Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blauwe bes groeit niet


Pascal

Aanbevolen berichten

Heyhoi,

 

Eind maart heb ik 2 blauwe bessen gekocht in de aveve, enkel de stekken dus.

Ik heb die geplant in de voortuin onder de sierkersboom omdat ik las dat die toch goed gedeien in half schaduw.

 

De grond is wel redelijk klei achtig, wonende in lisswege, dus ik heb die verlicht met turf. Rond de wortels heb ik extra turf gelegd en rond de planten heb ik houthaksel gegooid.

 

Probleem is dat die totaal niet groeien of veranderen. Ik zie ook niets in de knopen.

 

Iemand enig idee?

 

Ik heb ook extra universele korrels gegooid.

 

Groetjes,

 

Pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie het blauwebessen topic.

 

Deze plant wil in pure turf staan. 50 cm op zware klei is voldoende.

 

Gehakseld hout is niet wenselijk, dit onttrekt stokstof aan de bodem.

 

Pas geplante heesters nooit mest geven. De nieuwe wortelpunten kunnen er door verbranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hallo Pasal, bij mij gaan ze wel goed. Let op het volgende:

- voldoende turf bij inplanten

- grond vochtig houden (ik heb de aarde afgedekt met schors, zoals in het bos )

- volgens mij moet je wel zoren dat overvloedig water weg kan, ik weet niet precies hoe je dat doet op klei.

 

Ik heb ze ook een tijd in een pot gehad en ook dat gaf volop bessen.

 

Succes!

JdS

Link naar reactie
Delen op andere sites

is brekerszand niet erg kalkrijk ? vraag me dat al heel lang af ( nee , nooit getest )

 

lijkt off-topic , maar kalkrijke toevoeging aan bl. bessen is natuurlijk funest ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
Zie het blauwebessen topic.

 

Deze plant wil in pure turf staan. 50 cm op zware klei is voldoende.

 

Gehakseld hout is niet wenselijk, dit onttrekt stokstof aan de bodem.

 

Pas geplante heesters nooit mest geven. De nieuwe wortelpunten kunnen er door verbranden.

 

gehakseld hout bovenop de grond onttrekt helemaal geen stikstof aan de bodem , dit gebeurt enkel wanneer het in de grond wordt gemengd ,integendeel het hout zorgt ervoor dat het water niet verdampt uit de bodem .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe bes is een lastige plant hij doet het op een paar plekken in het land erg goed en elders matig. Het zit toch in de soort grond en de samenstelling ervan is mij verteld. Als ik het juist heb komt meer dan 80 procent van alle blauwe bes uit mijn Zeeuwse landschap en dan wel in de zak van zuid beveland (streek) en Zeeuws Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 maand geleden kocht ik enkele blauwe bes struiken in bij de proeftuin . http://www.proeftuin.eu

Toen ik een vraag stelde over de soort grond antwoorde hij dat hij niet geloofd in PH , maar dat de grond zeer luchtig moet zijn ,luchtig gaat niet samen met klei waardoor de grond automatisch zuurder zal zijn, een humusrijke grond kan perfect voldoen .

Dat mierengeneuk ivm die PH is zwaar overdreven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij blauwe bessen geloof ik zeker wel in de PH. Wij kweken hier de blauwe bessen op een speciaal mengsel potgrond. Zeer luchtige grond dus. We hebben toen ook een keer een mengsel genomen welke minder zuur was, maar wel goed luchtig. De groei was duidelijk minder, ik denk 30% tot 40% minder groei. Ik ken ook een collegakweker die geprobeerd heeft op gewone potgrond te telen, omdat dat goedkoper is. Maar de groei was zo sterk vertraagd dat het voordeel van goedkopere grond er niet uit kwam: de langere tijd die nodig was om te groeien was veel duurder.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees eens iets meer over botanicus Marc Geens op http://be.linkedin.com/in/mgeens

Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring met honderden soorten bessen , en hij weet heel goed waarover hij spreekt zowel door zijn studies alsook door zijn vele jaren ervaring. Denk dat geen van ons hem zonder grondige studie zomaar kan tegen spreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan dan wel botanicus zijn, en een leuk assortiment rassen hebben, maar het is geen kweker. Ik ken hem trouwens wel, ben ook wel een keer op bezoek geweest. Prachtig assortiment, maar de planten zelf vind ik niet erg bijzonder. Vaak gaat verstand hebben van de verschillende rassen en goed kunnen kweken niet erg samen, vooral niet andersom (mensen die goed kunnen kweken, maar geen verstand hebben van de verschillende rassen).

 

Ik zeg trouwens ook niet dat ze direct dood gaan op minder-zure grond, ze doen het gewoon veel minder goed.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank , ben je er onlangs geweest ? de periode dat Marc opengaat ziet niks er speciaal uit .

Ik ben zelf naar huis gegaan met 20 frambozeplanten in een plastic zak , ik kon er geen framboos in herkennen , enkel een stok met wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, is alweer enige tijd geleden. En daar is natuurlijk niks mis mee: zolang de plant maar gezond is. Maar uniform geteeld zou ik het niet noemen Het is overigens niets persoonlijks hoor, maar blauwe bessen groeien gewoon veel beter op een zure basis. Om het maar weer te herhalen: ik zeg niet dat ze níet groeien zonder zure grond, maar ze groeien veel minder goed. Als ik er moeite voor doe kan ik misschien twee evenoude planten op verschillende gronden laten zien voor het verschil.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...

Mijne blauwe bes groeide ook niet goed. Heb hem al een jaar. Nog niets gegroeid. Tegen mij hebben ze gezegd dat je deze moet planten in grond voor hortensia's. 

 

Maar ik zie dat de punten van de dunne takjes bruin worden. 

Een paar takjes zijn ook al afgebroken. In turfgrond planten dan maar zeker. Hopelijk groeide hij daar wel in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik heb mijn vraag denk ik in het verkeerde topic gezet, er was geloof ik een jonger topic gaande

Ik kan dat draadje opzoeken, het is van vorig jaar meen ik.

Gelukkig zit ik niet op klei, maar op zand/zavel, maar zelf aangebrachte compost maken het wel wat zuurder, ik laat deze gerust zitten tot de winter, staat moei in bloei nu.

Dus ik kan wat met je reactie, en hoef dus niet het andere draadje op te zoeken met dezelfde vraag, bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne deed dat ook zo. Dunne takjes bruin en afbrekend.

Nu heb ik een nieuwe plant gekocht. 

Van die bolleke, ajeckt onder in de pot. Dan badgrond voor zuurmindende planten erin. Dan de plant erin maar je moet 2 vingers van de kluit boven de badgrond laten uitstaan  zodat het regenwater er zo kan aflopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...