Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Beste,

Iemand ervaring met het verhuizen van een Tetrapanax? Ik zou hem over een half jaar graag mee willen nemen, maar vrees dat hij al te groot is geworden (drie jaar oud). Zou hem graag in een kuip willen maken. Hij groeit ook aardig snel want ik heb al tig bladeren er af gehaald afgelopen zomer en 5 meter verderop komen er al stekken omhoog afgelopen zomer. 

Ik heb ze al vaker gehad, maar die deden het nooit zo goed en dit is wel een sterke plant. 

IMG_31981.thumb.JPG.f6e746f65426cc91d8ae6e292769bae8.JPG

aangepast door Vrolijk

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten

Geplaatst:

Prachtige plant zeg! En wat groot al voor 3 jaar. Ik heb geen enkele ervaring met het verhuizen van deze plant overigens. Wellicht overbodig te zeggen, maar als dit een koophuis is (en al verkocht), dan mag je die plant eigenlijk niet meer uitgraven en meenemen. Tenzij je dat bent overeengekomen natuurlijk 😊. Ik zeg het voor de zekerheid omdat je er anders misschien achteraf gedoe over krijgt.

Geplaatst:

Het eerste wat de kopers van een huis doorgaans doen: alle 'grote' bomen omzagen, en het merendeel van de andere planten uit de tuin halen en naar de milieustraat brengen. Daarna zwarte grond eruit en de tuin bestraten of volstorten met grind. "We hebben een heel druk leven en hebben geen tijd om de tuin te onderhouden. Wij houden wel van bloemen en planten maar nu even niet".

Wachten tot de Tetrapanax zijn bladeren verliest en dan uit de grond halen en in een kuip zetten. Tetrapanax in een kuip moet in de winter niet al te nat staan, het beste onder een afdak plaatsen. Zorg in iedergeval dat de kuip voldoende gaten heeft. Pot voor de zekerheid ook enkele van die uitlopers op mocht het grote exemplaar de geest geven.

Geplaatst:
1 uur geleden, Brabantse Tuinprins zei:

doorgaans

Doorgaans misschien wel ja, totdat je er eentje treft zoals jij of ik die wel blij zijn met de bestaande planten in de tuin 😉. Laat ik het zo zeggen, ik heb er in mijn dagelijkse beroepsmatige praktijk genoeg ellende van gezien. De enige reden waarom ik het aanhaalde, is omdat ik het oprecht vervelend zou vinden als hij er gedoe over krijgt. Veel mensen zijn zich er niet van bewust namelijk. Dat Vrolijk hem mee wil nemen snap ik maar al te goed, heb zelf ook wel eens met pijn in het hart dingen moeten achterlaten. 

Geplaatst:

Hij zou het op z'n minst met de kopers of nieuwe huurders (huurders wel een beetje lastig want je weet meestal niet wie er in komen, dus dan moet je het aan de huisbaas vragen) over moeten hebben. Misschien vinden ze het wel mooi, of misschien zullen ze het missen als kiespijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Dit is een huurwoning en nadat ik er uit ga, komt er maanden lang niemand meer in, i.v.m. renovatie. Ik neem ook alle planten mee, maar dit is een twijfel geval of het nut heeft om Überhaupt te proberen gezien slechte ervaring met stekken. Ik kan het allicht proberen in een kuip, maar denk dat ik dan een immense kuip moet halen wat feitelijk niet eens uit kan gezien de kosten (speciekuip zal vermoedelijk veel te klein zijn). Eenmaal vol in blad dan kan deze niet meer verplaatst worden, dus is de afweging om hem ergens voor de winter er uit te halen. 

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten

Geplaatst:

Bovenstaande plant lijkt gigantisch maar als het blad eraf is heb je enkele kale takken. Het grote blad geeft een vertekend beeld.. Die kluit moet in een speciekuip passen.

Uitlopers: Ik heb in het verleden uitlopers uitgegegraven en die zijn ook aangegegroeid. In de winter niet te nat houden, pas als de plant aan de groei gaat meer water geven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.