Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sjalotjes nu nog uitplanten (eind mei)?


doebadevos

Aanbevolen berichten

Aangezien ik redelijk nieuw ben met het verbouwen van groenten heb ik misschien wel een hele stomme vraag. Maar vorig jaar heb ik 3 sjalotjes in de tuin gezet en vervolgens helemaal vergeten. Nu komen ze dus weer boven en ik heb er 1 uitgehaald wat een kluster van wel 12 sjalotjes is geworden. Deze heb ik allemaal weer apart in de grond gestopt, netjes in 2 rijen.

Nu vroeg ik me af of dit wel het goede tijdstip is om zoiets te doen en kan ik ze dan dit jaar wél oogsten? En hoe weet ik dat ze klaar zijn om te oogsten? En ik heb dus nog. 2 van die klusters, volgens mij kleinere. Doe ik er verstandig aan om die te laten zitten of kan ik die er ook beter uithalen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

groetjes Anita.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het loof van de sjalotjes nog fris groen is en er zichtbaar nog groei in zit zou je ze beter nog wat in de grond laten tot het loof gelig wordt en dan consumeren. Het lijkt mij dat het nu geen goede tijd is ze weer te potenJe kan op internet info opzoeken , hoe teel je sjalotjes.

 

. Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had op internet zitten googelen, nadat ik de eerste al uit elkaar had gehaald en opnieuw geplant, zo kwam ik op deze site terecht. Maar ik kon niet echt vinden wat te doen als je ze een winter over laat staan. Ik las wel dat je ze eerder moet poten, maar ik kwam ze nu pas weer tegen met het weg halen van wat uitgebloeide vergeetmijnieten

Wat ik opnieuw heb geplant hangt allemaal slap, dus hoop dat het toch nog iets wordt!

De andere 2 laat ik dan eerst maar even lekker zitten.

groetjes Anita

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed water geven de eerste paar dagen en dan redden ze het wel.

Ik heb vorig weekend ook nog 20 rode pootuitjes gepoot. De eersten vertonen hun loof al boven de grond dus die redden het ook wel (hoop ik )

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet zo goed dat jullie denken dat je eind Mei al te laat met alles zou zijn, Nederland heeft z'n mild klimaat, je bent niet te laat.

Tevens hebben je sjalotjes lekker overwinterd..koud geweest, dus moet goed gaan.

 

Zelf heb ik net pas de tuin ingezaaid, afgelopen Zondag de laatste zaadjes de grond ingedaan, maar er zijn er ng genoeg hier in de buurt die nog moeten beginnen...en ons groeiseizoen is hier toch wat korter dan in Nederland...tomaten staan nog binnen, het zuiden heeft hier gisteren ineens weer sneeuw gehad..niet veel..maar het was wel wit (en koud)

Maar ja wij halen dan ook niet in Mei al aardappels uit de grond..dat doen we pas in Augustus of September..en als het hier kan..dan kan het in Nederland helemaal.

 

Gewoon lekker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat niet alleen, maar ook nog eens moed.
ohw....dom!

 

@Astrid:

dank je wel, van mij mag het oogsten i.d. best wat later en voor mijn gevoel begint het seizoen ook nog maar pas.

Waar woon je? Scandinavie ofzo, ik moet toch niet meer aan sneeuw denken.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen probleem hoor eind mei kan nog is mijn ervaring. Zelf dit keer half mei gedaan maar mijn overbuurvrouw heeft nu ook een volkstuin op hetzelfde complex en die heeft ze er nog maar net in en het groen komt al naar boven. Wie niet waagt wie niet wint, en wil het niet dan weet je het voor de volgende keer gewoon even opschrijven wanneer je het gedaan hebt en hoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Tot nu toe lijkt het niets te worden....misschien ook gewoon niet het juiste weer,te koud. Het loof wat er aan zat is allemaal afgestorven. Vanmorgen heb ik wel een sjalotje eruit gehaald om te kijken hoe het er nu uitzag, maar eigenlijk was die niets veranderd als toen ik ze heb uitgeplant. Ook niet verrot ofzo, dus ik wacht toch nog maar gewoon even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...