CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 (edited) Wie weet is er al eerder over geschreven, maar ik kan het niet vinden. Ik ben heel blij met mijn olla’s. Ik heb maar weinig vakken, dus dat scheelt in prijs. Ik heb op mijn warme, winderige dakterras de ‘dure’ olla’s staan. Dat scheelt me trappen lopen, sjouwen met water (geen buitenkraan, wel een tuinslang) en zielige plantjes. Ik heb daar (foto 2) ook flessen met stekers. In de tuin heb ik bloempotten zonder gat ingegraven. De olla’s werken het beste, het meest gelijkmatig, geven de grootste vochtige oppervlakte en trekken geen slakken aan. de andere systemen werken ook, die vind ik kostenbesparend en leuk voor erbij, maar niet ‘the real thing’. Kijk ook bij DHZ/olla’s zelf maken Olla potten Door Arja 19 april 2022 in Doe het zelf Edited September 20, 2024 by CJodokus 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Met "andere systemen" bedoel je alles wat niet met van die keramische dingen werkt? Of alles wat niet "des olla's" is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Author Share Posted September 15, 2024 Daarmee bedoel ik de stekers met flessen en mijn ingegraven bloempotten zonder gat onderin en met deksel van terracotta schoteltje er op. Werkt allemaal best, maar de echte Olla vind ik persoonlijk het beste werken. De stekers vind ik moeilijker bij te vullen en ik heb het idee dat ze wat minder bereik hebben, een kleinere vochtcirkel. De bloempotten zijn slakkenlokkers. Tenzij ik ze natuurlijk echt goed af zou sluiten. De zelfgemaakte heb ik niet uitgeprobeerd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Ik zag bij Binnestebuiten op tv dat Tuinvrouw Anne Wiegers het bloempotgat afdichte met potscherf die ze vast lijmde met een kit spuit. De stekers heb ik ook maar precies wat jij ook zegt CJodocus weinig bereik en water in petflsd kan kokend heet worden in groene wijn fles is dat minder heet… afhankelijk natuurlijk ook van de plek waar die staat. Mijn tafelbakken in mijn voortuin waar Platanen voor staan hebben bijna geen extra water nodig gehad terwijl op mijn daktteras ( zuid/west) ik bij zonnig weer iedere dag moet water geven. zelf heb ik dus bloempotten zonder gat afgedekt met passende maat terracotta plant schotel bijin de zakken met tomaten. In mijn bakken vind ik ze best veel ruimte innemen omdat ik op de kruispunten knoflook of Afrikaantjes of kruiden zet. ik heb ook geen buiten kranen maar mijn vader heeft paar jaar gelegen tuinslang langs het huis naar de voortuin gelegd en een in de dakgoot en dan naar boven naar dakterras. Een los stuk tuinslang koppel ik er dan aan en aan de binnenkraan beneden en met een driepoot koppelstuk kan ik met knopje de stand naar boven naar voortuin of het sproeistuk op de losse aan de kraan gekoppelde stuk de patio water geven. zal morgen foto maken….😊 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 16, 2024 Share Posted September 16, 2024 Het lijkt mij vooral heel handig tijdens vakanties. Dan hoeft de buurman of mijn moeder niet iedere dag te gieten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 8 Share Posted January 8 Ik wil zoiets als op onderstaande foto kopen. Is dit de goede maat en hoeveel heb ik er dan nodig in bijvoorbeeld een 120x60 bak? @CJodokusheb jij ook deze of iets vergelijkbaars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 20 Share Posted January 20 (edited) Olla’s! Ongeveer een tientje aan terracotta bloempotten bij de Action, en wat lijm en oude knikkers. Voila. Daar koop ik ze niet voor. Edited January 20 by Tanja65 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 20 Share Posted January 20 Nb deze staan nu ‘op z’n kop’ te drogen, de dichtgemaakte kant komt onder. Maar ik ben nog aan het broeden hoe de top dicht te houden na het vullen, zodat er geen slakken in kunnen. Liefst iets dan niet weg kan waaien maar wel open en dicht gedaan of opgetild. Suggesties welkom. