Pascal Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Heyhoi, Eind maart heb ik 2 blauwe bessen gekocht in de aveve, enkel de stekken dus.Ik heb die geplant in de voortuin onder de sierkersboom omdat ik las dat die toch goed gedeien in half schaduw. De grond is wel redelijk klei achtig, wonende in lisswege, dus ik heb die verlicht met turf. Rond de wortels heb ik extra turf gelegd en rond de planten heb ik houthaksel gegooid. Probleem is dat die totaal niet groeien of veranderen. Ik zie ook niets in de knopen. Iemand enig idee? Ik heb ook extra universele korrels gegooid. Groetjes, Pascal Quote
Menph Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Zie het blauwebessen topic. Deze plant wil in pure turf staan. 50 cm op zware klei is voldoende. Gehakseld hout is niet wenselijk, dit onttrekt stokstof aan de bodem. Pas geplante heesters nooit mest geven. De nieuwe wortelpunten kunnen er door verbranden. Quote
thea Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Ik woon ook op de klei.Heb de bosbes daarom in zeer grote bakken. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Pascal Geplaatst: 26 mei 2012 Auteur Geplaatst: 26 mei 2012 Ik heb ondertussen al het gehaksel enzo weggehaald en overvloedig water gegeven.Ik hoop dat het iets wordt en anders volgend jaar opnieuw Quote
karin70 Geplaatst: 26 mei 2012 Geplaatst: 26 mei 2012 Je kunt ze er ook nog uithalen en in bakken turf zetten en die weer ingraven in de grond. ik zit ook op klei en heb het zo gedaan. En geen leidingwater geven maar regenwater, schijnt ook beter te zijn. Quote
JdS Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Hallo Pasal, bij mij gaan ze wel goed. Let op het volgende:- voldoende turf bij inplanten- grond vochtig houden (ik heb de aarde afgedekt met schors, zoals in het bos )- volgens mij moet je wel zoren dat overvloedig water weg kan, ik weet niet precies hoe je dat doet op klei. Ik heb ze ook een tijd in een pot gehad en ook dat gaf volop bessen. Succes!JdS Quote
Frank Houweling Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 - volgens mij moet je wel zoren dat overvloedig water weg kan, ik weet niet precies hoe je dat doet op klei.Je kunt wat grof zand (brekerszand bijv.) inmengen bij de klei. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 is brekerszand niet erg kalkrijk ? vraag me dat al heel lang af ( nee , nooit getest ) lijkt off-topic , maar kalkrijke toevoeging aan bl. bessen is natuurlijk funest .... Quote
Frank Houweling Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 @bit, goeie vraag! Ik ben ook wel benieuwd. Nooit aan gedacht. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
oro Geplaatst: 14 februari 2013 Geplaatst: 14 februari 2013 Zie het blauwebessen topic. Deze plant wil in pure turf staan. 50 cm op zware klei is voldoende. Gehakseld hout is niet wenselijk, dit onttrekt stokstof aan de bodem. Pas geplante heesters nooit mest geven. De nieuwe wortelpunten kunnen er door verbranden. gehakseld hout bovenop de grond onttrekt helemaal geen stikstof aan de bodem , dit gebeurt enkel wanneer het in de grond wordt gemengd ,integendeel het hout zorgt ervoor dat het water niet verdampt uit de bodem . Quote
Zeeuw Geplaatst: 15 februari 2013 Geplaatst: 15 februari 2013 Blauwe bes is een lastige plant hij doet het op een paar plekken in het land erg goed en elders matig. Het zit toch in de soort grond en de samenstelling ervan is mij verteld. Als ik het juist heb komt meer dan 80 procent van alle blauwe bes uit mijn Zeeuwse landschap en dan wel in de zak van zuid beveland (streek) en Zeeuws Vlaanderen. Quote
oro Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 2 maand geleden kocht ik enkele blauwe bes struiken in bij de proeftuin . http://www.proeftuin.euToen ik een vraag stelde over de soort grond antwoorde hij dat hij niet geloofd in PH , maar dat de grond zeer luchtig moet zijn ,luchtig gaat niet samen met klei waardoor de grond automatisch zuurder zal zijn, een humusrijke grond kan perfect voldoen . Dat mierengeneuk ivm die PH is zwaar overdreven . Quote
powerlite Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Is ook mijn idee erover , zonder mierenneukers mierenneukers te noemen Wat ook een voorwaarde is is vocht in de zomer. dus op zandgrond moet je voorzorgen treffen om voldoende vocht vast te houden. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Bij blauwe bessen geloof ik zeker wel in de PH. Wij kweken hier de blauwe bessen op een speciaal mengsel potgrond. Zeer luchtige grond dus. We hebben toen ook een keer een mengsel genomen welke minder zuur was, maar wel goed luchtig. De groei was duidelijk minder, ik denk 30% tot 40% minder groei. Ik ken ook een collegakweker die geprobeerd heeft op gewone potgrond te telen, omdat dat goedkoper is. Maar de groei was zo sterk vertraagd dat het voordeel van goedkopere grond er niet uit kwam: de langere tijd die nodig was om te groeien was veel duurder. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
