hansm Geplaatst: 10 juni 2012 Geplaatst: 10 juni 2012 knol raap is in iedergeval Brassica rapa dus je hebt het zaad al, kun je inderdaad oogste na twee maanden, vrij vlotjes en niet zo grootlaten doorgroeien kan maar voor mens niet lekker meer maar varken zal dat best nog eten.Blad is ook eetbaar voor mens, in winter knollen vorstvrij bewaren is mischien niet praktisch maar kan wel.Lijkt mij leuk/makkelijk gewas. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 10 juni 2012 Auteur Geplaatst: 10 juni 2012 In het vak waar we die rapen nu hebben staan, is een flinke aantasting van de larven van de aardvlo aan de gang volgens mij. Daar open ik nog wel een apart topic over. Ik ben niet zo van het zeuren over elk beestje of vlootje, maar op deze schaal is het toch wat l*llig als er zoveel aantasting is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MoesNique Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 Ik vind dit totaal geen zeuren,met zoveel werk en een gedreven 'leefwijze' dan zijn insekten of beestje die je voorraden slopen niet enkel meer 'een mislukte hobby oogst' maar een aanval op je leefwijze je zeurt dus totaal niet !! Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2012 Auteur Geplaatst: 21 juni 2012 Er zijn er toch heel wat die al heel groot zijn (veel loof hebben), waar de biet nooit biet zal gaan worden. Ze staan alleen nog met hun penworteltje in de grond. En die laat bij de kleinste aanraking al los: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 21 juni 2012 Geplaatst: 21 juni 2012 Ik heb geen verstand van inkuilen, of van die veekoeken maken, maar mischien is dat wat je er nog mee kunt doen om in de winter wat te hebben. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2012 Auteur Geplaatst: 2 juli 2012 Er beginnen al heel wat knollen te vormen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 5 juli 2012 Auteur Geplaatst: 5 juli 2012 Na heel wat onkruid trekken (waren alweer te laat voor wieden), staat het veld er nu wel mooi bij. De bieten groeien bijna overal goed, behalve in de strook met zeer hardnekkig vogelmuur, wat zich in grote plakkaten om de planten heen slingert. Wil je het vogelmuur verwijderen, dan trek je er ook bijna een biet uit. En er zijn wat kale plekken ontstaan hier en daar, door wortelbrand. Daar staan dan ook meteen enorme pollen onkruid als je niet oppast. We hebben nog net iets teveel te doen om ons alleen op dit veld te richten, maar de schade is nu aardig ingehaald Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2012 Auteur Geplaatst: 23 juli 2012 Het veld staat eindelijk vrij dicht. De onkruiddruk is erg hoog, vooral veel varkensgras, ganzevoet, en vogelmuur. Net een echte boerderij zo Ook staat er heel wat zwarte nachtschade. Dat spul trek je altijd kapot als je het niet helemaal onderaan bij de wortel pakt. De knollen groeien goed: De zaden zijn niet gepilleerd, en we hebben niet uitgedund, dus staan er ook heel wat groepjes met bieten: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2012 De smaak is ook al goedgekeurd: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eva1986 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hoe ga je ze oogsten? met de hand? Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2012 Jup! En dan proberen om ze in ieder geval de hele winter goed te houden. Een stapel van maken, en die afdekken met van alles. Hopen dat we niet teveel last krijgen van ratten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eva1986 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Pfoe! Dat wordt een werk! In inderdaad, dat hoop je niet op ratten... Wellicht preventief kooien zetten??? Of een berg katten adopteren Alle gekheid op een stokkie, pa had last van ratten in de kas, waar ook het voer voor de kippen en vogels ligt, en uiteraard véél groenten en fruit groeit... Tegen de tijd dat je erachter komt ben je meestal al te laat, en zijn ze zich al aan het voortplanten... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
rommert Geplaatst: 17 augustus 2012 Geplaatst: 17 augustus 2012 ja idd die krengen zitten echt overal. Quote
tuinkabouter Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Voor het bewaren:Gewoon stapelen, bieten die beschadigd zijn uiteraard niet.Dik pak hooi erop en dan goed inpakken in plastiek.Zo kan je ze toch een zeer lange tijd bewaren.En iedere 2 weken controleren of het hooi niet gaat rotten ( gebeurt wel eens..)Maar kan je ze ergens binnen bewaren? Want als ze in -20 °C liggen overleven ze het toch ook niet lang hoor.. Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 30 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2012 Bedankt voor de tips Tuinkabouter! We hebben helaas erg weinig schuren/binnenruimte. Dus het moet buiten worden opgeslagen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinkabouter Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Ja, dan zal je ze wat minder lang kunnen houden denk ik.Maar heb zonet nog wat zitten lezen en dacht dat ik gezien had dat je veel balen voordroog had? Deze kan je er niet voor gebruiken aangezien deze zo rotten.Er schiet me net nog iets te binnen.Zou het eigenlijk niet beter zijn als je:- de bieten stapelt en inpakt- er dan hooi over- en opnieuw inpakkenLijkt me beter, zo zal het hooi niet zo snel rotten en als het rot kan het je bieten niet aansteken.Zal het even aan men vader vragen.Laat nog iets van me horen. Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 30 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2012 We hebben wel mooie houten kisten waar men ook wel aardappels in bewaart. Op een pallet zeg maar. De boer waar wij vorig jaar voederbieten en suikerbieten kochten, bewaarde ze daar in, en dan met al die kisten bij elkaar in zo'n betonnen bak voor kuilvoer. En daar dan nog weer wat overheen. Zeil geloof ik. Nou ja, die betonnen kuilvoerbak hebben we niet, maar er moet toch wel iets verzonnen kunnen worden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinkabouter Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 Zou ook kunnen lijkt me De meest gebruikt methode is gewoon inpakken in een zeil met hooi/stro ertussenHet zeil moet ook onder de bieten liggen Blijkbaar kunnen ze ook ingekuild worden, maar dit is meestal in combinatie met mais. Hierbij wordt er altijd eerst 30 cm mais gelegd, dit is voor het vocht.Maar als ik jou was zou ik ze gewoon op een zeil leggen met hooi/stro erboven op en alles goed inpakken.Dan kan je iedere week een bepaalde hoeveelheid nemen en controleren hoe het met het hooi is. Weet je trouwens dat varkens de bladeren er ook van eten?Deze moeten wel vers zijn.Je kan een week voor je begint te oogsten iedere dag ook al wat bladeren oogsten en de knollen laten zitten. Zo kan je toch wat langer de bladeren aan de varkens voeren. Begrijp je? De normale opbrengst is 90 tot 120 ton/ha.NU zal het bij jou wel wat minder zijn door de problemen die je er al mee had.Maar hoeveel varkens heb je? want je al toch een aardige oogst hebben Hoop dat ik het een en ander heb duidelijk gemaakt ;p Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
rommert Geplaatst: 30 augustus 2012 Geplaatst: 30 augustus 2012 in zo'n betonnen bak voor kuilvoer. een sleufsilo met de voorkant open? Quote
Guus D Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 Miss heb ik er overheen gelezen, maar hoe wil je ze gaan rooien? Er zijn wel rooiers van vroeger, die rooien eerst het blad en gooien dat in een kar, en daarna de bieten. Maar ik weet nie of die er nog zoveel zijn. Quote Omdat het kan.
Jorieke123 Geplaatst: 31 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2012 Met de hand Guus Eerst een week het blad voeren is een goed idee! Onze vleesvarkens lusten wel wat groenvoer, maar eten er niet erg veel van. Maar onze Kunekune's zijn echte groenvoer-eters, die gaan we er zeker blij mee maken! Al weet ik niet of het tegen die tijd nog wel mooi groen is. Want de bladeren doen wat moeilijk op het moment.We laten in ieder geval ook veel op het land liggen als soort van groenbemester. We hebben op het moment 4 vleesvarkens (en dus groot) en 7 Kunekune's (waarvan 3 big, die nog te koop staan). Maar er komen van het weekend nog 2 vleesvarkens (big) bij, omdat we echt veel teveel voer hebben (alleen al van de marktkraam waar we elke dinsdag kratten vol met groente en fruit halen...) @Rommert: Ja, blijkbaar heet dat inderdaad een sleufsilo Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinkabouter Geplaatst: 31 augustus 2012 Geplaatst: 31 augustus 2012 13 vakens Ik denk dat ze toch nog steeds hun best moeten doen om alles op te krijgen ;pHoeveel wil je ze iedere dag geven? Als je echt te veel hebt eten je kippen het trouwens ook ;p Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 31 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2012 Vroeg in het voorjaar verwachten we heel wat biggen, maar die eten natuurlijk nog geen voederbieten in de eerste weet-ik-veel-hoeveel weken van hun leven Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2012 Auteur Geplaatst: 26 september 2012 De bieten groeien goed! Er zit er af en toe 1 bij die inrot, ik moet nog even zoeken wat dat nou weer voor een ziekte is. Maar die halen we er dan gewoon uit. En voeren hem alvast aan de varkens. Er zitten echt al dikke vette bieten bij! We hadden geen gepilleerd zaad, dus er zitten heel wat bieten-groepjes tussen. Vaak zie je dan 1 grote biet, en daaromheen 1 of 2 kleintjes. We zien verder weinig nadelen van die groepjes. De bieten die inrotten, die rotten van bovenaf in, dus dat heeft niets te maken met bieten die tegen elkaar groeien.: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinkabouter Geplaatst: 27 september 2012 Geplaatst: 27 september 2012 Ziet er goed uit! Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.