Jorieke123 Geplaatst: 5 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2012 Het gaat even lekker broeien en werken daar onder dat zeil, en dan geef je het aan de dieren. Ik vrees dat de vleesvarkens er niet echt dol op gaan zijn, die zijn pap met aardappels e.d. gewend Maar de gras-etende varkens (de Kunekune) eten het wel. En de volwassen zeugen moeten ook wat meer van dit soort voedsel eten. Want die hoeven dan weer minder/geen dikmakers. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2013 Auteur Geplaatst: 7 april 2013 Zo, even een sprong in de tijd We voeren de varkens nu al een flinke tijd van het kuilmaïs. De 1e 'kuil' (bult ) is bijna op/leeg. En dan ligt er nog 1 bult. Dus we kunnen nog even. We halen een paar keer per week een kruiwagen en wat emmers vol met maïs uit het plastic. Joep heeft voor de vleesvarkens een voerbak gemaakt, waar maar 1 varken tegelijk in kan met zijn kop. Zo maken ze er niet zo'n zootje van. Doe je dat niet, dan gaan ze lopen zoeken naar de lekkerste stukjes. De minder-lekkere stukjes vliegen dan in het rond en worden in de modder getrapt. Ze staan vaak echt te dringen, en te mopperen omdat de grootste ze er niet snel genoeg bij laat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 En krijgen ze zo allemaal wel genoeg te eten? Ik heb de foto die ik gemaakt heb van 2 van jouw biggetjes laten zien aan veel mensen en iedereen vind ze zo schattig !!! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2013 Auteur Geplaatst: 7 april 2013 Jazeker! Ze krijgen ook gewoon hun slobber-voer. Uit een normale bak. Maïs hebben ze de hele dag tot hun beschikking, dus als ze even wat willen snacken dan kunnen ze daar heen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Okido Ik vond het superleuk om jouw varkens en schapen te zien op de MTF-dag Quote
Conny Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Ik vond het op de MTF-dag al zo'n raar gezicht, zo'n varken dat met z'n kop in die blauwe ton verdween.Maar nu weet ik dus waarom, wel een goede manier om er voor te zorgen dat ze alles op eten. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2013 Auteur Geplaatst: 8 april 2013 Ja, het is een raar gezicht he? Zoals je op de onderste foto kunt zien, gooien ze er nog wel wat naast hoor. Maar dat zijn dan de delen die toch al niet heel erg eetbaar waren. Onze hakselaar is niet fantastisch, dus er zitten af en toe wat hele bladeren doorheen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 Wanneer ga je weer zaaien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2013 Auteur Geplaatst: 11 april 2013 Heb even opgezocht wanneer we dat vorig jaar hadden gedaan; 10 mei volgens mijn dagboek We hebben dus nog even. Gelukkig... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2013 Auteur Geplaatst: 11 mei 2013 De maïs is gezaaid, een wat kleiner stuk dan vorig jaar. Maar wel wat dichter op elkaar gezaaid nu, dus hopelijk niet veel minder opbrengst. Vorig jaar zaten er nog wel wat gaten in de rijen namelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Miss.J Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 zat net de foto's van vorig jaar te kijken, prachtig...en de foto's van de varkens zijn echt super Ben gek op varkens!Ook ik heb vandaag het mais gezaaid...voor de 1e keer, ben benieuwd! maar t is een stuk minder als bij jou, ik heb 16 zaadjes geplant Ben erg benieuwd naar de foto's van dit jaar en ik hou het zeker in de gaten Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Ik heb ook mais voorgezaaid..uit de blijde doos..maar er komt maar een maïsje tot nu toe.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2013 Auteur Geplaatst: 23 mei 2013 Komt er ondertussen al meer op Appelvrouw? Hier de status van vandaag: Lang niet zo netjes als bij de buurman, maar goed. Het zal er niet minder om smaken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2013 Auteur Geplaatst: 3 juni 2013 Nou, het onkruid doet het stukken beter dan de maïs. We hebben al moeten schoffelen, en de maïsplantjes zien er nogal sneu uit. Die van de buurman 'gelukkig' ook, dus het zal niet alleen aan ons liggen We hebben veel vogelvraat. Ze trekken de complete plantjes er uit om de korrel op te kunnen peuzelen. En dan nog konijnen, die 'grazen'. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Goed... ik zeg het niet graag, maar we hebben het opgegeven. De maïs groeide voor geen meter, er misten echt veel planten (door de vogels), en de onkruiddruk is op dat stuk grond echt TE hoog. Schoffelen met die duwschoffel (of hoe dat ding ook heet) gaat goed, maar dan staat er nog zo ontzettend veel tussen de planten, op rij. Dan zou je in raster moeten schoffelen, maar dan schoffel je ook veel maïsplanten om, en daar zijn er al zo weinig van Het had eventueel ook nog met de wied-eg van de trekker gekund, maar deze strook met maïs zit in een onmogelijke hoek. Met de trekker kan je er nog wel keren, maar door de enorm lompe wied-eg wil dat niet. Dus nu is alles onder gefreesd. En gaan we er maar een varken op zetten ofzo Zo zag het er uit voordat de frees er overheen ging: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Zonde van je werk Jorieke! Wel fijn voor de varkens....Kan je er nog een andere teelt op beginnen voor dit jaar? Van de mais uit de blijde doos ( mag weg die zak) heb ik welgeteld twee (2) maïsjes... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Apart dat er verder niets opkwam Appelvrouw! We hadden met onze zaden een kiemtest gedaan, en bijna alles kwam op. Al weet ik niet meer of het nou dezelfde zaden zijn die in de blijde doos zijn gegaan. We hadden nog niet heeeel veel (wel veel) werk gehad aan de maïs, het vooruitzicht van nog veel meer werk (op je knietjes door de rijen om alles weg te trekken) stond ons wat tegen. Zeker omdat we dat al doen bij de bieten en de bonen, maar die groeien dan WEL. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Is het een idee om dat perceel met karton en mest af te dekken en er volgend jaar mais en pompoen op te zetten? Dan verstikt het onkruid en heb je alleen de planten over. Ik geef toe, het is dan veeeel karton, maar er zijn vast wel bedrijven met overschotten vanwege een fabricagefoutje oid. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 Zou een idee zijn ja. Maar we willen juist een jaar lang even zoveel mogelijk onkruidzaad laten kiemen. En het dan weer onderfrezen. Of we laten dat door de varkens doen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Red Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Zonde jorieke Hier is de voedermais ook niet aangeslagen en heb er maar vast winterrogge gezet zodat ik dat oor de dieren heb. Hopelijk volgend jaar beter Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Kruidje Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Jorieke, wat jammer zeg! Op de foto lijkt het net als of het bijna allemaal ganzenvoet is - familie van amaranth - misschien eens amarant of quinoa daar proberen (ben er dit jaar mee aan het experimenteren dus volgend jaar weet ik meer of dat dan ook te verwerken valt - blad van amaranth zelf is ook te eten (van quinoa weet ik niet hoe lekker het is) - weet alleen niet of zo veel toegevoegde waarde voor de dieren als mais). Als dat onkruid daar goed groeit dan zullen die twee daar ook goed groeien. De ganzenvoet kan je ook in de pan doen als spinazie (je hebt zeker nog niet genoeg onkruid, dat je als spinazie kan eten - ik snoep altijd de topjes van de planten rauw hier bij mij in de tuin) - het zaad is kennelijk (volgens Wikipedia) ook heel voedzaam. Onkruidzaad op een stuk grond kan je kennelijk verminderen door de kippen daar zetten - alleen zijn ze dan zo ver bij jullie vandaan... Weet ook niet of dat een handige oplossing zou zijn. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Gwen Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Veroorzaakt het laten groeien en onderfrezen van onkruid niet alleen maar meer onkruid op dat perceel? Het lijkt mij juist het vergroten van het probleem inplaats van oplossen. Ik begrijp dat je doel groenbemesten is, maar die gewassen blijven dan wat je inzaait verstikken komend seizoen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2013 Auteur Geplaatst: 23 juni 2013 Elk onkruidzaadje dat kiemt, en dan wordt ondergespit, is weer een zaadje minder. En het voegt heel wat plantenresten toe aan de bodem, die nu erg arm is. Je moet dan uiteraard wel frezen voordat het onkruid zaad maakt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Dat zaad aanmaken is toch voor ieder gewas anders? Of frees je meedere keren achter elkaar? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2013 Auteur Geplaatst: 23 juni 2013 Meerdere keren per jaar dan ja. Tijdens het groeiseizoen meerdere keren. De melganzevoet, vogelmuur, zwarte nachtschade, en herderstasje, frezen we dan onder zodra ze een blad of 4 of 6 hebben. Dan hebben ze nog lang geen bloemen en zeker nog geen rijpe zaden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.