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted January 20 Share Posted January 20 Bovenste gat afsluiten is altijd een goed idee, er zal anders ook aarde invallen en insecten en misschien zelfs kleine beestjes. Wij gebruiken kurken. Die van champagne of cava zijn het fijnst, lekker breed aan de bovenkant. Met een scherp mes op maat snijden. EN ALTIJD VAN JE AF SNIJDEN. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 20 Share Posted January 20 Het klinkt alsof je een les hebt geleerd over snijden, @Arja 😁. Helaas beschikken wij niet over kurken. Ik ga naar eens rondvragen op de weggeef hoeken. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted January 20 Share Posted January 20 Het is een uitspraak uit 'Creatief met kurk', een befaamd jaren negentig televisieprogramma. Arjan Ederveen deed later ook nog iets met moestuintjes. Maar dat terzijde. Je kunt het ook bij een cafe of restaurant vragen. Oud en nieuw is helaas net geweest, dan vind je ze gewoon op straat of voorzien je buren je van kurken, als je het even vraagt. Ik vind die knikkers van jou ook wel briljant. Zitten die vastgekit? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 20 Share Posted January 20 Ja, creatief met kurk, wij zijn ongeveer van dezelfde generatie denk ik 😜. Anyway, de knikkers zijn inderdaad vastgelijmd/vastgekit. Het was de derde en absuluut beste optie, het was nogal een zoektoch naar hoe af te dichten. De eerste olla had ik met een houten kraal afgesloten, die ik vervolgens dicht heb gespoten. Ging, maar niet echt prettig omdat de lijm er uiteraard weer onderuit liep. Olla 2 t/m 5 heb ik oude lepeltjes voor opgeofferd, van die met van die ronde schepjes aan beide zijdes, dat gaf me vier dekseltjes. Toen was ik door de eerste 10 potten (5 olla’s) en ook mijn lepeltjes heen. Tja. Vandaag kocht ik nog eens twintig potten, en bedacht dat ik wel een balletje van aluminiumfolie kon maken en vastlijmen. Maar ja, aluminium. Dan krijg je dat weer in je grond. En toen herinnerde klikte het - balletje - rond - knikkers. Toevallig (?) had ik die gisteren gezien bij het opruimen, ik gebruik ze gewoonlijk als ik zaai in dubbele bekers, om afstand tussen de bekers te creeeren. Enfin. En nu wens ik dat ik ze allemaal zo had gedaan. Maar ach, als ze in de grond staan ziet niemand het meer. Ze moeten nu gewoon eerst goed doordrogen. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 20 Share Posted January 20 1 uur geleden, Tanja65 zei: Ik ga maar eens rondvragen op de weggeef hoeken. Bingo! Binnen een half uurtje een zak kurken aangeboden gekregen. Top! Van de rest kan ik mooi stempels maken. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 20 Share Posted January 20 (edited) 8 uren geleden, Arja zei: EN ALTIJD VAN JE AF SNIJDEN. kreatief, hoor 😂😂😂 (oh, je had hem al verteld, lees ik dan weer daarna) Edited January 20 by woldistel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 21 Share Posted January 21 Op 20-1-2025 om 15:25, Tanja65 zei: terracotta bloempotten Deze lijken me behoorlijk wat ruimte in te nemen in de moestuinbakken. Of valt dat mee. Ik wil nog wel genoeg groente kunnen zaaien in de vakken. Anders heeft het geen zin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted January 21 Share Posted January 21 Daar zat ik dus ook mee. Ik ben dus maar van het hele vakken-idee afgestapt, ik vind het veel te beperkend. