Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voedermaïs; 1000 m2


Jorieke123

Aanbevolen berichten

We halen ze met de hand van het land, halen dan van elke plant een mooie maïskolf die we apart houden (voor mijijijij ) en de plant + 1 of 2 kolven gaat in de takkenhakselaar achterop de trekker.

Zo deden we dat toen we 10 m2 maïs hadden.... Ik ben benieuwd hoe snel we het zat zijn bij de 1000 m2 die we nu moeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gele hoeken zie je bij veel maispercelen. Vaak is de oorzaak structuurbederf (voor de niet ingewijde: in elkaar gereden, harde grond). Daardoor is de waterhuishouding van de grond onder de maat en verdroogt (of vernat) de grond daar heel snel.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, misschien heb ik dat ergens gemist: hebben jullie geen last van everzwijnen in de maïs? Hier wordt in het weekend volop gejaagd op deze wilde varkens ivm vraat in de maïs. (Mijn buurman heet nu als enige nog zijn maïs staan, en alle everzwijntjes komen nu bij hem eten )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu bezig met het hakken en hakselen. We hebben eerst 6 jute zakken vol met rijpe/droge kolven geplukt voor onszelf. Die liggen nu allemaal op de slaapkamer: op karton. Ze moeten nog verder drogen.

 

@Appelvrouw: Nee, we hebben hier geen everzwijnen. We hebben niet genoeg bos hier denk ik, voor dat soort grote dieren. Er liepen wel reetjes door het tarwe-veld. Maar die komen volgens mij niet bij de maïs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de molen gekocht in Engeland, daar kostte hij 180 pond. Om de korrels van de kolf af te krijgen, hebben we zo'n soort molentje:

 

ML1.jpg

 

Maar dan van gietijzer, en erg oud. Je stopt er 1 kolf in, je draait, en de korrels vallen er onderuit. De lege kolf komt dan aan de zijkant uit de molen. Echt ideaal!

 

Ik denk dat tarwe meer opbrengt aan droge korrel. Maar wij telen deze voedermaïs voornamelijk als kuilmaïs, dus hakselen we de hele plant (met kolf en al) en kuilen we het in. We kunnen dus niet vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, hier even een verslagje

We zijn nu op de helft met hakken en hakselen, en we hebben 1 bult gemaakt. Van de 2e helft maken we een 2e bult. Zo is het wat langer houdbaar straks.

We hebben eerst 6 jute zakken met kolven geplukt. Die hebben we allemaal uitgepakt, en op karton gelegd om ze verder te laten drogen.

foto28950521349267089.jpg

 

Daarna zijn we begonnen met het hakselen. Joep hakt de planten van het land, en legt ze op een stapel. Die stapels brengt hij dan naar mij, en ik gooi de planten door de takken-hakselaar die we achterop de trekker hebben.

 

foto31098051349267185.jpgfoto30224461349267180.jpgfoto26865161349267172.jpgfoto29386651349267176.jpg

 

Daar moesten we vrij snel mee stoppen omdat het keihard ging regenen. De volgende dag zijn we er een uur of 4 mee bezig geweest, en die dag daarop ook nog een paar uur.

Tot er een flinke bult lag. Die bult hebben we 'uitgesmeerd' tot een langwerpige bult. En die heeft Joep flink aangedrukt door er met de trekker op te rijden.

 

foto35517461349267536.jpgfoto35984941349267532.jpg

 

De buurman gaf nog als tip dat je wat zout moet strooien. Bovenop de bult. Dat zou helpen tegen (teveel) schimmel in de bovenlaag.

Daarna hebben we de boel afgedekt met plastic, en er zand op gegooid.

 

foto36557931349267523.jpgfoto36054961349267527.jpgfoto36974191349267519.jpg

 

En toen waren we het ook wel erg zat Dus ik weet niet of we echt dit weekend alweer gaan beginnen aan de 2e helft, van mij mag het nog wel een weekje worden uitgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...