. Misschien omdat ze eigenlijk dieper de grond in moeten.

Als ik er in een hete zomer volledig op zou moeten vertrouwen dan zou ik er meer dan 1 per 30 cm diameter gebruiken. 
Ik weet wel dat een “oude bekende” op het MM forum dat wel met een gerust hart doet met de stekers voor petflessen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
15 minuten geleden, CJodokus zei:

Je schijnt met olla’s een oppervlakte te bewateren die zo groot is als een rondje van diezelfde olla’s eromheen. Dus: olla diameter 10cm bewatert oppervlak van 10 cm er omheen. Totale diameter inclusief olla dus 30 cm.

Ik hoopte op iets meer. Het lijkt mij ook afhankelijk van de grootte van de olla? We gaan het meemaken.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Wat ik dit jaar ook ga proberen bij mijn tomaten is ingegraven omgekeerde petflessen met gaatjes in de dop (en de onderkant er af gehaald, die blijft een stukje boven de aarde uitsteken). Dat is ook een soort van olla. Maar dan komt het water wel dieper, bij de wortels van de tomaten, en loopt de fles ook minder snel leeg hoop ik. Ook dat is een experiment, ik kan me ook voorstellen dat er te snel aarde in de gaatjes komt. Maar daar zou het water toch doorheen moeten sijpelen lijkt me. 

Geplaatst:

@Tanja65 Ja, ik snap hoe jij het gemaakt hebt.

En knikker bovenop is inderdaad voor ander model olla. Is voor dit model zeker niet handig.

Die waterstand indicator met kurk in de olla is lastig uit te leggen. Misschien helpt een tekening.

Natuurlijk is de werking van de olla afhankelijk van veel factoren. De grond, de zon, de wind enz. En wil je er volledig op kunnen vertrouwen of gebruik je het alleen bij de waterminners. Dat soort dingen.

Ik wil er op mijn zonnige, winderige dakterras volledig op kunnen bouwen.

Dus ga ik er dit jaar nog wat bijplaatsen. In de tuin is minder zon en wind en daar kom ik vaker. Daar zijn per 1.20x60 cm. twee hoge bloempotten zonder gat genoeg. Meer als soort buffer. Daar kan ik dan in de vakantie wat stekers met wijnflessen bijzetten.

ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen!

image.jpg

Geplaatst:

ik ben nogal een slordige tuinierder. Er gaat bij mij, vooral in de achtertuin en vooral in de vakantie, best af en toe iets dood of staat te verpieteren door gebrek aan water. De MM bakken zijn daar veel gevoeliger voor dan gewoon plantjes in de aarde. En we zijn nog best wel eens wat dagen achtereen weg ook, zeker in de zomertijd met mooi weer (wij zijn mooi-weer-kampeerders). En ik vergeet ook regelmatig water te geven. Ik hoop met de olla’s het verlies van plantjes tot een minimum te beperken. Vooralsnog graaf ik er twee per MM bak in, als ze inderdaad hun diameter rond zichzelf bewateren dan heb ik de helft van het oppervlak van de bakken voorzien van meer water. Maar 4 olla’s per bak vind ik wel erg veel grond wegnemen. Het is een experiment, ben benieuwd. Als het werkt maak ik volgend jaar misschien nog meer olla’s bij. 

Verder zijn we van plan de oude foliekas in de achtertuin op te zetten, maar daar is nog wel even werk voor nodig. Eerst de nieuwe kas op de grote moestuin, dan de achtertuin. Maar zowel in de foliekas op de moestuin als die in de achtertuin wil ik ook olla’s ingraven, of werken met petflessen. Zeker in de kas is meer bewatering nodig, er valt immers geen regen.

• Like 2

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik zit naar wat video's te kijken over het gebruik van ollas, maar ik zag een filmpje waarin werd gezegd dat ollas niet goed zouden werken bij kweekzakken van stof.

Heeft iemand daar ervaring mee?

• Like 1
Geplaatst:

Geen ervaring met kweekzakken, maar bij stof kan ik me voorstellen dat de aarde sneller uitdroogt omdat stof poreus is en je veel zijkant hebt waar wind en zon zorgen voor verdamping en dus uitdroging? Wat niet wil zeggen dat je geen olla kunt gebruiken, je zult hem vaker moeten vullen. 

• Like 3
Geplaatst:

Dat wat @Arja zegt denk ik ook. Ik had een ‘originele’ olla (zo’n fles) bij een sier salie in een kweekzak (MM mini). Salie zag er relaxed uit, ik weet er geen andere omschrijving voor ;). Maar als ik stekers met wijnflessen gebruik dan is één zo’n fles te weinig vond ik. Ik heb er nu twee geprobeerd bij de aardappels.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...