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 21 Share Posted January 21 2 uren geleden, Gitta zei: Deze lijken me behoorlijk wat ruimte in te nemen in de moestuinbakken. Of valt dat mee. Ik wil nog wel genoeg groente kunnen zaaien in de vakken. Anders heeft het geen zin. Ze staan er nog niet in, en het is me nog te koud om de bakken te gaan opschonen. Bovendien wilde ik ze goed uitgehard hebben voor ze de grond in gaan, dat is al snel enkele weken (of korter, maar een paar weken moet in elk geval genoeg zijn). Ik heb de kleine maat bloempot van de Action gebruikt, ik heb ze niet gemeten maar schat doorsnede 10 cm of zo op het breedste stuk (i.e. het midden van de olla)? Als ik ze dan op kruispunten ingraaf, kan ik er heus nog dingen in de vakken omheen zetten, dat zou geen probleem moeten zijn. Misschien als ik anders bijvoorbeeld vier plantjes in het vak zou zetten, dat ik er dan nu drie doe, of de vierde wat naar het midden verplaats. Voor planten die alleen in een vak gaan is het sowieso geen probleem. Voor nu heb ik voor elke bak van 1m bij 1m of 1.20m bij 1.20m twee olla's gepland, diagonaal op de kruispunten, en dan kijken hoe het gaat. Ik heb ook veiling/fruitkratjes in de tuin staan, daar gaat er eentje per kratje in, en we hebben ook nog een grote bak, waar ik er dan drie of vier in ga zetten. We gaan zien hoe het uitpakt, ik houd jullie op de hoogte. Ik denk echt dat het wel los zal lopen met de plek die de olla's innemen. Ik overweeg ook nog olla's voor de foliekas te maken, en deze dan in te graven bij de tomaten die daar gepland zijn, en wellicht nog sperziebonen, kousenband of pompoen afhankelijk ook van de weersomstandigheden (warm of niet). Vorig jaar had ik pet-flessen op z'n kop er in, dat werkte ook, maar het water liep er wel vrij snel uit. Ik kan ook nog petflessen met een dichte dop en gaatjes in de zijkanten ingraven naast de tomaten. Maar ik denk dat een olla veel gelijkmatiger water afgeeft. Ik laat het weten als er updates zijn. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted January 21 Share Posted January 21 @Tanja65ik ben erg benieuwd. Dan stel ik het nog een jaartje uit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne Posted February 2 Share Posted February 2 Hoi Tanja65, welke kit of lijm gebruik je je hiervoor? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 2 Share Posted February 2 (edited) Hoi @anne,, het gaat met alles wat een beetje kit-achtig is. Ik heb eerst geprobeerd mileurvriendelijke kit te vinden, helaas niet gelukt. Toen was ik van plan gewone siliconenkit te gebruiken, gewoon die bij ramen en kieren voor naden en afdichten wordt gebruikt. Daar doen de meeste mensen het mee. Maar ik vond nog een tube half ingedroogde Aleene’s, die ik ooit heel veel gebruikte voor papierprojecten. Aleene’s is een witte lijm, die vrij snel droogt, en die ontzettend veel zaken plakt (er staat alleslijm op). Dus daarmee heb ik het gewoon geprobeerd. Het werkte, waarschijnlijk omdat de lijm al wat was ingedroogd dus. Maar ik moest wel een paar keer opnieuw de naad opvullen met lijm, omdat het te erg indroogde. Waarschijnlijk was ik met gewone keukenkit een stuk sneller klaar geweest, dat droogt niet zo in. Maar het is volbracht, ze zitten vast en zijn waterdicht. De knikkers in de bodem werken ook prima als afdichting, en ik heb op een weggeefhoek kurken gescoord voor de bovenkant, die ik wigvormig heb gesneden. Alles is klaar voor gebruik nu. Edited February 2 by Tanja65 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne Posted February 3 Share Posted February 3 (edited) Bedankt voor de alle informatie. Deze milieu vriendelijke lijm heb ik op internet gevonden. moet em nog wel uit proberen. Edited February 3 by anne 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted February 3 Share Posted February 3 Top, @anne. Laat je de resultaten horen? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne Posted February 3 Share Posted February 3 Zeker! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne Posted February 4 Share Posted February 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne Posted February 4 Share Posted February 4 Ik ga toch eerst proberen met pure bijenwas. Als dat niks is probeer ik de lijm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts