Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi

ik ga dit jaar ook voederbieten verbouwen

is daar ook een speciale grondbewerking voor nodig? (zoals vaste mest erover voor het zaaien)

en ik heb een hoekje met grond wat in de schaduw ligt en redelijk snel dichtslibt kan ik hier ook voederbieten opzetten of groeien ze dan niet?

Geplaatst:

Wij hebben er geen speciale grondbewerking voor uitgevoerd Maar ik neem aan dat je ze gewoon net als 'normale' bieten kunt behandelen. (daar doe ik ook niets speciaals voor, maar jij normaal misschien wel?)

We telen ze in de volle zon, in de schaduw groeien ze vast niet. En van dichtslippende grond worden ze vast ook niet vrolijk.

Geplaatst:

mwoa het grootste verschil is natuurlijk wel dat jullie op zandgrond zitten en ik op klei, ja ik ga het gewoon proberen met het aantal zaad wat ik gekocht heb kan ik 100m2 mee zaaien dus dan kan ik ze altijd nog een keer overzaaien

• 6 years later...
Geplaatst:

Ahh. Er is al een voederbiettopic. Natuurlijk van Jorieke. icon_thumbup.gif.2be77fb652c4db3f1cc2752786c9bb12.gif

Ik ga dat es doorpluizen en ook even zoeken of er wat over knolraap te vinden is.

Update: Doorgeplozen. Nogal wat last van ongedierte dus. En onkruid. Maar wel lang bewaarbaar. Fijn.

Over knolraap kon ik op t forum weinig nuttigs vinden. Als mijn experiment wat wordt, zal ik er es wat over schrijven tzt.

wees bevriend met kleine dingen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Sluit niet helemaal aan op het onderwerp van dit topic. Want ik beplant geen 1000m2. Maar toch zeker wel een 400 zaadjes in de grond geduwd. Dus toch redelijk ‘in het groot’,
Of iig niet ‘in het klein’.

Maar goed. De status van de bieten:
De varkens hebben eerst een flink stuk weiland voor me bewerkt. Omgewoeld, gras gevroten, en wat wortels van kweek enzo, en bemest.
Ik had ze aan de buitenzijde van het hek van hun eigen weide laten lopen, zodat ik tegen de buitenkant van het hek aan kon gaan zaaien, en daaroverheen gemakkelijk een net kon spannen tegen vogels enzo.

Ik had twee zakjes zaad besteld bij vd Wal. Je mag ongeveer 9 bieten per m2 zetten.

Eerste stuk heb ik heel grondig aangepakt. Aarde en graskluiten aanharken (varkens leveren geen vlak terreintje aan helaas) Karton op de grond. Dikke laag houtsnippers erop. En in de houtsnippers kuiltjes gemaakt (ong 9 per m2 dus) en die gevuld met compost. En daar in gezaaid.
Dat heeft me een volle dag gekost.
Maar resulteerde ‘slechts’ in een dikke 100 gezaaide bieten. (Minder dan 1/5e van 1 zakje zaad)

503b345aeebf11d678f092025be438b8.jpg

Dat schoot niet op dus.
Bovendien had ik geen karton meer.

Het tweede bed (over de lengte van de wei) dus gewoon in de volle grond gedaan. Kuiltje, koemestkorrel dr in, water, zaadje, sluiten. En dat dus een dikke 300 keer. Dat ging fjes sneller.
Ze gaan waarschijnlijk enorm moeten opboksen tegen onkruid. Benieuwd of het gaat lukken!

Ook weer een net gespannen. Helaas werkte dat niet helemaal zoals ik in gedachten had.

763dca6db103861e6c0213903e47955f.jpg

Nou ja. We gaan het meemaken!

(NB. Van 1 zakje zaad is nu iets meer dan een derde gezaaid. Ik begin te vermoeden dat ik wat veel zaadjes besteld heb. Heb ook nog 6 zakjes knolraap om eind deze maand te zaaien... - de varkens staan ter dat doel nu aan de andere kant van hun weide te ploegen. Zoals je een heel klein beetje kunt zien op de eerste foto)

• Like 1

Geplaatst:

Zoiets is herkenbaar. Laatst hier de kat. Er moest en zou een kuiltje worden gegraven om wat achter te laten. En waar kan dat nu beter dan in de losse grond in de kas... waar wij net de spinazie hadden gezaaid 🤢

Maar wat ik weet van bieten, of in ieder geval hoe mijn opa de voederbieten vroeger zaaide, was dat hij in ieder gaatje 3 zaadjes legde en als de plantjes een cm of 5-10 hoog waren ze uitdunde tot er 1 overbleef. Zodat er echt overal 1 sterke plant bleef staan.

Zelf heb ik ook een aantal jaar voederbieten verbouwd voor ons paard. Alleen het paard dat we nu hebbe is kieskeurig en haalt z'n neus er voor op, zeker als hij van de klanten van de zorgboerderij waar hij staat regelmatig een 'normale' wortel krijgt toegestoken (die zijn veel zoeter en dus lekkerder).

Maar wij plantten de plantjes die we uittrokken met het dunnen altijd weer, en dat werden bijna net zulke mooie bieten. Dat werkt met knolrapen vast ook wel, dus iets om bij een volgend zaaisel te proberen? Of nog ergens wat op reserve te zaaien om ertussen te planten op plekken waar een plant niet opkomt.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Goede tip, Oudholland. Ik heb nog niet gedund. Wel vakjes waar de bieten niet zijn opgekomen. Als t volgende week een beetje wil plenzen, zal ik dunnen en in de lege kuiltjes zetten

Mijn plan met de houtsnippers als onkruid-weerhouden en de compost kuiltjes werkt nog niet bijster goed trouwens (ik miemelde er al elders over op het forum :) ) De compost klinkt in, waardoor de houtsnippers dagelijks voor lawines zorgen op de tere zaailingen. Nog niet arbeidsbesparend tot dusver.
Afijn. Het is een experiment.
Bijna tijd voor het zaaien van de rapen trouwens! Es kijken hoe dat wil.

Geplaatst:

"Vroeger" was bietenzaad niet gepilld, dus een zaadje bietenzaad bestond uit een kluwen van zaadjes. We teelden op mijn ouderlijk bedrijf suikerbieten en voederbieten die na opkomst "op een" gezet moesten worden. Waar bijvoorbeeld drie plantjes opgekomen waren, werden er twee handmatig verwijderd. Hiervoor kwam een ploegje seizoensarbeiders. 

Nu kun je ook pillenzaad kopen, dan zit er één zaadje in een pill.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...