powerlite Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Lees eens iets meer over botanicus Marc Geens op http://be.linkedin.com/in/mgeensHij heeft meer dan 30 jaar ervaring met honderden soorten bessen , en hij weet heel goed waarover hij spreekt zowel door zijn studies alsook door zijn vele jaren ervaring. Denk dat geen van ons hem zonder grondige studie zomaar kan tegen spreken. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Hij kan dan wel botanicus zijn, en een leuk assortiment rassen hebben, maar het is geen kweker. Ik ken hem trouwens wel, ben ook wel een keer op bezoek geweest. Prachtig assortiment, maar de planten zelf vind ik niet erg bijzonder. Vaak gaat verstand hebben van de verschillende rassen en goed kunnen kweken niet erg samen, vooral niet andersom (mensen die goed kunnen kweken, maar geen verstand hebben van de verschillende rassen). Ik zeg trouwens ook niet dat ze direct dood gaan op minder-zure grond, ze doen het gewoon veel minder goed. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
oro Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Frank , ben je er onlangs geweest ? de periode dat Marc opengaat ziet niks er speciaal uit . Ik ben zelf naar huis gegaan met 20 frambozeplanten in een plastic zak , ik kon er geen framboos in herkennen , enkel een stok met wortel. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 16 februari 2013 Geplaatst: 16 februari 2013 Nee, is alweer enige tijd geleden. En daar is natuurlijk niks mis mee: zolang de plant maar gezond is. Maar uniform geteeld zou ik het niet noemen Het is overigens niets persoonlijks hoor, maar blauwe bessen groeien gewoon veel beter op een zure basis. Om het maar weer te herhalen: ik zeg niet dat ze níet groeien zonder zure grond, maar ze groeien veel minder goed. Als ik er moeite voor doe kan ik misschien twee evenoude planten op verschillende gronden laten zien voor het verschil. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Qadlira Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Mijne blauwe bes groeide ook niet goed. Heb hem al een jaar. Nog niets gegroeid. Tegen mij hebben ze gezegd dat je deze moet planten in grond voor hortensia's. Maar ik zie dat de punten van de dunne takjes bruin worden. Een paar takjes zijn ook al afgebroken. In turfgrond planten dan maar zeker. Hopelijk groeide hij daar wel in. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 @QadliraGrond voor hortenisa's is correct, dat is een juiste mix van tuinturf en potgrond. Pure tuinturf zou ik niet aanbevelen. Kan je misschien een foto delen? Kunnen we misschien een kijkje nemen Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Qadlira Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Ik geef blauwe bessenplant meststoffen voor bessen Quote
HuubvG Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Vorig jaar heb ik er een geplant, maar niet in de juiste grond. Wanneer is de beste tijd om te herplanten, maar dan in grond voor hortensia's? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Dat vind ik een lastige vraag! Normaal zou ik in de winter zeggen omdat de struik dan in rust is. Maar als je de blauwe bes echt op zware klei hebt geplant weet ik niet of die dat haalt! Ben benieuwd wat anderen denken. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
HuubvG Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Sorry, ik heb mijn vraag denk ik in het verkeerde topic gezet, er was geloof ik een jonger topic gaande Ik kan dat draadje opzoeken, het is van vorig jaar meen ik. Gelukkig zit ik niet op klei, maar op zand/zavel, maar zelf aangebrachte compost maken het wel wat zuurder, ik laat deze gerust zitten tot de winter, staat moei in bloei nu. Dus ik kan wat met je reactie, en hoef dus niet het andere draadje op te zoeken met dezelfde vraag, bedankt. Quote
Qadlira Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 De mijne deed dat ook zo. Dunne takjes bruin en afbrekend. Nu heb ik een nieuwe plant gekocht. Van die bolleke, ajeckt onder in de pot. Dan badgrond voor zuurmindende planten erin. Dan de plant erin maar je moet 2 vingers van de kluit boven de badgrond laten uitstaan zodat het regenwater er zo kan aflopen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.